فرجی‌راد، استاد ژئوپلیتیک و تحلیلگر سیاست خارجی در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد:

نقش رژیم صهیونیستی در تخریب روابط همسایگان با ایران

رابطه روس‌ها و رژیم صهیونیستی یک رابطه عمیق سیاسی، امنیتی، اطلاعاتی، فرهنگی و اقتصادی است/ آمریکا می‌خواهد رژیم صهیونیستی نقش حامی کشورهای عرب را ایفا کند/ روابط عرب‌ها و رژیم صهیونیستی استراتژیک است

تهران (پانا) - یک استاد ژئوپلیتیک و تحلیلگر مسائل بین‌الملل پروژه صهیونیستی تخریب ارتباط ایران با همسایگان، ارتباط با روسیه در شمال و کشورهای حوزه جنوب خلیج فارس را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۲۳۰۴۸۲
لینک کوتاه کپی شد
نقش رژیم صهیونیستی در تخریب روابط همسایگان با ایران

عبدالرضا فرجی‌راد درباره نقش تخریبی رژیم صهیونستی در ارتباط همسایگان با جمهوری اسلامی ایران به پانا گفت: «رابطه روسیه با رژیم صهیونیستی رابطه عمیقی است. در زمانیکه شوروی بر سر کار بود، روس‌ها جزو حامیان دین به حساب می‌آمدند. به تدریج روس‌ها طرفداری از فلسطین را به تعادلی رساندند. این تعادل اکنون به این صورت است که خود را با غربی‌ها هماهنگ کرده‌اند و سیاست دو کشور را پذیرفته‌اند اما از نظر روابط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی به رابطه عمق داده‌اند.»

وی به دلایل ایجاد این ارتباط عمیق اشاره کرد و گفت: «نزدیک به یک‌سوم جمعیت رژیم صهیونیستی روس‌تبار هستند و دو پاسپورتی هستند. دوم اینکه منافعی را برای خود تعریف کرده‌اند که براساس این منافع در منطقه می‌توانند با هم همکاری کنند و اینکه رژیم صهیونیستی به خاطر ارتباطاتی که با غرب دارد، می‌تواند لابی خوبی برای روس‌ها باشد؛ به ویژه از زمانی که آقای پوتین بر سر کار آمده، این تفکر روز به روز گسترش یافته است و بعضا اسرائیلی‌ها به کاهش تنش بین روسیه و غرب کمک می‌کنند.»

به طور قاطع می‌توانم بگوییم که رابطه روسیه و رژیم صهیونیستی عمیق‌تر از رابطه ایران و روسیه است

این تحلیلگر ژئوپلیتیک با بیان اینکه روابط روسیه و رژیم صهیونیستی رابطه عمیق و گسترده‌ای شده است، افزود: «در زمانی که نتانیاهو بر سر کار بود و بحران سوریه در اوج بود، دو طرف هر روز با هم تماس‌ داشتند. اکنون هم در سوریه، روس‌ها هیچ ممانعتی به عمل نمی‌آورند که این بمباران‌های مداوم اسرائیل را بر علیه تاسیسات نظامی کنترل و جلوگیری کنند. حال که طرح ابراهیم هم باعث شده تا رابطه عرب‌ها و رژیم صهیونیستی گسترش پیدا کند، طبیعتا این رابطه به رابطه عرب‌ها و روسیه هم کمک می‌کند. یعنی هرچه رژیم صهیونیستی در بین کشورهای حوزه خلیج فارس حضور پیدا کند این می‌تواند برای روسیه لابی بهتری باشد و آن تردید‌هایی که عرب‌ها بر علیه روسیه دارند، کم شود و روسیه این را به نفع خود می‌داند.»

این استاد دانشگاه بیان کرد: «ما که رژیم صهیونیستی را دشمن خود می‌دانیم نباید در این بین هیچ اعتمادی به روسیه داشته باشیم. چون رابطه روس‌ها و رژیم صهیونیستی یک رابطه عمیق سیاسی، امنیتی، اطلاعاتی، فرهنگی و اقتصادی است. به طور قاطع می‌توانم این را بگوییم که رابطه روسیه و رژیم صهیونیستی عمیق‌تر از رابطه ایران و روسیه است. در بحران قفقاز هم شاهد بودیم یکی از دلایلی که روس‌ها خیلی دخالت نکردند به این خاطر بود که نمی‌خواستند وارد بحرانی شوند که یک طرف آن اسرائیل باشد.»

روابط کشورهای عرب با رژیم صهیونیستی از یک رابطه عادی به رابطه‌ای استراتژیک تبدیل شده است

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه رابطه رژیم صهیونیستی با کشورهای حوزه خلیج فارس از یک رابطه دوجانبه در حال تجاوز است و فراتر می‌رود، گفت: «علت اصلی آمدن رژیم صهیونیستی به کشورهای حوزه خلیج فارس، ایران است. یعنی فضایی که عرب‌ها برای رژیم صهیونیستی باز کرده‌اند، به خاطر ایران این فضا را باز کرده‌اند. عرب‌های جنوبی حوزه خلیج فارس مانند بحرین، عربستان، امارات این احساس را دارند که از دوره اوباما دیگر نمی‌توانند روی پشتیبانی آمریکا در مقابل ایران حساب کنند. آقای اوباما معتقد بود که عرب‌ها با ایران، خود باید مسائل‌شان را حل کنند، ترامپ طور دیگر فکر می‌کرد و عرب‌ها فکر می‌کردند که ترامپ چون از برجام خارج شده است، تماما از عرب‌ها حمایت خواهد کرد، اما اینگونه نشد. در دوره بایدن هم تقریبا همین روند ادامه دارد به ویژه اینکه رئیس‌جمهور جدید آمریکا روابط خوبی هم با بن‌سلمان، ولیعهد عربستان ندارد. لذا عرب‌های حوزه خلیج فارس از طرح ابراهیم استقبال کردند تا اسرائیل وارد منطقه شود و رابطه خود را با این رژیم از یک رابطه عادی وارد یک رابطه استراتژیک کنند.»

فرجی‌راد تاکید کرد: «مانورهایی که اخیرا آمریکا، مصر، عربستان، بحرین و ... در هفته‌های گذشته داشتند نشان می‌دهد که رابطه این کشورها را به سمت یک رابطه استراتژیک می‌کشاند. این‌ها همه در جهت مخالف منافع جمهوری اسلامی ایران است و من فکر می‌کنم در آینده تنش در خلیج فارس را بیشتر خواهیم دید. آمریکا دارد فضایی را آماده می‌کند تا رژیم صهیونیستی نقش حامی کشورهای عرب را ایفا کند و به این ترتیب تنش‌ها در آینده بیشتر خواهد شد و اگر این روند ادامه پیدا کند، پیش‌بینی نمی‌کنم که روابط ایران با عربستان و بحرین و امارات بهتر شود.»

این تحلیلگر ژئوپلیتیک با اشاره به مذاکرات ایران و عربستان گفت: «مذاکرات ایران و عربستان، ارتباط مستقیمی با مذاکرات ایران و 1+4 و نهایتا آمریکا اگر برجام به نتیجه برسد، دارد. اگر برجام به نتیجه ختم شود، عربستان و ایران هم برای ایجاد رابطه به نتیجه خواهند رسید. ایجاد رابطه فرق می‌کند با اینکه یک رابطه معقول، مناسب و خوب بین دو کشور وجود داشته باشد. ممکن است کنسولگری و سفارت دو کشور باز شوند، همان که سال‌ها هم وجود داشته باشد. به اعتقاد من اگر عربستان بخواهد در ادامه کار، این مانورها را با اسرائیل داشته باشد، پیش‌بینی می‌کنم در آینده حساسیت مساله بیشتر خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار