بررسی دلایل ترک تحصیل به روایت یکی از معاونان آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری
شهرکرد(پانا) - با شیوع کرونا در کشور دانشآموزان بازمانده از تحصیل بیشتر شدهاند و استان چهارمحال و بختیاری نیز از این مشکل، دور نمانده است. بررسیهای متعدد در سطح استان دلایل و راهکارهای مختلفی را برای این پدیده نامیمون ارائه داده است.
یکی از آسیب های جانبی کرونا که بیشتر متوجه جامعه آموزش و پرورش و خصوصاً دانش آموزان در سطح کشور شده است؛ پدیده ترک تحصیل یا بازماندگی از تحصیل است. در این راستا در استان چهارمحال وبختیاری نیز آمارهای متعددی از این معضل منتشر شده است و مسئولان استانی در رسانه های مختلف به این موضوع پرداخته اند. به طوری که چندی پیش، معاون متوسطه ادارهکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری تاکید کرد تا پیش از کرونا هم دانش آموزانی به دلیل فقر اقتصادی و... ترک تحصیل میکردند، اما شیوع کرونا باعث افزایش تعداد دانش آموزان ترک تحصیل کرده به خصوص در پسران شد.
فیروز عسگری، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان، همچنین در دی ماه ٩٩ نیز آمار بازماندگان از تحصیل در دوره متوسطه را ٨ هزار و ۵۵۹ نفر اعلام کرده و گفته بود: «از این تعداد، ٢ هزار و ۸۵ دانشآموز در مقطع متوسطه اول و ۶ هزار و ۴۷۴ دانشآموز در مقطع متوسطه دوم بوده اند.»
وی همچنین بیشترین آمار ترک تحصیل در این دو مقطع را در شهرستانهای لردگان با ٢ هزار و ۱۶۵ دانشآموز و شهرکرد با یک هزار و ۴۴۸ دانشآموز و کوهرنگ با یک هزار و ۷۵۰ دانشآموز اعلام کرده است.
البته عسگری اظهار امیدواری کرده است که برخی از دانشآموزان ترکتحصیلکرده را بتوانند به مدرسه بازگردانند.
اما محمد محمدی، معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با پانا آمار بازماندگان از تحصیل را در ابتدای سال تحصیلی جدید و دروه ابتدایی ۹۲۶ نفر اعلام کرد و گفت: «این آمار نسبت به سال گذشته تغییر ملموسی نداشته است و با بررسیهای دقیق صورت گرفته، مشخص شد که از این تعداد دانشآموز، درصد زیادی را کودکان بیمار فلج مغزی یا جسمی- حرکتی تشکیل می دهند و درصدی نیز کودکان عشایر کوچ رو هستند که بین استان ما و استان های همجوار در رفت و آمد هستند.»
وی همچنین به اجرای طرح «چهره به چهره» نیز اشاره کرد و گفت: «یکی از اهداف این طرح شناسایی و تعیین تکلیف همین کودکان است که توسط همکاران ما در اقصی نقاط استان صورت می گیرد و با مراجعه به در خانه یا محل نگهداری این کودکان از وضعیت آنان مطلع می شوند.»
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری، همچنین به توافقنامه ای که آموزش و پرورش در این خصوص با بهزیستی منعقد کرده است اشاره کرد و گفت: «با اجرای این توافقنامه می توانیم دانش آموزان دارای معلولیت را نیز از آموزش و تحصیل بهرمند کنیم.»
محمدی در ادامه تاکید کرد:«گسترش پیشدبستانی ها و اختصاص خوابگاههای شبانهروزی در مناطق عشایری از مهمترین راهکارهای کاهش آمار بازماندگان از تحصیل است.»
وی بیشترین تعداد افراد بازمانده از تحصیل را در شهرستان های کوهرنگ، لردگان، بخش میانکوه اردل و مناطق عشایری اعلام کرده است.
محمدی همچنین تصریح کرد: «فقر اقتصادی در استان دلیل عمده خانوادههایی است که فرزند خود را به مدرسه نمیفرستند و لازم است دستگاههای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی وارد صحنه شوند.»
وی اختصاص خوابگاههای شبانهروزی را نیز عامل بسیار مهمی برای کاهش ترک تحصیل دانشآموزان مطرح کرده و تاکید دارد: «اگر در دوره متوسطه مدارس شبانهروزی نباشد، بسیاری از دانشآموزان خصوصاً در مناطق عشایری ترک تحصیل میکنند.»
برخی از معلمان عشایر کوچ رو نیز در گفت و گو با پانا، عمده ترین دلیل ترک تحصیل دانش آموزان را حذف مدارس شبانه روزی و فقر شدید خانواده ها عنوان کرده و گفتند: «در گذشته با وجود مدارس شبانه روزی خانواده های مناطق محروم دغدغه خورد و خوراک و مایحتاج فرزندان خود را کمتر داشتند و با وجود اینکه در فصل کوچ از این استان می رفتند، ولی دانش آموزانشان تا پایان سال تحصیلی در مدرسه می ماندند و به تحصیل ادامه می دادند. اما در سال های اخیر با حذف و کاهش مدارس شبانه روزی و شیوع بیماری کرونا دیگر این خانواده ها قادر به فرستادن فرزندان خود به مدرسه نبودند و آمار ترک تحصیل به همین دلیل افزایش داشته است.»
در استان چهارمحال وبختیاری ۱۷ منطقه آموزشی با بیش از ۲۱۰ هزار دانشآموز در دوره های مختلف وجود دارد که ۹۹ هزار و ۶۸۱ دانشآموز در۲ مقطع متوسطه اول و دوم مدارس روزانه هستند و ۱۰۶ هزار و ۲۶۰ دانشآموز در دوره ابتدایی مشغول تحصیلند.
ارسال دیدگاه