آغاز برداشت چغندرقند در اراضی کشت و صنعت مغان

اردبیل (پانا) - مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان از آغاز عملیات برداشت چغندر قند در سطح ۱۴۰۰ هکتار از اراضی این شرکت خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۲۴۶۳۱
لینک کوتاه کپی شد
آغاز برداشت چغندرقند در اراضی کشت و صنعت مغان

اسداله محسن زاده، مدیر عامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: علاوه براین در راستای تأمین خوراک روزانه کارخانه قند مغان و اشتغالزایی در شهرستان‌های اردبیل و مشگین‌شهر بیش از ۵۳۰ هکتار چغندرقند بهاره با نظارت و تأمین بذر از سوی شرکت توسط کشاورزان مناطق یاد شده کشت شده است که همزمان عملیات برداشت محصول و حمل آن در حال اجراست.

وی اظهار کرد: در سال «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» برای خودکفایی در تولید شکر کارشناسان مجتمع زراعت نظارت دقیق و علمی داشته و از ارقام مناسب با عملکرد و درصد قند بالا برای کشت استفاده کردند که پیش‌بینی می‌شود نسبت شکر تولیدی در مقایسه با سال‌های گذشته از رشد مطلوبی برخوردار شود.

محسن زاده گفت: علاوه بر این، امسال 7 رقم جدید بذر اصلاح شده چغندر تولید داخل به صورت آزمونه با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی مغان کشت شده که بررسی‌های به عمل آمده از لحاظ کمّی و کیفی نشان دهنده رقابت بهتر آنها با ارقام مشابه خارجی است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به دریافت استاندارد صادرات محصولات به کشورهای خارجی و کارت بازرگانی این بنگاه عظیم اقتصادی اشاره کرد و افزود: تنوع توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی، بسته‌بندی و توجه جدی به این بخش از رویکردهای اقتصادی این شرکت است.

محسن زاده از سفر ۱۰ تیم و هیات خارجی به کشت و صنعت مغان خبرداد و گفت: این هیات‌ها از کشورهای مجارستان، روسیه، عراق و افغانستان وارد کشت و صنعت مغان شدند تا تفاهم‌نامه همکاری به امضا برسد.

وی از افزایش تولید دانه روغنی کلزار تا سقف سه هزار تن در این شرکت خبرداد و گفت: در راستای کاشت محصولات استراتژیک و به منظور تامین بخشی از نیاز کشور به روغن خوراکی و کاهش واردات امسال بیش از ۱۲۰۰ هکتار از اراضی شرکت به کشت کلزا اختصاص یافته که با توجّه به اقدامات خوب تامین به موقع کود و تغذیه تکمیلی مزارع و همچنین مبارزه با آفات و بیماری‌ها انتظار می‌ رود بالغ بر سه هزار تن دانه روغنی کلزا برداشت و به کارخانجات روغن‌کشی تحویل شود.

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با بیان اینکه کلزا علاوه بر تامین بخش مهمی از مواد اولیه موردنیاز کارخانه‌های روغن کشی از لحاظ اصلاح خاک در تناوب زراعی نیز نقش اساسی ایفا می‌کند، گفت: با توجه به اهمیت گل‌های کلزا در تغذیه زنبورهای عسل و تأثیر متقابل زنبورهای عسل در گرده‌افشانی محصول کلزا، زنبورداران از نقاط مختلف استان اردبیل و استان‌های همجوار کلنی‌های خود را در مزارع کلزای شرکت مستقر کردند که علاوه بر گرده‌افشانی در تولید عسل و افزایش درآمد زنبورداران نیز نقش بسزایی دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار