خطر آنفلوانزای پرندگان بیخ گوش خراسان جنوبی

بیرجند (پانا)- مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور‌های شمالی همسایه، خطر آنفلوانزای پرندگان بیخ گوش خراسان جنوبی ایران هم وجود دارد گفت از آنجایی که خراسان‌جنوبی در مسیر کریدور حرکت پرندگان مهاجر از این مناطق است احتمال خطر برای ایران هم است.

کد مطلب: ۱۲۲۲۴۹۰
لینک کوتاه کپی شد
خطر آنفلوانزای پرندگان بیخ گوش خراسان جنوبی

محمد اصغرزاده، مدیر کل دامپزشکی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه خوشبختانه هنوز گزارشی مبنی بر ورود این پرندگان گزارش نشده است، افزود: البته ما باید اقدامات پیشگیرانه را انجام داده و در حقیقت جلوتر از ویروس حرکت کنیم تا آسیب سال قبل را شاهد نباشیم.
مدیر کل دامپزشکی استان گفت: به دستگاه‌هایی، چون آب منطقه‌ای هشدار داده‌ایم که از هر گونه اقدامی که موجب تجمع آب، ایجاد آب بند و شبیه آن می‌شود به ویژه در اطراف مرغداری‌های صنعتی خودداری شود، چرا که زمینه حضور پرندگان مهاجر آبی را فراهم می‌آورد.
اصغرزاده افزود: از پارسال تمامی واحد‌های مرغ تخم‌گذار ما موظف به واکسیناسیون طیور و همچنین بیمه شده‌اند که تنها چهار واحد از این اقدام خودداری کردند که به دستگاه قضائی معرفی شدند و اکنون آن واحد‌ها نیز این امر را پذیرفته‌اند.
وی با اشاره به اینکه به هیچ وجه اجازه فعالیت به واحد‌های پرخطر را نخواهیم داد، گفت: ممیزی‌های بهداشتی ما به منظور تأمین سلامت جامعه شدیدتر شده است و ناظران فنی و بهداشتی ما بر این موضوع نظارت دارند.
مدیرکل دامپزشکی استان افزود: البته ۹۵ درصد مرغداری‌های خراسان‌جنوبی با ما همکاری لازم را دارند، چرا که در صورت شیوع آنفلوانزا از نظر اقتصادی آسیب بیشتر را خودشان متحمل می‌شوند.
اصغرزاده گفت: هم ما و هم محیط زیست خراسان‌جنوبی با همکاری و هماهنگی یکدیگر به دنبال این موضوع هستیم که در صورت تلف شدن غیرعادی طیور در استان حتماً موضوع را در اسرع وقت پیگیری کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار