توجه به ساحت‌های شش گانه‌‌ سند تحول در داوری جشنواره‌ تصویرگری جلد کتاب‌های درسی

تهران (پانا) - داوری آثار نخستین جشنواره‌ تصویرگری جلد کتاب‌های درسی با تأکید و هم‌افزایی ساحت‌های شش گانه‌ تربیتی سند تحول بنیادین، صورت گرفت.

کد مطلب: ۱۲۲۹۱۱۸
لینک کوتاه کپی شد
توجه به ساحت‌های شش گانه‌‌ سند تحول در داوری جشنواره‌ تصویرگری جلد کتاب‌های درسی

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، نخستین جشنواره‌ی تصویرگری جلد کتاب‌های درسی دوره‌ی ابتدایی در راستای ترویج و ساماندهی مطلوب طرح‌های روی جلد، انتخاب تصویر زیبا و پویا و با هدف ارتقای جایگاه تصویرگری آموزشی - تربیتی و نقش مؤثر آن در نظام تعلیم و تربیت برگزار شد.

اهداف این جشنواره در راستای تحول و ارتقای فرهنگی، هنری و محتوای جلد کتاب‌های درسی؛ شناسایی تصویرگران خلاق، توانمند، متعهد و مشارکت حداکثری آنان در حوزه‌ی کتاب درسی؛ جلب نظر هنرمندان و تصویرگران به مسائل آموزشی و تربیتی در کتاب درسی؛ بروزرسانی تصاویر با رویکرد خلاقانه؛ برنامه‌ریزی و اجرا شد.

این جشنواره نخستین جشنواره‌ی ملی و سراسری تصویرگری جلد کتاب‌های درسی است که با همراهی و همکاری بسیج هنرمندان تهران بزرگ، انجمن تصویرگران کتاب، انجمن طراحان گرافیک برگزار می‌‌شود. فعالیت آن از فروردین سال ۱۴۰۰ با انتشار فراخوان جشنواره آغاز شد و تصویرگران تا پایان تیرماه فرصت داشتند تا آثار خود را به دبیرخانه‌ی جشنواره ارسال کنند.

در این جشنواره مجید ذاکری به‌عنوان دبیر و محسن حسن‌پور، علی خدایی، مهرداد احمدی شیخانی، حسن کریم‌زاده، جواد صفری، عسگر ملکی، سیدعلی موسوی، عبداله اسدی، رضا قمرزاده، سوسن یادآور، حمیده جعفری و معصومه نجفی به‌عنوان هیأت داوران حضور دارند.

برخی از معیارهای داوری و انتخاب آثار هیأت داوران عبارتند از:

توجه به ساحت‌های شش گانه‌ی تربیتی سند تحول بنیادین (۱-اعتقادی، عبادی و اخلاقی؛ ۲- اجتماعی و سیاسی؛ ۳- زیستی و بدنی؛ ۴- زیبایی‌شناختی و هنری؛ ۵- اقتصادی و حرفه­‌ای؛ ۶- علمی و فناوری).

تناسب با بیانیه‌ی گام دوم انقلاب و اصل "ما می‌توانیم"، "احساس مسئولیت"، "جوان مؤمن انقلابی"، "مدیریت جهادی"، "جهاد علمی"، "پیشرفت علمی ایران".

در نظر گرفتن اصول و ارزش‌های فرهنگ والای اسلامی - ایرانی (ارزش‌ها و معارف انقلاب اسلامی، خودباوری، خودکفایی، تقویت هویت ملی، وحدت اجتماعی، خانواده، رشد جمعیت، میراث فرهنگی، تاریخ، مفاخر ملی، اقوام ایرانی، پوشش مناسب، نشاط آفرینی، عدالت محوری، استقلال، آینده نگری (آینده پژوهی)).

رعایت اصول و مبانی زیبایی‌شناسی هنری.

برخورداری از خلّاقیت، نوآوری و تازگی در ایده و اجرا.

ارتباط معنادار طرح روی جلد با موضوع و مضمون کتاب و سواد دیداری و شرایط و نیازها و علایق گروه سنّی مخاطب.

بر اساس این گزارش، در مرحله‌ی اول و دوم داوری غیرحضوری (مجازی) از بین ۵۹۳ اثر ارسال شده که توسط ۳۹۸ هنرمند اجرا شده بود، تعداد ۲۰۳ اثر از ۱۱۱ تصویرگر با رأی و نظر هیأت داوران به مرحله‌ی سوم راه پیدا کردند. در مرحله‌ی سوم داوری که به شکل حضوری برگزار شد از ۲۰۳ اثر مرحله قبل، ۱۷ اثر حائز رتبه‌ی اول تا سوم و ۱۸ اثر شایسته تقدیر معرفی شد.

۲۰۳ اثر یاد شده، مجدداً از طریق نمایشگاه مجازی در سایت جشنواره به نشانی tcif.oerp.ir، در معرض دید عموم قرار گرفت و ۹ اثر در ۹ عنوان کتاب درسی با رأی اکثریت منتخب مردمی معرفی شد.

بر اساس این گزارش، علاقمندان می‌توانند، جهت بازدید از این نمایشگاه تا ۲۳ آبان ماه همه روزه به خانه‌ی هنرمندان واقع در خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی (فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر مراجعه کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار