رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

۱۴ شهرستان آذربایجان‌شرقی از جمله تبریز در وضعیت زرد هستند

تبریز(پانا) - رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از رنگ‌بندی جدید کرونایی در شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۲۹۳۵۸
لینک کوتاه کپی شد
۱۴ شهرستان آذربایجان‌شرقی  از جمله تبریز در وضعیت زرد هستند

بهزاد نقی پور در یک گفتگوی خبری گفت: هم اکنون با توجه به وضعیت واکسیناسیون در دو ماه اخیر شاهد روند کاهشی در تعداد افراد مبتلا به کرونا رخ داد که پایان موج پنجم تلقی شد، اما متاسفانه در دو هفته گذشته در برخی از شهرستان ها شاهد روند افزایشی بودیم و در هفته‌ای که گذشت ۲۲ شهرستان قرمز و در این هفته ۳۳ شهرستان قرمز در سراسر کشور داریم.

وی افزود: در استان ما شهرستان های جلفا و مرند جزو شهرستان های قرمز، شبستر، عجب‌شیر و آذرشهر جزو شهرستان های جزو شهرستان های نارنجی، هشترود و چاراویماق جزو شهرستان های آبی و ۱۴ شهرستان نیز از جمله تبریز نیز در وضعیت زرد هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: نگرانی مسئولین بهداشتی کشور این است که اگر این روند به صورت افزایشی باشد و بیشتر شهرستان‌ها به حالت قرمز در بیایند متاسفانه شاهد موج ۶ ام این بیماری خواهیم بود. با رضایت بهداشت و درمان پیک ۶ ام هنوز شروع نشده، ولی این نگرانی و خطر وجود دارد که اگر مراقبت صورت نگیرد پیک ششم آغاز خواهد شد. چنانچه مستحضر هستید با شروع هر پیک خطرات از جمله بحران، احتمال ابتلاء و بار بیماری افزایش می یابد و با افزایش بار بیماری مرگ و میر نیز زیاد می شود.

وی افزود: ورود به این پیک برای همه دشوار است چرا که محدودیت‌های اجتماعی افزایش می یابد و با درایت و برنامه‌ریزی مسئولان و همکاری و هوشیاری مردم همیشه در صحنه ایران از این موج پیشگیری خواهیم کرد.

این مقام مسئول در حوزه سلامت شرح داد: از نظر کارشناسان دو موضوع در خصوص این بیماری موثر اعلام شده است. مورد اول موضوع واکسیناسیون است. فردی واکسینه محسوب می‌شود که هر ۲ دز واکسن را دریافت کرده و دو هفته از دریافت آن گذشته باشد؛ تا فرد به این حالت نرسد واکسینه محسوب نمی شود، متاسفانه برخی از هموطنان ۲ روز پس از دریافت واکسن در مجامع شلوغ مانند صف نانوایی، مراکزخرید و... حاضر می‌شوند و این از نظر علمی صحیح نیست.

وی در رابطه با واکسیناسیون دانش آموزان گفت: یک تعداد از دانش‌آموزان به طور کامل واکسینه شده‌اند و خوشبختانه استان ما در رتبه بالایی از واکسیناسیون قرار دارد؛ حدود ۷۸ درصد افراد ۱۲ تا ۱۷ سال در سطح استان واکسینه شده‌اند که از میانگین کشوری نیز بیشتر است.

بهزاد نقی پور خاطر نشان کرد: تاثیر واکسیناسیون در قطع زنجیره بیماری ۸۵ درصد است، بنابراین زمانی که ۸۵ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال کشور هر ۲ دز واکسن را دریافت کنند و ۲ ماه از دریافت آن بگذرد می‌توانیم به کاهش بیماری و جلوگیری از آن امیدوار باشیم.
وی با اشاره به بانوان باردار تشریح کرد: حدود ۵۷ درصد زنان باردار در استان واکسینه شده‌اند ولی این مقدار کافی نیست؛ بانوانی که باردار هستند از سه ماهه دوم و سوم بارداری می‌توانند به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند و تضمین گر سلامتی جنین، خود و اطرافیان باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی در رابطه با رعایت پروتکل های بهداشتی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۱۵۰ نفر بستری، ۱۳۰ نفر ترخیص، ۱۱ نفر از هم استانی‌ها را از دست دادیم و ۸۷۰ نفر بیمار کرونایی در سطح استان شناسایی شدند که با همیاری مردم شاهد روند کاهشی بیماری خواهیم بود.

وی افزود: طبق بررسی کشوری بیماران بدحالی که فوت می‌شوند ۸۵ درصد افرادی هستند که یا واکسن را ناقص دریافت کرده‌اند و یا کلا دریافت نکرده‌اند، در کنار واکسیناسیون بس فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک نیز بسیار مهم است.

این مقام مسئول در حوزه سلامت اظهار کرد: واکسن به طور متوسط حدود ۸۰ درصد پوشش می‌دهد و همچنان ۲۰ درصد امکان خطر وجود دارد بنابراین مراقبت نیاز است.

نقی پور با اشاره به بازگشایی مدارس و دانشگاه با تمهیداتی که در ستاد مبارزه در رابطه با کرونا درباره واکسیناسیون و فاصله گذاری اجتماعی صورت گرفته کلاس ها حداکثر ۴۵ دقیقه تا یک ساعت برگزار می‌شوند و در فصل سرما نیز حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه باید پنجره ها باز شود تا تهویه هوا صورت گیرد.

وی افزود: با توجه به ظرفیت کلاسی ۳۰ تا ۵۰ درصد اعضا در کلاس حضور می‌یابند و معلمین، استادان، دانشجوها و دانش‌آموزان باید از ماسک استفاده کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در پایان خاطرنشان کرد و گفت: مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک دقت کنند، و از حضور در ازدحام و برگزاری مراسم خاص جلوگیری کنند. افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند و افرادی که فقط دز اول را دریافت کرده‌اند حتماً برای واکسینه شدن اقدام کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار