در جلسه شورای شهر تهران؛

سند سیاست‌های حاکم تدوین بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران تصویب شد

تهران (پانا) - اعضای شورای شهر تهران کلیات طرح سند سیاست‌های حاکم بر تدوین برنامه و بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران را تصویب کردند.

کد مطلب: ۱۲۲۷۶۷۸
لینک کوتاه کپی شد
سند سیاست‌های حاکم تدوین بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران تصویب شد

صبح امروز بررسی کلیات طرح سند سیاست‌های حاکم بر تدوین برنامه و بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران روی میز بررسی شورای شهر تهران قرار گرفت و در ابتدا مهدی عباسی در تشریح این سند، گفت: کمیسیون‌ها نظرات تخصصی خود را در خصوص سیاست‌های حاکم بر تدوین بودجه اعلام کردند و این رویکردها و اولویت‌ها را در قالب الزاماتی در این سند لحاظ کردیم.

میثم مظفر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز با بیان اینکه ۱۳ عضو شورا نظرات کارشناسی خود را برای این سند ارائه کردند که این پیشنهادات لحاظ شد، گفت: با توجه به محدودیت زمانی که شهرداری تهران برای تدوین بودجه دارد بهتر است هر چه سریعتر این سند اولویت‌ها را تصویب کنیم و در اختیار آنها قرار دهیم.

وی در تشریح اولویت‌های مرتبط با حوزه‌های عملیاتی شهرداری تهران که در این سند دیده شده، تصریح کرد: ارتقاء مشارکت‌های اجتماعی، زیست پذیری شهر، عدالت شهری، تحقق شهری پیشرفته با هویت ایرانی - اسلامی، ارتقاء فرهنگ زندگی شهری، خانواده محوری، ایجاد قرارگاه ساماندهی آسیب‌های اجتماعی با کمک سایر دستگاه‌ها، مطلوب سازی حمل و نقل عمومی با اتکا بر نوسازی وسایل حمل و نقل، به روز رسانی طرح جامع حمل و نقل TOD ،حل مشکل کسری پارکینگ و توسعه حمل و نقل پاک از جمله سیاست‌هایی از سند پیش رو است.

وی افزود: توسعه بوستان‌ها، توجه به جمع آوری آب‌های سطحی، لایروبی مسیل‌ها، گسترش خدمات مکانیزه، امکان سنجی آرامستان‌های محلی، مدیریت بحران، افزایش تاب آوری تهران بر اساس اصول پدافند غیر عامل، صیانت از باغات، ساماندهی سیما و منظر شهری بر اساس معماری ایرانی - اسلامی، هوشمندسازی و شفافیت، نظام مندی املاک و مولد سازی، اتمام پروژه‌های نیمه تمام و جذب بخش خصوصی برای اعتبار پروژه‌های نیمه تمام و پروژه‌های جدید از سیاست‌های اصلی این سند است که با رعایت صرفه جویی، توجه به شرایط اقتصادی و بخشنامه‌های کشوری و برنامه سوم توسعه شهر تهران عملیاتی می‌شود تا شهرداری تهران بتواند حداکثر تا ۳۰ دیماه لایحه بودجه را به شورای شهر بیاورد.

در ادامه سوده نجفی پیشنهاد داد که در خصوص ارتقاء سلامت و کیفیت زندگی در تهران، این سند مورد توجه قرار گیرد و همچنین در کنار مسجدمحوری به فعالیت سازمان‌های مردم نهاد نیز توجه شود.

آقامیری نیز با بیان اینکه موضوع منابع انسانی بسیار گسترده و مهم است و باید به عنوان یک اولویت به آن توجه شود، گفت: با اینکه پروژه‌های نیمه تمام زیادی داریم اما به حوزه عمران توجه کافی نشده است.

مهدی اقراریان نیز با بیان اینکه ضمانت اجرای مصوبات چیست؟ گفت: دوستان دقت داشته باشند که ضمانت اجرای این مصوبه چیست؟ هر چند که یکی از دوستان گفت که اگر این سیاست‌ها و سند را شهرداری در تدوین بودجه ۱۴۰۱ رعایت نکند بودجه را تصویب نمی‌کنیم اما دقت داشته باشید در فصل بودجه آنقدر فشارها زیاد است که اغماض می‌شود.

در ادامه ناصر امانی نیز با بیان اینکه پیوست عدالت این مصوبه کجاست؟ گفت:‌ این سند مجموعه‌ای از اهداف و برنامه‌ها است اما سیاستی در آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه شما لیستی از اهداف کلی را در این سند آوردید که در زمان بررسی بودجه اصلا به آن توجه نمی‌شود، ادامه داد: مطمئنم این سند در هیچ کمیسیونی در زمان بررسی بودجه نگاه هم نمی‌شود. چرا که همه تلاش می‌کنند سهم حوزه خود را افزایش دهند و در آن زمان هیچ کس چک نمی‌کند که آیا بودجه با سند مرتبط است یا نه؟ چرا که خیلی کلی است. لذا این سند اگر هم تصویب شود هیچ اثری در برنامه‌های شهرداری ندارد.

حبیب کاشانی نیز با بیان اینکه تجربه جوان‌ها در حوزه بودجه ریزی کمتر از چمران و امانی است، گفت: لذا با اغماض به این موضوع نگاه کنید و امیدواریم با اصلاحاتی بتوانیم این سند را برای اجرا به شهرداری بفرستیم.

در ادامه تشکری هاشمی نیز با بیان اینکه نگارش هر سند یک مبنایی دارد که اگر آن را مد نظر قرار ندهیم ممکن است به بیراهه برسیم، گفت: برنامه‌ها یا راهبردی هستند یا عملیاتی و باید به این مسئله توجه کنیم و باید در تدوین اسناد به اسناد بالادستی توجه کنیم و آن را چراغ راهمان قرار دهیم.

در نهایت اعضای شورای شهر تهران کلیات طرح سند سیاست‌های حاکم در تدوین برنامه و بودجه سال ۱۴۰۱ را به تصویب رساندند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار