یک جوان هنرمند استان فارس:

هنر، فرد را از تک‌بعدی بودن خارج می‌کند

شیراز (پانا) - یک جوان هنرمند استان فارس معتقد است هنر، فرد را از تک‌بعدی بودن خارج و به رشد همه‌جانبه کمک می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۳۱۷۶۳
لینک کوتاه کپی شد
هنر، فرد را از تک‌بعدی بودن خارج می‌کند

فاطمه فرزانه، شاعر و هنرمند ۲۱ ساله اهل شهرستان خرامه فارس و صاحب رتبه ۱۱ کنکور هنر سال ۹۸ است. این جوان هنرمند، دوران دانش‌آموزی موفقی داشته است و توانسته رتبه‌ نخست کشوری در دو دوره متوالی مسابقات فرهنگی هنری دانش‌آموزان سراسر کشور، رتبه‌ نخست بخش نیمایی جشنواره‌ سراسری سوره در سال ۱۳۹۹، رتبه نخست کشوری رشته‌ انشا نماز در مسابقات دانش‌آموزی قرآن و عترت، مقام اول استانی پرسش مهر در بخش شعر، مقام اول استانی خوارزمی در بخش ادبیات را از آن خود کند.

وی در گفت و گو با پانا با اشاره به اینکه جشنواره فرهنگی هنری فردا، در تغییر مسیر زندگی فردی و اجتماعی او موثر بوده‌است، گفت:«دانش‌آموزانی که کار هنری می‌کنند تا وقتی در سطح مدرسه مسئولیتی دارند و برنامه‌های مدرسه به آن‌ها سپرده می‌شود، فکر می‌کنند که خودشان تنها هستند، اما وقتی در مرحله بعد و در سطح وسیع‌تری مثل سطح استانی و کشوری دیده و شناخته می‌شوند، متوجه می‌شوند که بسیاری از هم سن و سالان آنان با جدیت و قدرتمند در حال فعالیت هستند و جلو می‌آیند؛ همین جنبه از جشنواره فرهنگی هنری کافیست تا باعث ترغیب بیشتر و رشد بیشتر برای دانش‌آموز شود.»

فرزانه، در تعریف هنرمند عنوان کرد:«به عقیده من، اصلی‌ترین ویژگی‌ که هنرمند را از سایر افراد جامعه متمایز می‌کند نوع نگاه او به جامعه است؛ هنرمند همیشه از یک زاویه جدید به جامعه نگاه می‌کند و فرقی نمی‌کند که در چه رشته‌ای فعالیت دارد، برای تمام افراد و در تمام زمینه‌های هنری نیاز است که یک دید جدید وجود داشته باشد و از پنجره خودش به جهان بنگرد و و در واقع هرکس که با نگاه متفاوت به پیرامون خود می‌نگرد، یک هنرمند است.»

وی در خصوص تاثیر جشنواره فرهنگی، هنری افزود:«به عقیده من جشنواره فرهنگی هنری رقابت نیست، بلکه فضایی است برای رشد بیشتر و پیداکردن دوستانی از گوشه گوشه کشور، که از هرکدام می‌توان درسی گرفت و تجربه تازه‌ای کسب کرد.»

این عضو دفتر شعر جوان و خانه‌ شاعران ایران و مولف مجموعه شعر آماده‌ چاپ «هر پرنده فکر تازه‌ایست»، که اکنون دانشجوی رشته‌ ارتباط تصویری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران است و به عنوان دانشجو معلم مشغول تحصیل است، ادامه داد:«حضور در این جشنواره‌ها و آشنایی با سایر دانش‌آموزان هنرمند و اساتید هنرمندی که در این جشنواره داور و راهنمای دانش‌آموزان هستند، به الگو‌گیری دانش‌آموزان و رشد فکری آنان در زمینه هنری مورد علاقه آنها کمک می ‌کند.»

وی اردوهای جشنواره‌ فرهنگی هنری فردا را تاثیرگذارترین بخش جشنواره برشمرد و افزود: «در این اردو همه دانش‌آموزان از سراسر کشور جمع هستند، و فرصت خوبی برای ارتقای مهارت‌های اجتماعی و فردی است و معتقدم این فضایی است که هر دانش‌آموزی باید آن را تجربه کند.»

فرزانه که از دوران ابتدایی و از کانون پرورش فکری با ادبیات و شعر آشنا شده است، جشنواره‌های فرهنگی هنری آموزش و پرروش را محرکی در رشد ادبی و هنری خود دانست و افزود:«جشنواره‌ فرهنگی، هنری فردا، نقش موثری در اجتماعی شدن دانش‌آموزان و آشنایی آنان با سایر هنرمندان و دانش‌آموزان هنرمند دارد و از رشد تک بعدی دانش‌آموزان جلوگیری می‌کند.»

این شاعر جوان که اشعارش در بسیاری از جشنواره‌های شعر از جمله جشنواره سراسری ادبیات کودک شیراز، جشنواره بین‌المللی شاهچراغ و جشنواره یاس مهربان یزد برگزیده شده است، محدود کردن دانش‌آموزان صرفا به فعالیت‌های آموزشی را امری نادرست دانست و افزود:«خانواده‌هایی که فعالیت هنری فرزندان خود را موجب افت تحصیلی آنها می‌دانند، باید اجازه دهند نوجوانان با توجه به علایق شخصی خود به فعالیت‌های غیردرسی نیز بپردازند. خود من الان دوستانی دارم که اصلا از شرایطی که در دوران تحصیل گذرانده‌اند راضی نیستند و همیشه من را به دلیل اینکه همراه با تحصیل به دنبال علاقه خود رفتم تحسین می‌کنند.»

فرزانه ادامه داد:«در مجموع به عقیده من، ورود دانش‌آموزان در بخش هنر می‌تواند تاثیر بسزایی در زندگی افراد داشته باشد و اگر هدفمند پیش‌روند قطعا شاهد اتفاقات خوبی در این عرصه خواهند بود.»

وی افزود:«ما در جمع دانش‌آموزان جشنواره فرهنگی هنری فردا شاهد بودیم که معمولا دانش‌آموزانی که چند مسیر‌ را هدفمند باهم پیش می‌روند، خیلی موفق‌تر هستند و توصیه من به اولیای دانش‌آموزان این است که فرزندان خود را محدود نکنند که تک بُعدی بار بیایند، چرا که در بسیاری از مواقع، همیشه مسیر درست، صرفا درس خواندن نیست.»

این هنرمند با اشاره به اینکه در مسیر هنر اگر حمایت خانواده نباشد، مطالعه و ادامه دادن راه به دلیل قیمت منابع و هزینه‌های موجود سخت است، گفت:«خانواده مخالفت‌های بسیاری با من داشتند و حتی در یک مقطعی، صراحتا اعلام کردند که دیگر مورد حمایت نیستم؛ اما وقتی تلاش‌ها و موفقیت‌های من را در این زمینه دیدند، خصوصا هنگامی‌که نتایج کنکور اعلام شد و رتبه ۱۱ را کسب کردم، مخالفت‌ها تبدیل به حمایت و تحسین شد.»

فرزانه افزود:«با قبولی من در کنکور و دو رقمی شدن رتبه‌ام، همه اعضای خانواده مرا باور کردند و من برای انتخاب رشته از آنجایی که پدرم معلم است و شغل معلمی را دوست دارم، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران را انتخاب کردم و امیدوارم که بتوانم یک معلم تاثیرگذار برای شاگردانم باشم.»

وی با اشاره به اینکه معلم نقش بسزایی در رشد و تربیت دانش‌آموزان دارد، گفت:«اگر من بتوانم افکار و اندیشه خودم را در بین شاگردانم تکثیر کنم و بتوانم دانش‌آموزانی خلاق، بلند پرواز و هنرمند را پرورش دهم، قطعا در آینده جامعه‌ای هنرمند و هنرمندپرور داریم و من نیز به اهداف خود رسیده‌ام.»

فرزانه خطاب به دانش‌آموزانی که علاقمند به حضور در رشته هنر هستند، گفت:« ابتدا با توجه به علاقه و استعداد خود رشته مورد علاقه خود را شناسایی و اطلاعات کافی در خصوص آن کسب کنید و پس از آن استعدادهای خود را با توجه به علم روز رشد و توسعه دهید تا بتوانید به عنوان یک هنرمند برای جامعه مفید باشید.»

این هنرمند جوان با تاکید بر خودشناسی که فرد از مسیر هنر کسب می‌کند، اظهار کرد: «مهم این است که همه ما در نوجوانی پنجره نگاه خود را پیدا کنیم، خود را بیابیم و سعی کنیم خودمان باشیم و برای شبیه شدن به کسی تلاش نکنیم و بدانیم که در نظر گرفتن این اصل، کمک بزرگی به عبور موفقیت آمیز ما از دوره نوجوانی می‌کند و در هویت بخشی و باور کردن خودمان موثر است.»

مصاحبه: سیده مریم ترابی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار