حضور ۸۱ داور در نوزدهمین جشنواره کتاب رشد

تهران (پانا) - جلسه توجیهی داوران نوزدهمین جشنواره کتاب رشد، در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۲۲۵۰۸
لینک کوتاه کپی شد
حضور 81 داور در نوزدهمین جشنواره کتاب رشد

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در این جلسه، کیومرث جهانگردی دبیر نوزدهمین جشنواره کتاب رشد با اشاره به اینکه تنظیم شیوه‌نامه و تشکیل شورای سیاست‌گذاری از وجوه تمایز این دوره جشنواره با ادوار قبلی است، بیان کرد: امسال بنا بر دستورات ریاست سازمان؛ یک شیوه‌نامه برای جشنواره کتاب رشد تنظیم شد که بر اساس آن، کمیته‌های تخصصی درنظر گرفته شد. در شیوه‌نامه، شورای سیاست‌گذاری جشنواره طراحی شده تا رویکردها، سیاست‌ها و راهبردهای جشنواره را با جهت‌دهی بهتری مشخص کند.

وی افزود: شورای سیاست‌گذاری جشنواره کتاب رشد نزدیک به دو ماه پیش تشکیل شد و توقع اصلی اعضای شورا این بود که آن دسته از کتاب‌ها و منابع مکتوبی که مسائل امروز دانش‌آموزان را در نظر می‌گیرند، در جشنواره امسال مورد توجه قرار گیرند.

دبیر نوزدهمین جشنواره کتاب رشد گفت: مهم‌ترین اصل در همه کتاب‌ها، محتوا است که در مورد کتاب‌های آموزشی و تربیتی نیز همین‌طور است اما در مورد این کتاب‌ها دو مؤلفه دیگر تحت عناوین روش و ارزشیابی نیز حائز اهمیت هستند؛ بنابراین در امر بررسی و داوری کتاب‌های آموزشی و تربیتی به این دو اصل نیز باید توجه شود.

جهانگردی اظهارداشت: اعضای کمیته داوران نوزدهمین جشنواره کتاب رشد بنا بر دو اصل رعایت انصاف و مقبولیت انتخاب شده‌اند و امیدوارم که در این جشنواره بتوانیم در درجه اول انصاف را رعایت کنیم و بعد با استفاده از نظر تخصصی و مقبولیتی که گروه داوری دارند کار را به خوبی به پایان برسانیم.

ارزیابی آثار جشنواره با نگاه اصلاحی انجام شود

سپس محمدابراهیم محمدی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بیان کرد: این جشنواره شکرانه یک سال ساماندهی کتاب‌هایی است که در زمینه کمک آموزشی و آموزشی تولید شده است و ما آن‌ها را برای دانش‌آموزان مورد بررسی و تناسب‌سازی قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد: ما این قرار را داریم که همه آثاری که در زمینه دانش‌آموز و مدرسه نوشته شده‌اند را با دست و دلبازی و سخاوت و نگاه نیک‌اندیشانه مورد بررسی قرار دهیم و آبان‌ماه را به‌عنوان موسم خروجی و گزارش کار قرار داده‌ایم.

مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی تأکید کرد: ما در این جشنواره باید نسبت خودمان را با فعالان حوزه آموزش و پرورش، اصلاح کنیم و بهبود ببخشیم و نقایص و آسیب‌های احتمالی را مرتفع کنیم. نکته دیگر این است که ما در جشنواره کتاب رشد باید به سمتی برویم که ناشران و هیچ مؤلفان که دوست دارد کتابش به دست معلمان و دانش‌آموزان برسد، از این خواسته محروم نشود.

محمدی اظهار داشت: در بحث سامان‌بخشی بناست که نگاه تسهیل‌گری داشته باشیم به گونه‌ای که دبیرخانه سامان‌بخشی برای کسانی که دوست دارند اثرشان به نظر مخاطبان برسد، نقطه امید باشد. از این رو من از دبیر جشنواره و سایر همکارانم درخواست می‌کنم که به طرف توسعه کمی و کیفی فرآیند ارزیابی برویم تا افرادی که در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنند با کمک ما بتوانند به جامعه مخاطبان خود که دانش‌آموزان هستند دست پیدا کنند.

وی گفت: برگزیدگان این جشنواره را مثل برگزیدگان سایر جشنواره‌ها تلقی نمی‌کنم و از نظر من همه کسانی که قلم به دست گرفته‌اند و اندیشیده‌اند و نوشته‌اند، برگزیده و قابل ستایش هستند. البته بحث انتخابی می‌تواند در حاشیه مطرح باشد اما آنچه که اهمیت دارد این است که ما بتوانیم خیل عظیمی از ناشران، مؤلفان و کتاب‌هایی که بناست در خدمت دانش‌آموزان باشد را به شکلی در ویترین نگاه دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌ها قرار دهیم. اگر این مهم حاصل شود برای آینده این دبیرخانه و این مرکز امیدبخش خواهد بود.

مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی تصریح کرد: ما در بحث داوری، نگاه اصلاحی داریم و نگاه حذفی نخواهیم داشت. همه خوب هستند و ای کاش ما در گذر داوری بتوانیم یک توصیه، راهکار یا رهنمود داشته باشیم تا اگر یک کتاب در این دوره از چرخه داوری ما کنار رفت در دوره بعد بتواند در چرخه داوری ما رتبه اول را بیاورد و مورد تقدیر داوران قرار بگیرد.

حضور ۸۱ داور در نوزدهمین جشنواره کتاب رشد

در ادامه جلسه، مهتاب میرایی قائم مقام دبیر جشنواره اظهار داشت: جشنواره کتاب رشد هر ساله با هدف شناسایی و معرفی کتاب‌های آموزشی و تربیتی و تشویق پدیدآورندگان و ناشران به تولید هر چه بیشتر کتاب‌های مناسب برگزار می‌شود. این دوره از جشنواره با توجه به تقویم اجرایی مصوب قرار است در تاریخ ۲۴ آبان برگزار شود و تمام کتاب‌هایی که در سال ۱۳۹۹ ارزیابی و مناسب شناخته شده است وارد مرحله داوری جشنواره خواهد شد.

میرایی افزود: ۲۷ گروه داوری داریم که براساس موضوعات کتاب‌های ارسال شده به دبیرخانه سامان‌بخشی، تقسیم‌بندی شده‌اند. زحمت داوری هر گروه داوری برعهده ۳ داور است و هر گروه یک سرگروه داوری دارد. بنابراین مجموعاً ۸۱ داور به داوری کتاب‌های نوزدهمین جشنواره کتاب رشد خواهند پرداخت.

سازمان پژوهش اتاق فکر نظام است

در ادامه، احمد به‌پژوه، استاد روان‌شناسی دانشگاه تهران گفت: من به تمامی برگزارکنندگان جشنواره کتاب رشد تبریک می‌گویم زیرا کار بزرگی در حال انجام است.فکر می‌کنم که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با جهت‌دهی‌هایی که می‌کند، اتاق فکر کل نظام کشور است. یک انتخاب درست و یک معرفی درست از یک کتاب به معنای جهت‌ دادن به افکار بزرگ جامعه است که این کار بزرگی است و ان‌شاءالله داوران عزیز این کار را با حساسیت و دقت لازم انجام خواهند داد.

وی بیان کرد: ما می‌خواهیم در این دنیای رقابت علمی، فضایی را ایجاد کنیم که بزرگان بر صدر نشینند و قدر بینند. به هر حال بزرگ‌ترین تشویق و تمجید یک نویسنده و مترجم خوب این است که اثرش مورد توجه قرار گیرد و بزرگ شود و همه او را ببینند. این کار ظریف و دقیقی است و امیدوارم بنده و همه دوستان وظایف خود را به درستی انجام دهیم.

در بخش‌ دیگری از این جلسه، برگزارکنندگان جشنواره کتاب رشد به سوالات داوران این جشنواره پاسخ دادند و سامانه ارزیابی آثار جشنواره نیز برای داوران تشریح شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار