اعطای وام به ۲۰هزار دستیار و دانشجوی دکتری تخصصی تا پایان سال تحصیلی

تهران (پانا) - رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت از اعطای وام به ۲۰هزار دستیار و دکترای تخصصی تا پایان سال تحصیلی خبر داد و گفت کمک هزینه بیماری دانشجویان به ۱۰ میلیون افزایش یافت.

کد مطلب: ۱۲۲۴۶۴۳
لینک کوتاه کپی شد
اعطای وام به ۲۰هزار دستیار و دانشجوی دکتری تخصصی تا پایان سال تحصیلی

به گزارش وزارت بهداشت، بهروز رحیمی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در دومین روز نشست مجمع دبیران دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی گفت: خوشحال هستم که در جمع شما دبیران شوراهای صنفی هستم، شما افرادی که با روحیه مطالبه‌گری خود، به دنبال پیگیری مطالبات دانشجویان هستید. باید قدر خود را بدانید چرا که انسان‌هایی دغدغه‌مند هستید و یقین دارم با همین روحیه‌ای که در شما می‌بینم و با توان، ظرفیت و هم‌افزایی که در یکایک شما به خوبی مشهود است، می‌توان در مسیر تحول، سازندگی و توسعه گام برداشت.

وی گفت: ایشان دلشان، زبانشان و قلب‌شان برای شما طپید و تلاش‌ها و زحمات زیادی در معاونت فرهنگی و دانشجویی برای شما انجام دادند که برخی از آنها تحقق یافت و برخی نیز در حال پیگیری است و یقین می‌دانم در ادامه راه دکتر عباس شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت بتواند در مسیر پیگیری و احقاق حقوق ، مطالبات و خواسته‌های صنفی شما گام‌های سازنده‌ای بردارند.

رحیمی گفت: اینکه شما انسانی دغدغه‌مند ومسؤولیت‌پذیر هستید برای ما خیلی ارزشمند است. خوشحال هستم که از بین همه نخبگان دانشجویی، شما عزیزان علیرغم مشغله کاری و زندگی خود، دلسوزانه دنبال حل مشکلات و مطالبات صنفی و معیشتی دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی هستید و تحسین‌برانگیز است که شما عزیزان دغدغه دیگر دانشجویان را نیز دارید و برای رفع مشکلات آنها، وقت و انرژی می‌گذارید و بعضا شاید حرف‌های سنگین و تخلی هم بشنوید اما همین که انسانی دغدغه‌مند، هستید، این خود ارزشمند است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تاریخچه فعالیت صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت پرداخت و گفت: صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت یک هدف کلی دارد و باید برای توسعه زیرساخت‌های رفاهی دانشجویان به‌خصوص دانشجویان بی‌بضاعت تلاش کند. ارکان صندوق رفاه دانشجویان شامل هیات امنا است که این هیأت امنا شامل وزیر بهداشت، وزیر اقتصاد و دارایی، رئیس سازمان برنامه وبودجه، معاون وقت فرهنگی و دانشجویی و رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت است و همه موضوعات صندوق اعم از امور اداری، مالی و اجرایی باید در هیأت امنا مصوب شود تا بعد از تصویب، شکل قانونی به خود بگیرد و به مرحله اجراء درآید و مصوبات حتما باید با ابلاغ مقام عالی وزارت باشد.

رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با پیگیری‌ها و مذاکراتی که طی یک سال گذشته انجام شد تصمیماتی اتخاذ و تفاهم نامه‌هایی منعقد شد که در نتیجه آن شرایط رفاهی برای این دانشجویان تا حدودی بهبود یافت و یک سبد رفاهی حاوی وام ویژه دستیاری و دکتری تخصصی، بیمه تأمین اجتماعی، بیمه سلامت و پایه خدمات درمانی نیز برای آنها در نظر گرفته شد.

رحیمی افزود: ارائه وام به دانشجویان دستیاری و دکتری تخصصی از ابتدای سال ۹۹ برای اولین بار در صندوق رفاه عملیاتی شد و در سال گذشته به بیش از ۱۰ هزار دانشجوی متقاضی، تسهیلات اعطا شد.

وی گفت: یکی از برنامه‌های ما پوشش کامل جمعیت بیش از ۲۰ هزار نفری دانشجویان دستیاری و دکتری تخصصی (Ph.D) تا پایان سال تحصیلی ۱۴۰۱ است تا هر دانشجویی که متقاضی دریافت این وام است بتواند آن را دریافت کند. منابع این وام نیز در قالب همکاری مشارکتی با یکی از بانک‌های کشور تأمین می‌شود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت همچنین بیمه تأمین اجتماعی را از دیگر خدمات جدید صندوق رفاه برای دستیاران عنوان کرد و گفت: دوره دستیاری یکی از سخت‌ترین دوره‌های تحصیلی است و معمولا این دانشجویان در مقایسه با سایر دانشجویان از نظر وضعیت معیشتی اوضاع نامناسب‌تری دارند.

وی گفت: اغلب دانشجویان دستیاری در شرایط سنی تأهل قرار دارند و اجازه و فرصت کار در بخش خصوصی را نیز ندارند. در صندوق رفاه برای آنها پوشش بیمه تأمین اجتماعی را در نظر گرفتیم و همه دانشجویان دستیاری و دکتری تخصصی در صورت ثبت درخواست، تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گیرند.

رحیمی افزود: همچنین بیمه تکمیلی نیز جزو برنامه‌ها و اهداف اصلی ما برای دستیاران است و درحال پیگیری این موضوع هستیم و منابع لازم برای تحقق آن نیز درحال آماده‌سازی است و در حال مذاکره و قرارداد با شرکت‌های بیمه‌ای هستیم. بیمه تکمیلی هزینه‌های سرپایی، خدمات نازایی، زایمان، دندانپزشکی و... را پوشش می‌دهد و باتوجه به اینکه بیمه تکمیلی روی بیمه پایه سوار است، ابتدا دانشجویان باید به دنبال پوشش بیمه پایه خود باشند چه بیمه خدمات درمانی و چه بیمه تأمین اجتماعی، که البته طی هفته‌های آینده، موضوع بیمه پایه مرتفع خواهد شد و افرادی که هنوز بیمه پایه ندارند می‌توانند یا بیمه خدمات درمانی و یا تأمین اجتماعی را انتخاب کنند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت گفت: اگر خدایی نکرده دستیاری به بیماری سختی مبتلا شد ما کمک هزینه‌ای برای او در نظر گرفته‌ایم، این هزینه قبلا مبلغش سه میلیون تومان بود اما اکنون به ۱۰ میلیون تومان رسیده است و این طور نیست که بیمار برای تأمین هزینه‌های درمانش از وام استفاده کند بلکه کمک‌هزینه‌ای به وی اعطاء خواهد شد تا نسبت به درمانش اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه مبلغ وام ضروری از مبلغ ۶۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۵۰۰ و تا سه میلیون تومان رسیده است، اظهار کرد: در طول سال تحصیلی ما بین سه تا پنج بار این وام ضروری را به واجدان شرایط اعطاء می‌کنیم و به هرحال این حداکثر توانی است که باتوجه به منابع موجود، می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

رحیمی خاطر نشان کرد: میزان کل وامی که صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در سال ۹۸ پرداخت کرده است ۱۱۴ میلیارد تومان بوده اما این رقم در حال حاضر به بیش از ۶۳۰ میلیارد تومان رسیده است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در پایان اظهار کرد: تلاش خواهیم کرد در حد ظرفیت‌های موجود، از امکانات مجموعه فرهنگی، ورزشی و تفریحی خزرآباد برای مسائل رفاهی دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی و خانواده‌های آنان استفاده کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار