نظر وزیر علوم درباره علم بهتر است یا ثروت!

تهران (پانا) - محمدعلی زلفی‌گل، امروز، ۳۰ مهر ماه، در اختتامیه گردهمایی رتبه‌های برتر کنکور سراسری رشته ریاضی با عنوان آینده روشن که با حضور جمعی از رتبه‌های برتر کنکور سراسری سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در مجتمع برج سپید برگزار شد، خطاب به دانشجویان نخبه درباره برتری علم یا ثروت عنوان کرد که، اگر یکی از نقطه‌های «یا» برداشته شود می‌شود«علم بهتر است با ثروت.

کد مطلب: ۱۲۲۴۸۳۵
لینک کوتاه کپی شد
نظر وزیر علوم درباره علم بهتر است یا ثروت!

به گزارش ایسنا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سعدی می‌گوید مرد خردمند اندیشه را عمر دو بایست در این روزگار تا به یکی تجربه اندوختن با دگری تجربه بردن به کار سعدی در این بیت خود، می‌گوید که ای کاش خدا به انسان دو عمر عطا می‌کرد تا با یک عمر تجربه کسب می‌کرد و عاقل می‌شد و با عمر بعدی خود می‌آموخت که چگونه زندگی کند و از زندگی خود بیشترین بهره را داشته باشد.

محمدعلی زلفی‌گل، امروز، ۳۰ مهر ماه، در اختتامیه گردهمایی رتبه‌های برتر کنکور سراسری رشته ریاضی با عنوان آینده روشن که با حضور جمعی از رتبه‌های برتر کنکور سراسری سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در مجتمع برج سپید برگزار شد، اظهار کرد: در زمانیکه ایادی ظلم و استکبار در یک طرف و ایران عزیز اسلامی در طرف مقابل قرار داشتند، نخبگانی همچون شما در همین سنین لباس رزم بر تن کرده و از کیان و ناموس این کشور دفاع کردند و بزرگترین سرمایه زندگی خود را که جانشان بود در طبق اخلاص گذاشتند و این مملکت را حفظ کردند.

وی افزود: فرمانده لشکرهایی از جمله شهید زین‌الدین در سنین شما بودند و شهید شدند و امثال این عزیزان که تعدادشان هم کم نیست همگی در سنین شما بودند و از خود گذشتی‌ کردند. از این‌رو ما امروز باید یاد و نام این عزیزان را گرامی بداریم و بدانیم که اگر امروز امنیت و آسایشی داریم، مدیون نخبگان برتری هستیم که کلاس و درس را رها و از وطن خود دفاع کردند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: در همین دو سال اخیر افرادی بودند که در وزارت بهداشت کشور اعم از پرستاران، پزشکان و خدمتگزاران بیمارستان‌ها که جانشان را در طبق اخلاص گذاشتند و از سلامت مردم عزیزمان و خانواده‌های ما دفاع کردند و تلاش کردند سلامت مردم این مملکت را تضمین کنند و چه بسا که بسیاری از این افراد به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و شهید سلامت کشورمان شدند.

زلفی‌گل خاطرنشان کرد: از همینجا خدمت خانواده‌های این عزیزان و افرادی که جگر گوشه‌های خود را در این مسیر از دست دادند و در پی بیماری کرونا داغدار شدند، تسلیت می‌گوییم و بدانند که ما خودمان را از این خانواده‌ها جدا نمی‌دانیم زیرا همه ما یک خانواده بزرگی به نام ایران اسلامی هستیم.

وی ضمن تبریک هفته وحدت عنوان کرد: در واقع این هفته بستری را فراهم کرده تا همه ما ایرانیان بدانیم که هر قومیت، فرهنگ و نژادی که داریم اعضای یک خانواده هستیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: من اینجا از شما سوالی می‌کنم و آن اینکه چرا به دانشگاه آمدید و چرا علاقه دارید که تحصیلات عالیه داشته باشید؟ به کجا می‌خواهید برسید؟ دوران جوانی که بهترین دوران عمرتان است قرار است در چه مسیری هزینه شود؟ باید بدانید که شما باید یک شخصیت هویت‌مدار، دانا و اخلاق مدار شوید و بناست که یک شخصیت جامع‌الاطرافی داشته باشید که همه این ویژگی‌ها را در وجود خود داشته باشد.

به چه کسی دانا گفته می‌شود؟

زلفی‌گل عنوان کرد: سوال بعدی من این است که به چه کسی دانا می‌گویند؟ آیا تا کنون به این بیت از سعدی که گفته است توانا بود هرکه دانا بود، فکر کرده‌اید؟ چرا دانایی موجب توانایی می‌شود؟ آیا هرکسی که عالم است می‌توان به او انسان دانا را نسبت داد؟ در حقیقت دانایی چند فاکتور دارد و آن عالم و عاقل بودن است اما تا کنون فکر کرده‌اید که منظور از عقل چیست؟

وی اظهار کرد: در واقع عالم بودن به معنای علم هنر حل مسئله و مشکل است اما منظور از عقل پیشگیری است. یعنی ما به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که برای ما مشکلی ایجاد نشود. حال به فردی که هم علم و هم عقل داشته باشد، دانا گفته می‌شود. پس عنصر دانایی معجون کردن علم و عقل است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: در حقیقت کسی که وارد دانشگاه می‌شود و درس می‌خواند باید حواسش باشد که هم عاقل و هم عالم شود و در مجموع نیز دانا شود. همواره علم از طریق خواندن، آزمایش کردن و... به دست می‌آید و در مقابل نیز عقل از طریق تجربه کسب می‌شود.

زلفی‌گل تجربه را مرز مشترک بین علم و عقل دانست و افزود: در علم از تجربیات دیگران استفاده می‌کنید و به عبارتی بر روی دوش دانشمندان گذشته قرار می‌گیرید و وسعت دیدتان افزایش پیدا می‌کند اما برای عقل باید چه کنید؟ که در پاسخ باید گفت برای عقل نیز همینگونه است.

وی با اشاره به بیتی از سعدی اضافه کرد: سعدی می‌گوید مرد خردمند اندیشه را عمر دو بایست در این روزگار تا به یکی تجربه اندوختن با دگری تجربه بردن به کار سعدی در این بیت خود، می‌گوید که ای کاش خدا به انسان دو عمر عطا می‌کرد تا با یک عمر تجربه کسب می‌کرد و عاقل می‌شد و با عمر بعدی خود می‌آموخت که چگونه زندگی کند و از زندگی خود بیشترین بهره را داشته باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: اما خداوند به ما یک عمر بیشتر عطا نفرموده و از این‌رو ما باید چه کنیم تا با کمترین هزینه عاقل شویم؟ گفته می‌شود که دانشمندان تنبیل‌ترین آدم‌ها هستند، زیرا ساده‌ترین مسیر را برای رسیدن به هدف خود انتخاب می‌کنند. به همین دلیل معلمان و اساتید شما می‌گویند که همیشه باید یا راهی را ساخت یا راهی را یافت.

مطالعه تاریخ، راهی کم هزینه برای عاقل شدن

وی راه کم هزینه برای عاقل شدن را استفاده از تجربیات دیگران و مطالعه تاریخ عنوان کرد و گفت: در حقیقت با مطالعه تاریخ می‌توان به این تجربیات خود افزود، زیرا ما وقتی تاریخ را مطالعه می‌کنیم متوجه می‌شویم که اشتباهات گذشتگان چیست و چه هزینه‌هایی برای اشتباهات پرداخت کرده‌اند، در این صورت از اشتباهات گذشتگان درس می‌گیرید و مجددا آن‌ها را تکرار نمی‌کنید. بدین منظور که عقل گذشتگان خود را در وجود خودمان جاری و ساری می‌کنید.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شما وقتی یک کتاب یا مقاله‌ای مطالعه می‌کنید تمام تجربیات نویسنده آن کتاب را در وجود خودتان با کمترین هزینه نهادینه می‌کنید. به عنوان مثال زمانیکه کتاب سلول های بهاری که نویسنده اش دکتر بهاروند است را مطالعه می‌کنید ناخودآگاه به تمام تجربیات ایشان مسلط خواهید شد و نیازی نیست که مجددا آن‌ها را تجربه کنید.

زلفی‌گل عنوان کرد: یادتان باشد هر اندازه که شما بیشتر مطالعه کنید و سرگذشت دیگران را بیشتر بخوانید به همان میزان عقلتان زیادتر می‌شود و به عبارتی با مطالعه کتاب‌های دیگران می‌توانید نتیجه عمر دیگران را در وجود خود جمع کنید و البته این امر به همت و تلاش خودتان باز می‌گردد که تا چه اندازه از تجربیات دیگران استفاده خواهید کرد.

ویژگی‌های دانشجو از نگاه وزیر علوم

وی دوران دانشجویی را بهترین دوران دانست و گفت: در این دوران است که بهترین دوستان را انتخاب می‌کنید. دوران دانشجویی در خوابگاه‌ و کلاس با فرهنگ‌ها، قومیت‌ها و زبان‌های مختلفی مواجه می‌شوید و در کنار یکدیگر قرار خواهید گرفت و این امر باعث می‌شود بیاموزید با دیگران تعامل کنید، به عقاید و سلیقه‌های دیگران احترام بگذارید، یکدیگر را تحمل کنید و با یکدیگر مدارا و مروت داشته باشید.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یکی دیگر از ویژگی‌های دانشجو را آموختن تعامل و تکامل دانست و افزود: در خوابگاه می‌آموزید که تنها نباید حرف، حرف شما باشد، نظرات دیگران هم مهم است و نظم را خواهید آموخت. از این‌رو باید بدانید فردی که وارد دانشگاه می‌شود زمانیکه در جامعه حضور دارد با فردی که وارد دانشگاه نشده متفاوت است، رانندگی فردی که دارای تحصیلات عالیه است با فردی که اینگونه نیست، متفاوت است، یک دانشگاه دیده از امکاناتی که خداوند در اختیار او قرار داده بهتر بهره‌مند می‌شود، پس قدر این نعمتی که خداوند به شما داده را بدانید.

زلفی‌گل با طرح سوالی مبنی بر اینکه نیروی پیشران چیست؟ بیان کرد: همیشه از خداوند بخواهید که سر راهتان انسان‌های بزرگی قرار دهد و از پدر و مادرتان بخواهید که این دعا را در حق شما داشته باشند. زیرا پدر و مادری که از فرزند خود راضی باشد و برای خیر و خوبی او دعا کند قطعا به هر آرزویی که شما داشته باشید خواهید رسید.

وی خاطرنشان کرد: برای موفقیت باید هدف و برنامه داشت و تلاش کرد. یادتان باشد که از خدا کم نخواهید، زیرا خدای متعال علم، قدرت، ثروت و امنیت مطلق است. همچنین یادتان باشد که در این مسیر بی‌معرفت هم نباشید و روزی که از آن دانشگاه فارغ‌التحصیل و در آینده فرد موفقی شدید به خانواده، شهر، روستا و دانشگاهتان کمک کنید و از خدا بخواهید که به شما بدهد تا بتوانید در زمینه‌های مختلفی از جمله علمی، فناوری، ثروت و... به خلق خدا کمک کنید.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: این در حالی است که در بسیاری از دانشگاه‌ها زمانیکه دانشجویان به وضعیت مالی خوبی دست پیدا می‌کنند، در زمینه‌های مختلف علمی کمک می‌کنند. به عنوان مثال روز گذشته یکی از افرادی که جایزه علمی مصطفی را دریافت کرد، تمام جایزه خود را که ۲۵۰ هزار دلار ارزش داشت به بنیاد علم ایران تقدیم کرد تا بتواند در زمینه علم بنیادی رشد کند.

علم بهتر است با ثروت

زلفی‌گل خاطرنشان کرد: اما سوال بعدی من این است که به نظر شما علم بهتر یا ثروت؟ به نظر من اگر یکی از نقطه‌های «یا» را برداریم می‌شود«علم بهتر است با ثروت». پس از خدای متعال بخواهید که علمی به شما بدهد و از آن علم بتوانید ثروتمند شوید و در نهایت نیز کشور عزیزمان را آباد کنید و قطعا این کار شدنی و دست یافتنی است.

وی تأکید کرد: به شما توصیه می‌کنم در دانشگاه یک کار دیگری هم انجام دهید و آن این است که زمانیکه در کلاس درس اساتید مختلفی حاضر می‌شوید، با افراد مختلفی مواجه خواهید شد، همکلاسی‌ها و هم خوابگاهی‌های مختلفی خواهید داشت، سعی کنید ویژگی‌های مثبت اساتید را به عنوان الگوی خود انتخاب کنید و در خودتان آن‌ها را جمع کنید.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: خداوند به هر انسانی توانایی خاصی عطا فرموده است، ممکن است یک استاد نظم خاصی داشته باشد، یک استاد شیوه بیان مناسب، استاد دیگری ادب منحصر به فردی، یک استاد تواضع خاص، یک استاد ظاهر مناسب و یک استاد شیوه تدریس متفاوتی داشته باشد، شما باید تلاش کنید تمام ویژگی‌های مثبت اساتید و همکلاسی‌هایتان را در خود جمع کنید که اگر این کار را انجام دهید، وقتی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شوید تبدیل به یک انسان عالم، عاقل و دانای در تراز نظام جمهوری اسلامی خواهید شد.

زلفی‌گل اظهار کرد: در کنار مضجع نورانی امام رضا(ع) قرار داریم و از ایشان می‌خواهیم که به شما دانشجویان عزیز توفیق دهد که هر یک از شما وزیران، وکیلان، دانشمندان، سیساتمداران و روسای جمهور آینده شوید. خودتان را دست کم نگیرید و قدر خودتان را بدانید و ما هم سعی می‌کنیم که قدر شما را بدانیم و بر سر بنشانیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار