پاکسازی ۲۰۰ هکتاری تالاب انزلی از گونه مهاجم سنبل آبی

رشت ( پانا) - رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بندرانزلی، با اشاره به تخصیص اعتبار ۶۰۰ میلیون تومانی جهت مبارزه با سنبل آبی در تالاب انزلی، اعلام کرد ۲۰۰ هکتار از اراضی تالاب انزلی که بیشترین درگیری را با این گونه مهاجم داشت، پاکسازی شد.

کد مطلب: ۱۲۲۹۳۶۷
لینک کوتاه کپی شد
پاکسازی ۲۰۰ هکتاری تالاب انزلی از گونه مهاجم سنبل آبی

به گزارش ایسنا، سید فرشید فلاح گونه مهاجم سنبل آبی را یکی از گونه های خطرناک دانست و اظهار کرد: متاسفانه طی چند سال گذشته شاهد ورود این گونه مهاجم به آب های گیلان هستیم و تالاب های ما را مورد تجاوز قرار داده است.

وی با بیان اینکه مبارزه با سنبل آبی در سنوات گذشته به روش های مختلف انجام شده است، افزود: سازمان حفاظت محیط زیست در سال جاری یک پروژه تعریف کرده و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار در اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار گرفته که با همکاری بسیج سازندگی سپاه قدس استان و جوامع محلی از جمله تعاونی قایقرانان، موفق به پاکسازی ۲۰۰ هکتار از اراضی تالاب انزلی که بیشترین درگیری را با این گونه مهاجم داشت، شدیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بندرانزلی، با تاکید بر لزوم اجرای مستمر پروژه مذکور، تصریح کرد: برای پایش و پاکسازی مداوم نیازمند بودجه هستیم؛ همچنین دستگاه های بهره بردار همچون آب منطقه ای و جهاد کشاورزی و سایر ذینفعان تالاب باید همکاری های لازم را با سازمان حفاظت محیط زیست داشته باشند.

فلاح، با اشاره به آسیب های زیست محیطی گیاه مهاجم سنبل آبی، خاطرنشان کرد: دانه این گیاه می تواند بین ۲۵ تا ۳۰ سال در محیط های آبی باقی بماند و چند مورد پاکسازی کمکی به نابودی آن نمی کند و باید برنامه های پایش دائمی باشد.

وی خواستار تخصیص بودجه سالانه استان به طرح مبارزه با گونه مهاجم سنبل آبی شد و گفت: در کنار مبارزه کامل با این گونه، انجام کارهای مطالعاتی نیز در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم از سنبل آبی یک محصول مصرفی تولید کنیم و اکوسیستم منطقه را به حالت پویا ببریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار