وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

فرهنگ و زبان‌های ایرانی در گستره‌ای فراتر از مرزهای سیاسی است

رشت(پانا) - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پیامی به نخستین همایش دوسالانه بین المللی ایران شناسی در جهان به میزبانی دانشگاه گیلان گفت گستردگی فرهنگ و زبان‌های ایرانی فراتر از مرزهای سیاسی کشور است.

کد مطلب: ۱۲۲۴۳۲۲
لینک کوتاه کپی شد
فرهنگ و زبان‌های ایرانی در گستره‌ای فراتر از مرزهای سیاسی است

به گزارش ایرنا، محمدعلی زلفی گل در این پیام اظهار کرد: با توجه به گستردگی فرهنگ و زبان های ایرانی به فراتر از مرزهای سیاسی و تلاش های کشورهای مختلف برای بازشناسی فرهنگ ایرانی در گوشه و کنار دنیا، نتایج این تلاش ها موجب می شود تا زمینه ای مناسب برای درک متقابل و گفت و گوی فرهنگی و علمی بین ایران شناسان در چنین نشست های ارزشمندی فراهم شود.

وی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر با توجه به اصالت و پیشینه فرهنگ و تمدن ایرانی در گسترش فرهنگ صلح و دوستی، سمینارهای ایران شناسی می تواند زمینه های مهمی در راستای گفت و گوهای بین فرهنگی فراهم کند.

وزیر علوم و تحقیقات در پیام خود خاطرنشان کرد: ایران شناسی شامل مباحث مربوط به جلوه های گوناگون فرهنگ و تمدن ایرانی است و از دیربار تاکنون در باب تاریخ، زبان، تمدن و فرهنگ، هنر، چگونگی تفکر و همچنین آداب و رسوم ایران باستان و امروز، تحقیقات گسترده ای به همت و شیفتگی ایران شناسان برجسته صورت گرفته است.

در پیام زلفی گل همچنین بیان شد: سال هاست که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به همراه سایر مراکز ایران شناسی در کشور، برای شناختن و شناساندن این جلوه ها در بخش پرمایه تمدن و فرهنگ اسلامی و تاریخ آن کوشش می کند و در مرکز همکاری های علمی بین المللی این وزارت، معاونتی با مسئولیت گسترش زبان فارسی و ایران شناسی در دانشگاه ها و مراکز علمی جهان، بدین کار سترگ همت می گمارد.

در بخش دیگری از این پیام آمده است: هر چند برآیند کنفرانس های ایران شناسی با تکیه بر تحقیقات تاریخی، زبان شناسی، ترجمه متون کهن و سایر شاخه های میراث فرهنگی ایرانی است، تبادل فرهنگی از شرق آسیا تا قاره آمریکا می تواند پیام فرهنگی و تمدنی ایران را در سراسر جهان از طریق ایران شناسی به ملت های دیگر انتقال دهد. بنابراین عنایت ویژه به تحقیقات و کنفرانس های ایران شناسی در عرصه بین المللی می تواند پیامدهای ارزنده ای برای اصحاب خرد، دانش و ادب و دیگر مشتاقان و پژوهندگان فرهمند به همراه داشته باشد.

زلفی گل در پیام خود بیان کرد: نخستین همایش دوسالانه بین المللی ایران شناسی در جهان، بررسی مسایل مربوط به ایران را در چهار مفهوم «ایران فرهنگی - تاریخی»، «ایران زبانی شامل زبان فارسی، زبان های ایرانی، گویش ها و لهجه ها»، «ایران جغرافیایی»،«ایران در تعاملات جهانی» اساس کار خود قرار داده است.

وی در ادامه افزود: با توجه با رشد سریع و هدفمند برنامه های مطالعات خاورمیانه و ایران شناسی در دانشگاه های جهان و برگزاری کنفرانس ها و همایش های مطالعات ایران در سایر کشورها با اهداف سیاسی و علمی متفاوت، برگزاری نخستین همایش دو سالانه بین المللی ایران شناسی در جهان با برنامه ریزی مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران، دانشگاه گیلان، دانشگاه علامه طباطبایی، پژوهشگاه علوم انسانی، مرکز مطالعات ایران، بالکان و اروپای مرکزی و دانشگاه های خارجی از جمله مرکز ایران شناسی دانشگاه صوفیه از اهمیت شایانی برخوردار است، زیرا امکان آشنایی، تبادل اطلاعات علمی و سفر بسیاری از ایران پژوهان را از سراسر جهان به ایران فراهم می سازد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پیام خود با بیان اینکه همایش ایرانشناسی امکان ارتباطات گسترده تری را بین ایران و محققان ایران شناس در سایر نقاط جهان فراهم می آورد و فرصتی را برای دسترسی مستقیم به منابع مطالعاتی دست اول ایجاد می کند، گفت: تنوع شرکت کنندگان در این همایش که از کشورهای مختلف مشارکت داشته اند، نشان دهنده استقبال از بازشناسی ایران و مسایل مربوط به فرهنگ و تمدن آن در دنیای امروز است، همین مسئله باید به عنوان یک ضرورت مهم در برنامه های وزارت علوم و دیگر نهادهای وابسته به مسئله ایران شناسی در جهان در اولویت قرار گیرد.

در این پیام یادآور شده است: با توجه به پیشینه روابط تاریخی و تعاملات فرهنگی بین ایران و بسیاری از کشورها، لزوم تعمیق درک و دانش دو جانبه، در فضای دانشگاهی کشورهای جهان، امری بدیهی و ضروری است، از طرفی شکل گیری مطالعات تطبیقی، ترجمه متون مختلف، ایجاد پایگاه منابع دیجیتال و نشریات دو یا چند زبانه ایران شناسی، موارد ضروری است که از طریق همایش و پژوهش های تطبیقی در حوزه ایران شناسی حاصل می شود.

زلفی گل در ادامه پیام افزود: بر این اساس به همت این همایش ارتباطات و تعاملات کشورهای سراسر دنیا در سایه پژوهش های تاریخی و فرهنگی و فضای گفتمانی اهل علم عمق بیشتری می یابد و همچنین زمینه ساز ایجاد فرصت های همکاری علمی و فرهنگی برای دانشگاه، اعضای هیات علمی و دانشجویان و دانش پژوهان می شود.

وی اظهار کرد: در سایه این همایش و دیگر همایش ها می توان از دیدگاه های غالب در مکتب های مختلف ایران شناسی در جهان و ادوار مختلف تاریخی آشنا شد و مفهوم ایران، هویت ایرانی و جهان ایرانی و قلمروهای مطالعات ایرانی از گذشته تا دوران معاصر را در آثار شرق شناسان و ایران شناسان مکاتب مختلف بررسی و مقایسه کرد و با کسب این آگاهی ها، پیش داوری های رایج در مطالعات شرق شناسی و ایران شناسی درباره ایران، نقد و بررسی شده و کمبودهای مطالعاتی این حوزه تعیین خواهد شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان ضمن قدردانی از برگزارکنندگان همایش ایران شناسی و تمام استادان، دانشجویان و پژوهشگران علاقمند به ایران و ایران شناسی شرکت کننده و ارائه دهنده مقاله علمی به این همایش ابراز امیدواری کرد تا این همایش انگیزه و امیدی برای برگزاری همایش های بعدی و ایجاد پیوند علمی بیشتر میان پژوهشگران و ایران شناسان در سراسر جهان باشد.

نخستین همایش دوسالانه بین المللی ایران شناسی در جهان از امروز چهارشنبه به صورت وبینار در دانشگاه گیلان گشایش یافت و تا فردا ادامه دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار