چالش پیک ششم کرونا در دانشگاه‌ها ادامه دارد؛ برنامه 9 دانشگاه برای حضور دانشجویان

تهران (پانا) - ورود کشور به پیک ششم بیماری کرونا، آمادگی دانشگاه‌های کشور را برای بازگشایی حضوری به چالش کشیده است.

کد مطلب: ۱۲۲۶۵۶۶
لینک کوتاه کپی شد
چالش پیک ششم  کرونا در دانشگاه‌ها ادامه دارد؛ برنامه 9 دانشگاه برای حضور دانشجویان

آموزش دانشگاه‌ها در نیسمال اول تحصیلی سال 1400_1401 برای دومین سال متوالی به صورت مجازی آغاز شده است و قرار است با مجوز ستاد ملی کرونا آموزش دانشجویان از نیمه آبان ماه به صورت حضوری انجام شود اما حرکت کشور به سمت موج جدید کرونا زمزمه تداوم آموزش مجازی در دانشگاه‌های کشور را جدی‌تر کرده است.

با سرعت گرفتن واکسیناسیون و پایین آمدن تب پیک پنجم در کشور، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم در نیمه مهرماه مهرماه اعلام کرد که طبق مصوبه ستاد ملی کرونا دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی از نیمه مهرماه و مقطع کارشناسی از نیمه آبان ماه به صورت حضوری در کلاس‌های درس فعالیت خواهند داشت و دانشگاه‌ها باید از تصمیم ستاد ملی کرونا تبعیت کنند.

نیمه آبان ماه در حال رسیدن است و طبق پیش‌بینی‌های پزشکان و مسئولان ذی‌ربط از وقوع پیک ششم، دانشگاه‌ها محتاطانه برای حضور دانشجویان در حال برنامه‌ریزی هستند و حتی برخی دانشگاه‌ها هنوز بررسی‌های نهایی خود را به دلیل شرایط موجود انجام نداده‌اند و منتظر هستند تا با قاطعیت بیشتری تصمیم بگیرند. حالا در آستانه حضور دانشجویان دوره کارشناسی در دانشگاه‌ها و ورود برخی استان‌های کشور به پیک ششم در آبان ماه، دانشجویان و خانواده‌های آنان از بازگشایی شتابزده و رفع‌ محدودیت‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند و معتقدند حضورصد درصدی دانشجویان در دانشگاه‌ها فعلا امکان‌پذیر نیست.

در این میان برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرده‌‌اند که امکان حضور دانشجویان بومی وجود دارد اما در بخشی از کلاس‌های آنها که شامل دانشجویان غیربومی می‌شود، امکان حضور همه دانشجویان غیربومی در دانشگاه وجود ندارد.

در برخی دانشگاه‌ها نیز از جمله دانشگاه تهران رایزنی با وزارت علوم برای برگزاری دوره‌های حضوری ادامه دارد. محمود کمره‌ای، معاون آموزشی دانشگاه تهران اخیرا اعلام کرده است که درباره حضوری شدن کلاس‌های این دانشگاه در حال مذاکره با وزارت علوم هستند و برای رسیدن به این مهم برنامه‌ریزی جامعی در دانشگاه تهران صورت خواهد گرفت.

وی همچنین تاکید کرده است که اولویت برگزاری کلاس حضوری برای دروس عملی است.

فعالیت دانشگاه علمی‌کاربردی نیز به گفته محمدحسین امید، رئیس این دانشگاه از روز شنبه 15 آبان ماه به‌صورت حضوری خواهد بود و روسای مراکز علمی کاربردی باید برنامه‌ریزی لازم برای حضوری شدن این کلاس‌های درسی را داشته باشند.

دانشگاه خوارزمی نیز طبق گفته محمدحسین عبدالهی، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی قرار است بازگشایی در این دانشگاه در چهار مرحله انجام شود که آخرین مرحله حضور ترکیبی یعنی حضوری و مجازی است.

در دانشگاه آزاد اسلامی نیز طبق ابلاغیه سازمان مرکزی در این دانشگاه، برنامه‌ریزی‌ها برای حضور دانشجویان انجام شده است و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کلاس‌ها مجازی و مابقی به صورت حضوری برگزار خواهد شد. بر این اساس، با حضوری شدن دانشگاه‌ها، امتحانات نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ قطعاً به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

دانشگاه علم و صنعت نیز شرط حضور در خوابگاه‌های دانشجویی را منوط به ارائه کارت واکسن دیجیتال عنوان کرده است. دانشگاه تاکید کرده است که دانشجویان قبل از مراجعه به خوابگاه کارت واکسن را تهیه کرده و به همراه گواهی سلامت به مسئولان خوابگاه ارائه دهند.

در دانشگاه صنعتی شریف نیز بازگشایی کلاس‌ها باید به صورت پلکانی و تدریجی صورت می‌گیرد و در ابتدا بخشی از دانشجویان وارد دانشگاه می‌شوند تا بتوان سیستم را تست کرد.

در دانشگاه علامه طباطبایی نیز فرم خوداظهاری طراحی شده است و در سامانه دانشگاه بارگذاری شده است و در این پرسشنامه از دانشجویان پرسیده شده که آیا اصلاً واکسن تزریق کرده‌اند و آیا دو دز را دریافت کرده‌اند یا خیر؟ همچنین طبق اعلام این دانشگاه برای نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ اگر وزارت علوم و ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه دهند، اولویت حضور در دانشگاه را به دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری اختصاص می‌یابد و پس از آن با اتمام واکسیناسیون گروه هدف، برای نیمسال دوم آموزش حضوری را به صورت رسمی آغاز می‌شود.

در دانشگاه صنعتی امیرکبیر یکی از اولویت‌های دانشگاه را بازگشایی حضوری اعلام شده است و آموزش در دوران کرونا به دلیل عدم حضور دانشجویان در دانشگاه مقداری صدمه دیده است و تلاش بر این است که با مهیا شدن شرایط، دانشجویان در تمامی مقاطع در دانشگاه حضور پیدا کنند.

با توجه به هشدارهای متعدد در خصوص بازگشایی عجولانه دانشگاه‌ها، وزیر علوم در تاریخ ۲۶ مهرماه در نامه‌ای به دانشگاه‌ها تاکید کرد؛ آموزش‌های حضوری به‌گونه‌ای تدریجی و با توجه به شرایط منطقه مورد نظر و میزان واکسیناسیون دانشجویان و شرایط خوابگاهی برقرار شود؛ تشخیص این امر بر عهده شورای مدیریت استانی آموزش عالی است. با این حال اما واکسیناسیون در دانشگاه‌ها از چند ماهه اخیر آغاز شده و اکنون فازهای پایانی خود را سپری می‌کند اما در این بین هنوز در میان دانشگاهیان هستند افرادی که به گفته مسئولان دانشگاهی، یا منتظر واکسن خاصی هستند و یا در تزریق آن تعلل کرده‌اند. برخی دیگر هم که واکسن آسترازنکا تزریق کرده‌اند، به دلیل بازه زمانی ۳ ماهه هنوز نوبت دوم تزریق آنها فرا نرسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار