در گفت‌وگو با پانا؛

رتبه‌بندی معلمان به کجا رسید؟

ویس کرمی: اجرای رتبه‌بندی معلمان در گرو تامین اعتبار است

تهران (پانا) - عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت بررسی رتبه‌بندی معلمان در برنامه هفتگی کمیسیون است امروز نیز این موضوع بررسی خواهد شد و قطعا این امر ادامه‌دار است تا به تصویب برسد.

کد مطلب: ۱۲۲۶۵۹۲
لینک کوتاه کپی شد
رتبه‌بندی معلمان به کجا رسید؟

مهرداد ویس کرمی در گفت‌وگو با پانا درباره آخرین وضعیت رتبه بندی معلمان اظهار کرد: «۲ ماده نخست رتبه بندی تصویب شده است که مرتبط با تغییر عناوینی در رتبه بندی بوده این موضوع باعث شد لایحه رتبه بندی به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برگردانده شود.»

وی با بیان اینکه این عناوین اصلاح و به هیات رئیسه برگشت داده شده است افزود: «بررسی رتبه بندی معلمان در برنامه هفتگی کمیسیون است امروز نیز این موضوع بررسی خواهد شد و قطعا این امر ادامه دار است تا به تصویب برسد.»

ویس کرمی با اشاره به اینکه مواد بعدی لایحه رتبه بندی باید بررسی شود ادامه داد: «پیشنهادات نمایندگان مجلس شورای اسلامی با توجه به متن اصلی این لایحه بوده است که باید مجددا بررسی شود.»

نماینده مردم خرم آباد و دوره در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چه زمانی را برای تصویب این لایحه پیش بینی می‌کنید گفت: «فعلا پیش بینی زمانی برای تصویب نداریم زیرا مشکل اصلی ما در تحقق ماده ۷ و تامین بار مالی برای اجرای این لایحه است که به تغییرات رتبه بندی بستگی دارد.»

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معاونت پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پیش بینی کرده حدود ۹۷ هزار میلیارد اعتبار برای اجرای رتبه بندی معلمان لازم است اظهار کرد: «ردیف درنظر گرفته برای اجرای این لایحه، شامل این اعتبار نمی‌شود اجرای رتبه بندی به دولت بستگی دارد که بار مالی آن را بعد از تصویب شدن بپذیرد.»

وی همچنین خبر داد ما این لایحه را بعد از بررسی تصویب می‌کنیم سپس شورای نگهبان از دولت می‌خواهد که بار مالی اجرایی شدن آن را تامین کند.»

پیش از این، رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه برآورد برای اجرای رتبه بندی براساس نظرات کارشناسانی است که سالیان سال در آموزش و پرورش کار کردند گفته بود: «براساس راستی آزمایی نظرات، اگر بودجه رتبه بندی تا سقف ۳۰ هزار میلیارد تومان تامین شود می‌توانیم این طرح را اجرا کنیم.»

وی همچنین با تاکید براینکه کمیسیون آموزش و تحقیقات برای اجرای نظام رتبه بندی موافقت کامل را اعلام کرده است، عنوان کرده است: «حتی موافق هستیم با اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز این طرح را اجرا کنیم.»

به گزارش پانا، شرایط ارزشیابی برای رتبه‌بندی معلمان که از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تعیین شده به شرح زیر است:

۱/ معلمان: به افرادی اطلاق می شود که رسالت خطیر صرفاً تربیت دانش آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی برعهده دارند؛ مانند آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، نیروهای توانبخشی مدارس استثنائی، مدیر و معاون در واحدهای آموزشی و تربیتی

۲/ شایستگی: ترکیبی است از دانش، مهارت، نگرش، خلاقیت، نوآوری و ویژگی‌های فردی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که به فرد این امکان را می دهد تا وظایف مربوط به شغل را به طور موفقیت آمیز انجام دهد.

۳/ صلاحیت معلمی: مجموعه‌ای از شایستگی‌های ناظر بر جنبه‌های هویت فردی و حرفه‌ای (اخلاق و تعهد حرفه‌ای، دانش تخصصی، دانش و مهارت‌های تربیتی) که معلم باید در جهت تقویت و ارتقای توانمندی های ضروری مرتبط با فرآیند تعلیم وتربیت کسب و برای بهبود مستمر آن تلاش نماید و برآیند شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای است.

۱- ۳- شایستگی عمومی: مجموعه‌ای از صفات و ویژگی های شخصیتی فرد، شامل باورها، نگرش‌ها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزش و پرورش کشور است که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده می کند و پایبندی فرد را به ارزش ها، قوانین و مقررات آشکار می سازد. این دسته از شایستگی‌ها در طول خدمت در حیطه تعلیم و تربیت و مدیریتی مرتبط با معلمان و مشمولین مورد بررسی و تأیید قرار می گیرد.

۲ - ۳- شایستگی تخصصی: مجموعه‌ای از توانمندی های مرتبط با تسلط بر فرآیند و برآیند دانش تخصصی (موضوع تدریس)، دانش تربیتی و سایر حوزه های دانشی مرتبط با یاددهی - یادگیری، دستاوردها، خلاقیت و نوآوری های علمی مرتبط و توانایی تفکر علمی و انجام پژوهش در آن حیطه که فرد برای انجام مؤثر وظایف شغلی خود باید از آنها برخوردار باشد.

۳ - ۳- شایستگی حرفه‌ای: مجموعه ای از توانمندی های مرتبط با به کارگیری تلفیقی دانش، نگرش و مهارت های تخصصی و تربیتی در موقعیت آموزشی و تربیتی مبتنی بر نظام آموزشی معیار در جمهوری اسلامی ایران

‌‌‌‌‌‌‌۴/ تجربه: توانمندی‌هایی است که افراد مذکور در بند (۱) این ماده در طول سالهای خدمت کسب کرده اند.

۵/ نظام رتبه‌بندی معلمان: نظامی مستقل و ویژه معلمان وزارت آموزش و پرورش است، شامل مجموعه ای از اصول، قواعد و فرآیندهایی که به منظور کسب اهداف مندرج در ماده (۱) این قانون مبتنی بر ارزش های اسلامی در چهارچوب این قانون طراحی و اجراء می شود.

۶/ رتبه: سطحی از تجربیات، شایستگی‌ها و مهارت‌ها عملکردهای فردی و شغلی معلمان که بر مبنای نتایج ناشی از فرآیند ارزشیابی تعیین می‌شود.

تبصره: ­اقلیت‌های دینی مصرح در قانون اساسی و شاغل در آموزش و پرورش براساس معیارهای ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری ارزیابی می‌شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار