کف‌سازی تیمچه امیر شمالی در تبریز

تبریز(,پانا) - مدیر پایگاه جهانی بازار جهانی و مسقف تبریز گفت عملیات اجرایی کف‌سازی تیمچه امیر شمالی این بازار از سوی این پایگاه شروع شد.

کد مطلب: ۱۲۲۳۷۵۶
لینک کوتاه کپی شد
کف‌سازی تیمچه امیر شمالی در تبریز

حسین اسماعیلی سنگری افزود: این عملیات اجرایی با هدف ساماندهی و بهسازی تیمچه‌های امیر بازار جهانی تبریز صورت می‌گیرد و اصناف و کسبه این محل در اجرای کف سازی با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی همکاری می کنند.

وی گفت: حفاظت، مرمت و بازسازی تیمچه امیر جنوبی طی چند ماه گذشته به همت اصناف آغاز شده است و به دنبال این اقدام کف سازی تیمچه امیر شمالی نیز در دستور کار قرار گرفت و این مرحله با تأمین بخشی از مصالح از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان و اصناف در حال اجرا بوده و تا یک ماه آینده به پایان خواهد رسید.

اسماعیلی سنگری ادامه داد: با توجه به اینکه نورگیر‌های بالای سقف تیمچه امیر شمالی نیز نیازمند ساماندهی است، بنابراین مراحل انجام این عملیات نیز همچون تیمچه امیر جنوبی در دستور کار این اداره کل قرار گرفته و پس از اتمام کف سازی، آغاز خواهد شد.

مجموعه مسقف بازار تبریز با یک کیلومتر مربع وسعت در ۲۵ شهریور ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۰۹۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد و در سال ۲۰۱۰ نیز این مجموعه با شماره ثبت ۱۳۴۶ به عنوان یکی از میراث جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

بازار تاریخی تبریز با داشتن حدود پنج هزار و ۵۰۰ باب حجره، مغازه و فروشگاه، ۴۰ گونه شغل، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۳۰ باب مسجد، ۲۰ باب راسته و راسته‌بازار، ۱۱ باب دالان، ۵ باب حمام و ۱۲ باب مدرسه به عنوان اصلی‌ترین مرکز داد و ستد مردم تبریز و ایران شناخته می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار