اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

از افزایش تعداد شهرهای قرمز تا اتمام واردات واکسن کرونا

تهران (پانا) - افزایش شهرهای قرمز، اعلام زمان اجرای طرح هوشمندسازی محدودیت‌های کرونایی، اعلام زمان دقیق بازگشایی مدارس و اتمام واردات واکسن کرونا توسط هلال احمر بخشی از مهم‌ترین خبرهای حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۱۲۲۸۲۱۱
لینک کوتاه کپی شد
از افزایش تعداد شهرهای قرمز تا اتمام واردات واکسن کرونا

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که عمده این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور تاکنون تعداد ۵ میلیون و ۹۵۴ هزار و ۹۶۲ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۲۶ هزار و ۷۶۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۵ میلیون ۵۴۷ هزار و ۳۴۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. در عین حال سه هزار و ۷۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌ ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

افزایش شهرهای قرمز

در هفته‌ای که سپری شد تعداد شهرهای قرمز کرونایی افزایش یافت و از ۲۲ شهر به ۲۹ شهر رسید‌. بر این اساس ۲۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۱ شهر در وضعیت زرد و ۸۶ شهر در وضعیت آبی قرار گرفتند.

اجرای هوشمندسازی محدودیت‌ها از اول آذر

قرار است طرح هوشمندسازی محدودیت‌ها از ابتدای آذرماه برگزار شود و این خبر را کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت در هفته‌ای که سپری شد اعلام کرد و گفت: روال را در زمینه رفع محدودیت‌ها به صورت هوشمند به سمتی می‌بریم که افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند، آزادی عمل بیشتری داشته باشند. این موضوع در ستاد کرونا مصوب شده و از ابتدای آذر اجرا می‌شود. او همچنین درباره زمان دقیق بازگشایی مدارس گفت: آموزش و پرورش اعلام کرده که ۱۰۰ درصد کادر اداری و اولیای مدارس واکسن تزریق کرده‌اند و بالای ۸۰ درصد دانش‌آموزان نیز واکسن تزریق کرده‌اند. شرط ورود به مدارس و دانشگاه‌ها انجام واکسیناسیون است و قرار بود بازگشایی مدارس ماه قبل انجام شود، اما تاخیر در بازگشایی مدارس به دلیل تکمیل کردن پوشش واکسیناسیون بوده است که بر اساس نظر ستاد ملی مقابله با کرونا، مدارس متوسطه دوم از ۱۵ آبان و متوسطه اول و ابتدایی از اول آذر بازگشایی می‌شوند. البته درباره مدارس ابتدایی باید، بنا بر نظر و اعلام آمادگی آموزش و پرورش باشد.

ورود آخرین محموله واکسن کرونا به کشور

از ابتدای واردات واکسن کرونا توسط هلال احمر تا هفته‌ای که سپری شد و آخرین محموله واکسن کرونا به کشور وارد شد بیش از 112 میلیون دُز واکسن کرونا خریداری و به کشور وارد شد. کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر گفت: از ابتدای سال جاری و پس از صدور مجوز از سوی وزارت بهداشت، تلاش‌های جمعیت هلال احمر در راستای واردات واکسن کرونا آغاز شد و با واردات ۶ میلیون دُز واکسن، به میزان تعهد داده شده، عمل کردیم. به گفته او، در این مدت، جمعیت هلال احمر موفق شد ۱۱۲ میلیون و ۳۹۰ هزار دُز واکسن وارد کشور کند.

اطلاعیه وزارت بهداشت درباره تزریق واکسن آسترازنیکا

در هفته‌‌ای که سپری شد مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای درباره شیوه‌نامه جدید معاونت بهداشت اعلام کرد که افرادی که برای سفر به خارج از کشور به تزریق یک یا دو نوبت واکسن آسترازنیکا نیاز دارند، می‌توانند با مراجعه به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور درخواست خود را ثبت کنند. بر این اساس در هر دانشگاه علوم پزشکی کمیته سه نفره‌ای با مسئولیت بررسی درخواست‌ها وجود دارد که به افراد واجد شرایط دریافت این واکسن، ضمن اطلاع از عوارض تزریق واکسن یادآوری، یک یا دو نوبت واکسن آسترازنیکا افزون بر واکسن‌هایی که قبلا دریافت کردند، تزریق می‌شود.

صدور مجوز واکسن پاستوکووک برای کودکان

انستیتو پاستور ایران به عنوان قدیمی‌ترین موسسه تولید واکسن در کشور و منطقه، با همکاری کشور کوبا اقدام به تولید واکسن کرده است این واکسن که بر اساس پروتئین نوترکیب تولید شده تنها واکسنی است که می‌تواند همزمان با چندین نوع جهش یافته کرونا مقابله کند. واکسن پاستوکووک در کارآزمایی بالای 18 سال خود توانسته در 99 درصد افراد آنتی بادی ایجاد کند و خطر بستری شده را در 91 و 7 دهم افراد نیز کاهش دهد. علیرضا بیگلری‌پور، رئیس انستیتو پاستور ایران با اعلام اینکه واکسن پاستوکووک هم اکنون در سبد مصرف کشور وجود دارد، گفت: مجوز استفاده از آن برای کودکان نیز صادر شده است.

زمزمه‌های لغو طرح منع تردد شبانه

طرح منع تردد شبانه که یکی از مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا است موجب اعتراض بسیاری از شهروندان و مسئولان است زیرا معتقدند این طرح تاثیری در کاهش شیوع بیماری ندارد و فقط موجب درآمدزایی برای متولیان شده است. سردار حسین اشتری، فرمانده فرمانده نیروی انتظامی کشور در رابطه با اجرای طرح منع تردد شبانه گفت: نیروی انتظامی در رابطه با این موضوع و تصمیم‌گیری بر منع تردد شبانه تابع ستاد ملی مقابله با کرونا است.

تغییر ساعت اجرای طرح ترافیک

در پی افزایش سرسام‌آور حجم ترافیک در شهر تهران طی هفته‌های اخیر، مدیریت شهری تهران در هفته‌ای که گذشت تصمیم گرفت تا ساعت اجرای طرح ترافیک را تغییر دهد و بر این اساس، ساعت صبحگاهی طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا با یک بار خروج بعد از ساعت ۱۴:۳۰، از ساعت ۸:۳۰ به ۷:۳۰ صبح و ساعت عصرگاهی از ۱۶:۰۰ به ۱۷:۰۰ تغییر کرد و پنجشنبه‌ها فقط طرح کنترل آلودگی هوا و از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۳ اجرا خواهد شد. همچنین جهت تسهیل در تردد، ساکنین محدوده‌های طرح ترافیک یا طرح کنترل آلودگی هوا در صورت احراز هویت در دفاتر خدمات الکترونیک شهر می‌توانند قبل از ۹ صبح یک خروج رایگان و بعد از ساعت ۱۴:۳۰ یک ورود رایگان به محدوده‌های مربوطه داشته باشند.

هفته آلوده برای پایتخت

در هفته‌ای که گذشت هوای تهران در اغلب روزها آلوده بود که این امر باعث شد تا جلسه اضطرار آلودگی هوا در استانداری تهران برگزار شود. زهره عبادتی، معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: در این نشست مقرر شد کلیه دستگاه های عضو کارگروه ضمن لحاظ وظایف مشخص شده در دستورالعمل اعمال ممنوعیت‌ها و محدودیت های موقت زمانی، مکانی و نوعی در شرایط اضطرار آلودگی هوا مربوط به وضعیت نارنجی یا همان ناسالم برای گروه‌های حساس، نسبت به اجرای مصوبات و تصمیمات اتخاذ شده اقدام لازم را به انجام برسانند. جلوگیری از پسماندسوزی، جلوگیری از تردد کلیه موتورسیکلت‌ها و خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی توسط پلیس راهور، کاهش زمان درجا روشن بودن اتوبوس‌های دورن شهری در پایانه‌های حمل و نقل از سوی شهرداری تهران از دیگر تصمیمات این نشست بود.

طرح تشکیل وزارتخانه امور اجتماعی

طرح تشکیل وزارتخانه امور اجتماعی، خانواده و جوانان در نیمه مهرماه امسال در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد تا رسیدگی به آن در دستور کار نمایندگان مجلس قرار بگیرد. نمایندگان مجلس با تدوین این طرح به دنبال جلوگیری از موازی کاری 30 دستگاه فعال در حوزه آسیب‌های اجتماعی هستند. سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در هفته‌ای که سپری شد، درباره ضرورت ایجاد این وزارتخانه اظهار کرد:‌ به نظر می‌رسد طرح مجلس درباره تشکیل این وزارتخانه با عجله نوشته شده است. در طرحی که نوشته شده اهمیت و کارکردهای مثبت چنین وزارتخانه جدیدی مطرح نشده است. معتقدم فقط عنوان وزارت امور اجتماعی کافی است زیرا خانواده یکی از نهادهای اجتماعی است و جوانان نیز یکی از گروه‌های اجتماعی هستند. آن وقت باید کودکان، سالمندان، میانسالان و نوجوانان را هم ببینیم. دقیقا این نگاه مثل تجمیع سه وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و همان اشتباهی که در ادغام راه و شهرسازی یا در صنعت معدن و تجارت انجام شد و اکنون به دنبال جداسازی هستند، رخ می‌دهد. وی تاکید کرد: در حوزه اجتماعی بسیاری از نهادها از جمله قوه قضاییه، وزارت تعاون، شورای عالی انقلاب فرهنگی، راه و شهرسازی، وزارت دادگستری، ستاد ملی زن و خانواده، ستاد مبارزه با مواد مخدر، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان، نهادهای انتظامی امنیتی ورود کرده‌اند. اگر قرار است وزارتخانه اجتماعی داشته باشیم، اول باید بپذیریم که مسئول تمام سیاست‌گذاری‌ها همین وزارتخانه است و تا زمانی که روی این موضوع اجماع نشود تشکیل وزارت امور اجتماعی با ادغامی که در طرح پیش‌بینی شده است مساله‌‌ای را حل نمی‌کند.

باز شدن گره کور بیمه زنان خانه‌دار

بیمه زنان خانه‌دار همواره از مطالبات مهم زنان در کشور بوده و گستردگی جمعیت تحت پوشش و کمبود اعتبارات از مهم‌ترین دلایل اجرایی نشدن این موضوع بوده است که ۱۹ سال زمان برده تا سرانجام به تحقق برسد. بیمه زنان خانه‌دار از جمله بیمه‌هایی است که با گسترش چتر بیمه‌ای در کشور تعریف شده و بخشی از زنان که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای به لحاظ بازنشستگی نیستند را تحت پوشش قرار می‌دهد. بر این اساس تمامی زنان خانه دار ۱۸ تا ۵۰ سال می‌توانند با مراجعه به یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی، تحت پوشش بیمه زنان خانه دار قرار گیرند. از اواسط دهه هفتاد شمسی بحث بیمه زنان خانه‌دار در کشور مطرح شد. در سال 1381 سازمان بهزیستی کشور طرح «بیمه اجتماعی حضرت زهرا (س)» را مطرح کرد. این طرح قرار بود برای زنان خانه‌دار فاقد شغل امنیت اقتصادی و اجتماعی ایجاد کند و براساس آن ۵۰ درصد حق بیمه بر عهده فرد متقاضی و ۵۰ درصد دیگر به عهده سازمان بهزیستی کشور به نمایندگی از دولت قرار می‌ گرفت. در این طرح زنان خانه‌دار پس از ۲۰ تا ۲۵ سال مستمری دریافت می‌کردند. طرح در نیمه راه به دلیل تخصیص نیافتن اعتبارات و بر اثر اجرای ضعیف، متوقف شد. در بند «ی» ماده (97) برنامه چهارم بر تهیه و تدوین طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و خودسرپرست تأکید شده بود ولی تا آخرین روزهای عمر این قانون، طرحی در این راستا به تصویب نرسید. در دولت نهم بیمه زنان خانه‌دار و سرپرست خانوار عنوان شد و حتی در برخی سال‌ها برای آن بودجه هم در نظر گرفته شد اما هیچگاه در سطح وسیع عملیاتی نشد. حالا بعد از ۱۹ سال گره کور بیمه زنان خانه‌دار باز شده است و سازمان تامین اجتماعی با صدور اطلاعیه‌ای شروط لازم برای بیمه این افراد را اطلاع‌رسانی کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار