مسعود فیاضی:

رسیدگی به صندوق ذخیره فرهنگیان یک مساله اولویت‌دار است

تهران (پانا) - وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رسیدگی به صندوق ذخیره فرهنگیان را یک مساله اولویت‌دار دانست که در برنامه‌های خود دنبال خواهد کرد.

کد مطلب: ۱۲۳۰۴۵۸
لینک کوتاه کپی شد
رسیدگی به صندوق ذخیره فرهنگیان یک مساله اولویت‌دار است

مسعود فیاضی در نشست صمیمانه با جمعی از معلمان، کارشناسان ستادی و ادارات، نمایندگان تشکل‌های فرهنگیان و فعالان حوزه تعلیم و تربیت با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت آینده کشور و تربیت 15 میلیون انسان است اظهار کرد: یک روایت از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم خطاب به امیر المومنین علیه السلام داریم که «تو اگر یک نفر را احیا کنی انگار که همه انسان ها را احیا کرده ای.» اکنون این یک توفیق عجیبی است که من فکر می کنم در کل عمرم نعمتی بزرگ تر از این نصیبم نشده باشد.

وی افزود: از زمان جمع‌بندی ریاست جمهور برای معرفی بنده تاکنون حدود 10 جلسه با نخبگان حوزه تعلیم و تربیت برگزار کرده‌ام. خود را جزئی از جریان فکری انقلابیِ متخصص و مجرب می‌دانم و از تعلق به آن مفتخرم و خدمت به افرادی که در فرهنگ تعلیم و تربیت دارند فعالیت می‌کنند، را بزرگترین توفیق می دانم.

حوزه مأموریت آموزش و پرورش محدود به خود آموزش و پرورش نیست

فیاضی اشاره کرد: از سال‌های قبل معتقد بودم حوزه مأموریت آموزش و پرورش محدود به خود آموزش و پرورش نیست و باید سایر دستگاه‌ها نیز در این باره نقش خود را ایفا کنند. در مرکز پژوهش ها هم وقتی بحث برنامه هفتم مطرح شد و سازمان برنامه، سند آمایش سرزمین را آورده بود، در شورای معاونین گفتم که یک اشکال چهل ساله مداوم داریم. اگر انقلابمان ایدئولوژیک بود پس ذاتش فرهنگی است لذا قبل تربیت نیرو، اقتصاد شرط لازم است.

وی اضافه کرد: بنابراین انسان اقتصادی نباید مبنای طرح توسعه و برنامه آمایش سرزمین باشد اما سوالاتی مطرح است؛ چرا باید سند توسعه را سازمان برنامه و بودجه بنویسد؟ چرا آموزش و پرورش نباید بنویسد؟ آمایش سرزمین را چرا سازمان برنامه و بودجه باید بنویسد؟ چرا آموزش و پرورش نباید بنویسد؟ آیا بخاطر اینکه منابع پولی دست اوست پس او باید آن را بنویسد؟ این موضوع را باید تغییر داد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه مقام معظم رهبری این چهل سال را گام دوم شمرده‌اند و این دولت اولین دولت گام دوم است افزود: این امر یعنی باید گام چهل ساله را طراحی کرد یعنی اگر منطق این است که آموزش و پرورش باید قلب راکتور توسعه کشور قرار بگیرد پس هدف را همین بگذاریم و بعد مهندسی معکوس کنیم. اکنون یک سری مسائل روی میز و مطالبات جدی وجود دارد اما باید زیرساخت‌هایی نیز فراهم شود. البته کارهای بسیار خوبی در آموزش و پرورش اتفاق افتاده است. آموزش و پرورش خوب است اما ما به کم راضی نیستیم و تا خوب‌تر فاصله داریم.

قلب راکتور پیشرفت کشور معلم است

فیاضی با اشاره به اینکه نگاه من به ماجرای تحول این است که تحول باید در کلاس درس رقم بخورد افزود: باید در پی اثربخشی بود. چراکه قلب راکتور پیشرفت کشور معلم است، یعنی معلم است که باید تربیت شود و هر چقدر روی معلم سرمایه‌گذاری کنیم برای ما برد است.

وی عنوان کرد: یک معلم گاهی یک زندگی را عوض می‌کند. من به رییس جمهور هم گفتم که می‌خواهیم نگاهمان را به دانشگاه فرهنگیان و امثالهم عوض کنیم. در اینجا باید از زیر سنگ هم شده پول جور کنیم باید نگاه سرمایه‌ای داشته باشیم نگاه هزینه‌ای درست نیست لذا هرتحولی بخواهد رخ دهد در مدرسه و کلاس باید باشد. باید در مدرسه ستاد اجرای سند تحول بزنیم، باید تفویض اختیار شود و یک نظام تفویض اختیار شکل بگیرد. شورای مدرسه نیز باید اختیارات جدی پیدا کند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت کاملاً حاکمیتی است، گفت: هیچ حکومتی حتی حکومت بی‌دین هم نظام تعلیم و تربیت یعنی شکل‌دهی به آینده کشور را به بخش خصوصی نمی‌دهد لذا اگر قرار است منِ آموزش و پرورش تنظیم‌گری را در دست بگیرم باید تمرکزم را روی آن بگذارم. باید به جای آنکه وزیر در ستاد باشم، وزیر در مدرسه باشم.

فیاضی بیان کرد: به عنوان مثال، بازگشایی در شرایط کرونا به شیوع کرونا در منطقه و نوع درس بستگی دارد، مثلاً درس اتومکانیک در فنی و حرفه‌ای که مهارتی است باید حضوری آموزش داده شود. مدیران در لایه‌های پایین‌تر می توانند خود تصمیم بگیرند لذا همه هنر ما باید در بکارگیری این ظرفیت عظیم باشد.

بررسی مسائل فوری و تحولی در دستور کار است

وی ادامه داد: ماده ۲۳۵ آیین نامه داخلی مجلس می‌گوید وزیر بر اساس برنامه‌ای که روز رأی اعتماد ارائه می‌دهد باید سالانه گزارش دهد. یعنی آن برنامه مصوب مجلس است و باید طبق آن عمل کند و گزارش دهد. بنابراین برنامه را دقیق بستیم که همین را مبنا قرار دهیم و تقسیم کار کنیم. این برنامه دو بخش است، یک بخش آن مسائل فوری فعلی و یک بخش هم مسائل تحولی است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از این موضوعات بحث رتبه‌بندی است گفت: در این مسیر مجلس پای کار آمده و ما هم باید هر چه که تصویب شود را با قدرت اجرا کنیم. من به رییس جمهور و در مصاحبه‌ها هم گفتم که به نظرم این داستان از مصادیق اَتَم عدالت است، چرا که رتبه‌بندی پول‌پاشی نیست تناسب بین نظام پرداخت و تخصص است. به نظر من رتبه بندی نقطه عطف و یکی از الطاف خفیه الهی برای آموزش و پرورش است چرا که اگر واقعاً درست اجرا شود اتفاق بزرگی میافتد و کیفیت آموزشی ارتقا پیدا می‌کند.

فیاضی مسأله دیگر را مطالبات معوق معلمان دانست و افزود: اگر حق التدریس ماه به ماه پرداخت شود آیا دیگر کمبود معلم خواهیم داشت؟ به مجلس هم گفتیم که در این باره کمک کند و ردیف بودجه ای برای حق التدریس‌ها بگذارد.

وی بحث دیگر را حقوق بازنشستگی اعلام و اضافه کرد: برای حل این مسائل همه حاکمیت و دولت باید پای کار بیاید. من رئیس جمهور گفتم اگر فقط یک درخواست از شما داشته باشم این است که شما در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش حضور پیدا کنید و همان جا وضعیت را ببینید و دستور بدهید، چون شما یعنی کل دولت.

وی به دانشگاه فرهنگیان اشاره و اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان قلب ماجراست. باید تلاش کنیم که درجه یک شود. سرمایه‌گذاری اصلی اینجاست. هر چقدر در دانشگاه فرهنگیان هزینه کنیم بردیم. اکنون آموزش و پرورش بهترین نخبگانی که تربیت می‌کند را به آموزش عالی می‌دهد اما به خودش برنمی‌گردد. دانشگاه فرهنگیان باید ارتقا یابد.

رسیدگی به صندوق ذخیره فرهنگیان یک مساله اولویت دار است

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش یکی دیگر از مسائل فوریت‌دار را صندوق ذخیره فرهنگیان دانست و افزود: برخی می‌گفتند قرار بوده در صندوق ذخیره سپرده‌گذار باشند، گفتم قرار این نبوده، ۹۶.۵ درصد از بودجه آموزش و پرورش برای حقوق می‌رود و ۳.۵ درصد می‌ماند که به برنامه چیزی نمی‌رسد و قطره‌ای است که به رفاهیات اختصاص می‌یابد. این رفاهیات را کجا باید تأمین کند؟ اگر صندوق ذخیره بتواند با اصلاحاتی متولی رفاهیات شود کار تمام است. قانون بودجه ۱۴۰۰ دولت را مکلف کرده که تا خرداد ماه اساسنامه صندوق را جهت تصویب به مجلس بدهد پس ماهیت معلوم نیست و باید اصلاح شود. آموزش و پرورش همه چیز دارد، اگر فقط بتوانیم نقشه را تنظیم کنیم که این زنجیره‌های ارزش را پیدا کنیم همه چیز وجود دارد و ما اصلاً نیاز به دولت نداریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار