معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان:

زنگ پدافند غیرعامل در مدارس استان سمنان نواخته خواهد شد

مهمترین موضوع در پدافند غیرعامل، آگاه‌سازی و آموزش است

سمنان (پانا) - معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان با بیان اینکه زنگ پدافند غیرعامل در مدارس استان سمنان نواخته خواهد شد، خبر داد رزمایش نمادین استانی هفته پدافند غیرعامل در آموزش و پرورش، در دبیرستان دخترانه هاجر سمنان در روز سه شنبه ۱۱ آبان ساعت ۹ صبح برگزار خواهد شد.

کد مطلب: ۱۲۲۶۹۹۹
لینک کوتاه کپی شد
زنگ پدافند غیرعامل در مدارس استان سمنان نواخته خواهد شد

علی اکبر عرب خراسانی، در دومین جلسه هماهنگی برگزاری رزمایش هفته پدافند غیرعامل آموزش و پرورش به میزبانی دفتر معاونت پرورشی و فرهنگی، با عنوان این مطلب که پدافند غیرعامل یعنی مصونیت سازی و هدف از آن کاهش آسیب ها و افزایش بازدارندگی ها در مقابل تهدیدها است، گفت: ما باید برای مقابله با بحران از هر نوع، آمادگی کامل داشته و با روش های مقابله به تهدیدات آشنا شویم. دانش‌آموزان نیز باید با مفاهیم و معیارهای پدافند غیرعامل در سطح جامعه آشنا شوند؛ چراکه در جامعه کنونی جوانان و نوجوانان هدف دشمنان هستند که باید نحوه مقابله با تهدیدات و بحران‌ها را فرا بگیرند.

وی با توجه به اهمیت موضوع پدافند غیرعامل که در نگاه کلی، مصون سازی کشور در همه شئونات کشور را در برابر انواع تهدیدات برعهده دارد و در راستای تکالیف اجرایی، دستگاه آموزش و پرورش نیز این وظیفه را دارد تا در خصوص پدافند غیرعامل، کار عملیاتی و نمادین انجام دهد، خاطرنشان کرد: پیش گیری از بحران، بهترین راه حل ممکن است و با برنامه ریزی دقیق می توان بحران ها را کنترل نمود و آنها را به فرصت تبدیل کرد.

معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان در ادامه بر پیشگیری و آمادگی برای مقابله با بحران ها و تبدیل آنها به فرصت تاکید کرده و گفت: باید عوامل را کنار هم قرار دهیم که در آینده اتفاقی ناگوار نیفتاده و باید در خصوص پدافند غیرعامل آموزش های لازم را به همکاران و دانش آموزان بدهیم و از آنان بخواهیم که ضمن استفاده از مطالب، نسبت به نشر آنها اقدام کنند.

عرب خراسانی با بیان اینکه پدافند غیرعامل مجموعه ای از اقداماتی است که منجر به افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، پایداری ملی، تداوم فعالیت های ضروری و تسهیل در مدیریت بحران در مقابل تهدیدات دشمن است، از این رو فرهنگ سازی، شناخت نقاط قوت و ضعف‌، شناسایی تهدیدات و برنامه ریزی مدون برای به حداقل رساندن نقاط آسیب پذیر، مهمترین برنامه پدافند غیرعامل است، اظهار کرد: پدافند غیرعامل، صلح آمیزترین، اثربخش ترین، پایدارترین و کم هزینه ترین روش دفاعی است که بسترهای امنیت، پایداری و اقتدار ملی را فراهم می سازد.

وی در ادامه یکی از رویکردهای آموزش و پرورش پویا را افزایش آگاهی جامعه جهت ارتقاء امنیت دانست و گفت: در این راستا آموزش و پرورش به منظور افزایش دانش و بینش دانش آموزان، خانواده ها و فرهنگیان و گفتمان سازی عمومی به منظور خودمراقبتی در مقابل حوادث و تهدیدات نوین، نسبت به اجرای برنامه های فاخر و متنوع از قبیل برگزاری همایش ها، رزمایش های گوناگون و ... اقدام کرده است؛ چرا که هر میزان مدارس و ادارات ما بر اساس اصول پدافند غیرعامل، استانداردسازی شوند، سطح آسیب پذیری کاهش می یابد.

معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان افزود: پیشگیری از آسیب های متعدد به زیر ساخت ها و تجهیزات مرتبط با جوامع بشری نیازمند آموزش های مستمر به همه اقشار از جمله دانش آموزان است. نگرش آموزش و پرورش در تربیت مدیران آینده برای مقابله با تهدیدهای پیش‌رو راهگشا و تعیین کننده است. مواجهه با تهدیدها اجتناب ناپذیر است، ولی با پدافند غیرعامل اثر تهدیدها کمتر شده و با حداقل زمان امکان برگشت به شرایط پایدار وجود دارد.

عرب خراسانی ادامه داد: معمولاً در سال‌های گذشته، برنامه رزمایش استانی پدافند غیرعامل در مدارس انجام می‌گرفت و موضوعات در کارگروه استانی و جلسات اداره کل پدافند غیرعامل استانداری مورد بررسی قرار می گرفت و با مشارکت چندین دستگاه و تشکل های دانش آموزی برگزار می شد، اما هم اکنون در دوران کرونا مانور استانی از حوزه آموزش و پرورش و مدارس خارج شد تا به عنوان پدافند زیستی با توجه به شرایط جامعه به دانشگاه علوم پزشکی واگذار شد.

وی با اشاره به شعار امسال رزمایش هفته پدافند غیرعامل استان که نوجوان گام دومی، دانش آموز فعال در فضای مجازی، اثرگذار در پدافند غیرعامل است، تصریح کرد: رزمایش نمادین استانی هفته پدافند غیرعامل در آموزش و پرورش، توسط کارشناسان پلیس فتای استان و با همکاری تشکل های دانش آموزی همراه با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در شرایط کنونی در روز سه شنبه ۱۱ آبان ساعت ۹ صبح در دبیرستان دخترانه هاجر سمنان با موضوع رزمایش آسیب های گوشی های همراه در فضای مجازی در بین دانش آموزان همراه با صداسازی آموزشگاه با توجه به هفته پدافند غیرعامل و هفته بسیج دانش آموزی روز ۱۳ آبان و روز دانش آموز برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان خاطرنشان کرد: این رزمایش که با حضور تعدادی از دانش‌آموزان همراه اولیا آنان و دبیران و معلمان به صورت حضوری برگزار می شود، به صورت زنده نیز از طریق شبکه شاد برای کلیه دانش آموزان استان پخش شده و ضبط کامل برنامه نیز توسط صداوسیمای مرکز سمنان انجام شده و در برنامه رویداد از طریق سیمای مرکز سمنان پخش خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار