۴۰۰هزار کیلومتر مربع زمین‌شناسی بخش معدن از فردا آغاز می‌شود

تهران (پانا) -  معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید توافق‌نامه سه‌جانبه اکتشاف بین معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی به منظور آغاز اکتشاف ۴۰۰هزار کیلومتر مربعی تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی، فردا (یکشنبه) از بیرجند آغاز می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۲۳۱۶۴
لینک کوتاه کپی شد
۴۰۰هزار کیلومتر مربع زمین‌شناسی بخش معدن از فردا آغاز می‌شود

به گزارش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، «وجیه‌الله جعفری» با اشاره به هم‌افزایی ایجاد شده بین این مجموعه‌ها در حوزه اکتشاف، تصریح‌ کرد: در این طرح استان‌های کم‌برخوردار در اولویت قرار دارند، به همین دلیل در فاز نخست تا پایان سال جاری استان خراسان جنوبی و کردستان (پهنه دیوان‌دره) مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

جعفری ادامه‌داد: اکنون ۶۰ گروه در استان خراسان‌جنوبی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و طبق برنامه به اتمام خواهد رسید.

رییس هیات عامل ایمیدرو اظهار داشت: هدف این توافق‌نامه، تولید اطلاعات پایه، تکمیل و توسعه فعالیت‌های اکتشافی با استفاده از ظرفیت‌های سازمان زمین‌شناسی در مساحت ۴۰۰هزار کیلومتر مربع است.

وی افزود: بر اساس این توافق‌نامه، تامین اعتبار طرح به عهده ایمیدرو و تهیه اطلاعات پایه، تکمیل چرخه ژئوفیزیک هوایی، شناسایی و پی‌جویی بر عهده سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی خواهد بود، همچنین حمایت‌های لازم درخصوص برنامه‌ریزی و انجام تشریفات قانونی پیش از اجرای کار نیز بر عهده معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهد بود.

استفاده از نیروهای جوان و نخبه‌های دانشگاهی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اجرای این توافق‌نامه علاوه بر اینکه موجب به‌کارگیری ترکیبی از نیروهای متخصص این سه سازمان در امر اکتشاف خواهد شد، موجب کاهش موازی‌کاری و ایجاد هم‌افزایی می‌شود.

وی اضافه‌کرد: همچنین در این طرح آموزش، تربیت و به‌کارگیری جوانان تحصیل‌کرده و نخبه‌های دانشگاهی مد نظر قرار خواهد گرفت.

جعفری یادآور شد: در این طرح قصد داریم برای نخستین بار در کشور با کمک سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، نقشه پایه را در مقیاس یک پنجاه‌هزارم تهیه کنیم تا از طریق تلفیق، مدل‌سازی و تفسیر آن بتوانیم محدوده‌های اکتشافی و پتانسیل‌های جدید را شناسایی کنیم.

وی خاطرنشان‌کرد: محدوده‌های شناسایی شده در اختیار ایمیدرو قرار می‌گیرد تا پس از اخذ مجوزهای لازم و پروانه اکتشاف، در فراخوانی به بخش خصوصی واگذار شوند.

این مقام مسوول افزود: مدت زمان انجام این طرح پنج سال بوده و اعتبار در نظر گرفته شده تا پایان سال جاری ۲۵۰میلیارد تومان است.

به گفته جعفری، توسعه امر اکتشاف، افزایش کیفیت کارهای اکتشافی و نیز شناسایی محدوده‌های ارزشمند از دیگر اهداف این توافق‌نامه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار