حال و روز دانشآموزان پس از بازگشایی مدارس متوسطه
مشهد (پانا) - بعد از ۲ سال و نیم شرایط بحرانی کرونایی و دور بودن دانشآموزان از فضای مدرسه، مطابق دستور ستاد مقابله با کرونا، بازگشایی مدارس از نیمه آبان با تقسیمبندی دانشآموزان به دو گروه الف و ب بهصورت حضوری و مجازی آغاز شده است و یک بار دیگر حال خوب تعدادی از دانشآموزان در این مدارس مشاهده میشود.
برای بار دیگر حال خوب تعدادی از دانش آموزان در مدارس دوره دوم قابل مشاهده است. والدین، دانش آموزان را با دعاهای خود و احساس نگرانی در خصوص مبتلا نشدن به کرونا با رعایت دستورالعملهای بهداشتی راهی مدرسه می کنند. دانش آموزان با رعایت فاصله گذاری اجتماعی در فضای مدرسه به سمت دوستان حاضر در مدرسه و معلمان می روند تا برای یکبار دیگر از شور و حال بودن در مدرسه استفاده کنند.
دانش آموزان نظرات متفاوتی در خصوص حضور خود در مدارس دارند، تعدادی از آنها خوشحال هستند و تعدادی نگران.
ریحانه شبانی، دانش آموز دبیرستان دوره دوم فرزانگان ۵ (فاتح) در گفت و گو با پانا میگوید: «در شرایط کرونایی که مدارس و آموزش ها به صورت مجازی بود، مزایای خاص خودش را داشت. از جمله اینکه فرصتی را برای رفت و آمد به مدرسه صرف نمیکردیم و میتوانستیم در فضای گرم خانه دروس را بخوانیم و از محتواهای ارسال شده توسط دبیر چند بار استفاده کنیم.»
شبانی ادامه میدهد: « اما در کلاسهای حضوری میتوان به جرات گفت کل حواس ما بر روی تدریس دبیر است و عوامل و پیام های نامربوطی وجود ندارد که باعث حواس پرتی ما بشود و میتوانیم سوالات درسیمان را از دبیر بپرسیم و بهتر متوجه بشویم و در کنار اینها با دیدن همکلاسی ها و معلمان و هم صحبت شدن با آنها، انگیزه و روحیه ما را افزایش میدهد.»
زهرا سروری، دانش آموز دیگر این دبیرستان، از نگرانی خود در خصوص بازگشایی مدارس عنوان میکند: «بازگشایی مدارس باعث شد که نیمی از خانواده های دوستانم به دلیل شاغل بودن و نبود سرویس مدارس به مدرسه نیایند، بخشی دیگر از دانش آموزان به علت حضور فرزند کوچک، شخص مسن و یا فرد ضعیف در خانواده امکان حضور در مدرسه را نداشتند.»
وی ادامه میدهد: «با آمدن پیک ششم کرونا این نگرانی ها بیشتر از پیش برای اکثر خانواده ها و همکلاسی هایم ایجاد شده است.»
صدیقه مومنی، مدیر دبیرستان نیز در این باره به پانا میگوید: « با توجه به وسعت مخاطبانی که آموزش و پرورش دارد و با توجه به ضروری بودن آموزش در مدارس برای دانش آموزان، بازگشایی دبیرستان ها دیر یا زود باید رخ می داد، البته همراه با اهمیت دادن به سلامتی دانش آموزان و رعایت دستورالعمل های بهداشتی.»
مومنی می افزاید: «دانش آموزان متوسطه دوم به عنوان مخاطبی که در اختیار داریم و در ارتباط با آنها هستیم، جزو افرادی هستند که در سن جوانی قرار دارند و سرشار از انرژی هستند، یکی از نیازهای اساسی آنها نیاز عاطفی است که در جمع همسالان خود برطرف می شود.»
وی بیان میکند: «در ماههای تدریس مجازی، دانش آموزان از محیط مدرسه، ارتباط با دوستان و معلمان و فعالیت های اجتماعی دور بودند، در کنار اینها فشار تحصیلی روی دانش آموزان در شرایط سخت کرونایی باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی در آنها شده است و نیاز به بازگشایی مدارس را ضروری تر کردهاست.»
مومنی تاکید میکند: «شیوه های آموزش نباید به قبل از دوران کرونا برگردد و باید از دستآوردهای دوران کرونا در آموزش هایمان استفاده کنیم، کرونا در کنار اینکه تهدید بود، فرصت بسیار خوبی برای دگرگون کردن آموزش های مجازی، فناوری و تولید محتوا را فراهم کرد، زیرا قبل از این مسائل، خانواده و دبیران هیچ شناختی با این شرایط نداشتند و مایل به انجام دادن تدریس ها در فضای مجازی نبودند و به شیوه سنتی تدریس ها را ادامه میدادند.»
خبرنگار: ملیکا اکبری
ارسال دیدگاه