پایان آذرماه؛ آخرین مهلت سنجش سلامت جسمانی پیش‌دبستانی‌ها

در همه پایگاه‌های سنجش سلامت جسمانی، یک اتاق سنجش آکوستیک قرار گرفته است

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به بیان آمار سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان پیش دبستانی پرداخت.

کد مطلب: ۱۲۲۸۸۳۸
لینک کوتاه کپی شد
پایان آذرماه؛ آخرین مهلت سنجش سلامت جسمانی پیش‌دبستانی‌ها

سیدجواد حسینی در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه هدف گذاری سنجش نوآموزان ۵۰ تا ۵۵ درصد بوده که اکنون به ۲۲ درصد رسیده ایم اظهار کرد: در پیش دبستانی سنجش ضروری نیست اما باید آگاهی بخشی برای خانواده‌ها و مدیران صورت گیرد.

وی افزود: تا پایان آذرماه در سامانه سیدا فرصت سنجش خواهد بود. این برنامه از سال ۱۳۷۱ آغاز شد که ۱.۵ درصد دانش‌آموزان بدو ورود سنجش شدند این فرایند در سال ۹۸ به ۹۷.۶ درصد رسید. در سال ۹۹ در سال کرونا، این آمار افزایش یافت و به ۹۸.۸ درصد رسید. امسال نیز تاکنون بیش از ۹۹.۲۲ درصد برای بدو ورودی‌ها سنجش را انجام دادیم.

اضافه شدن ۲ قلمرو جدید به سنجش سلامت

حسینی ادامه داد: ۲ قلمرو جدید به بحث سنجش سلامت اضافه کردیم؛ در مراکز استان‌ها سنجش شایستگی‌های حرکتی صورت می‌گیرد، همچنین غربالگری نوآموزان ۵ تا ۷ ساله پیش‌دبستان با رویکرد غربالگری نوآموزان در معرض یادگیری از دیگر قلمروهای مهم است.

معاون وزیر با اعلام اینکه تعداد مراکز اختلالات یادگیری به ۸۰۰ مرکز رسیده است خبر داد: این مراکز خدمات حرفه ای به افراد ارائه می‌دهد. با رویکرد غربالگری و پیشگیری از اختلالات یادگیری برای دانش‌آموزان در معرض مشکلات یادگیری، غربالگری را داریم که بیش از ۱۵۰۰ دانش‌آموز در این طرح سنجیده خواهند شد که به صورت پایلوت در ۵ استان امسال است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی همچنین افزود: در همه پایگاه‌های سنجش سلامت جسمانی یک اتاق سنجش آکوستیک قرار گرفته است تا به روند این فرایند کمک کند.

امسال سنجش پیش دبستانی را در برنامه قرار دادیم و تاکنون ۱۲۱ هزار و ۵۲۴ نفر در نوبت گیری هستند. مجموعه دانش‌آموزانی که به عنوان داشتن اختلال یادگیری به ۸۰۰ مرکز مراجعه کردند بیش از ۴۹ هزار نفر بوده است

وی اظهار کرد: از سال ۹۴ سنجش پیش دبستان به برنامه سنجش اضافه شد که در آن سال ۱۰۸ هزار و ۷۰۶ نوآموز را سنجش و روند افزایشی را طی کرده است.

حسینی در ادامه گفت: امسال سنجش پیش دبستانی را در برنامه قرار دادیم و تاکنون ۱۲۱ هزار و ۵۲۴ نفر در نوبت گیری هستند. مجموعه دانش‌آموزانی که به عنوان داشتن اختلال یادگیری به ۸۰۰ مرکز مراجعه کردند بیش از ۴۹ هزار نفر بوده است.

معاون وزیر بیان کرد: در ارزیابی سال ۱۴۰۰، ۱۶۵ هزار و ۴۰۵ نفر به مراکز معاینه گوش ارجاع شدند، ۲۴ هزار و ۹۵ ارجاع شنوایی و بیش از ۶۴ هزار ارجاع بینایی داشته ایم.

جزئیات ارائه خدمات توان بخشی

وی درباره خدمات توان بخشی نیز ادامه داد: خدمات توان بخشی در چند قلمرو است؛ پیرامون خدمات توان بخشی درون مدرسه ای ۷۰۰ نیرو داریم که در مدارس خدمات ارائه می‌دهند؛ در خدمات برون مدرسه ای نیز امسال بیش از ۱۰ میلیارد اعتبار تامین کرده ایم.

حسینی عنوان کرد: همچنین خدمات حمایتی نیز در بحث خدمات توان بخشی داریم که بیش از ۴۱ هزار نفر را شامل شده است و در ۱۸ قلم افزایش پرداختی برای جمعیت مخاطب داشتیم.

تامین بیش از ۳۶۱ هزار تبلت در قالب طرح هدایت

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: در بحث نهضت مشارکتی توان افزایی نیز مجموعه وسایل مورد نیاز دانش‌آموزان را تامین می‌کنیم سال گذشته از سوی این نهضت ۱۴۵ میلیارد تومان اعتبار جمع آوری شد. بیش از ۳۶۱ هزار تبلت نیز علاوه بر این تعداد تحت عنوان طرح هدایت تامین شد.

وی همچنین اضافه کرد: مراکز مشاوره خانواده نیز یکی دیگر از قلمروهای خدمات توان بخشی است که در مجموع ۵ قلمرو می‌شود.

وی خبر داد ۵۰ مشاور علمی از طریق سامانه ندای همراه به ارائه خدمات می‌پردازند همچنین مصوب کردیم شورای کیفیت بخشی و نظارت بر طرح تلفیقی فراگیر تشکیل شود.

سنجش سلامت جسمانی جز جدایی ناپذیر برنامه درسی است

محمدحسن عظیم عراقی معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور نیز در این نشست گفت: سنجش فرایندی است که رتبه و درجه سطح موفقیت یک فرد را مشخص می‌کند برای یک سنجش درست باید سنجش نظام مند و چندوجهی داشته باشیم.

وی افزود: در سنجش سلامت پیشرفت کودک را بررسی می‌کنیم این سنجش باید برای کودک منفعت داشته باشد و متناسب با سن کودک باشد.

عراقی همچنین در ادامه سنجش را جز جدایی ناپذیر از برنامه درسی دانست.

معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بیان کرد: سال گذشته آمار پوشش این طرح یک میلیون و ۵۰ هزار نفر دبستانی و ۳۰ هزار پیش دبستان بود اما امسال یک میلیون و ۵۰۰ بدو ورود و ۱۰۰ هزار پیش دبستانی داریم.

وی افزایش تعداد ۵۰۰ هزار نفری در این طرح را ارزشمند دانست چراکه در دوره کرونا اتفاق افتاده است.

به گزارش پانا، در این نشست از سامانه توان بخشی نیز رونمایی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار