یک روانشناس مطرح کرد:
کلاسهای مجازی، آسیبهای روحی و جسمی برای دانشآموزان ایجاد کرده است
قم(پانا)- یک کارشناس روانشناسی و مشاور تحصیلی معتقد است آموزش مجازی، آسیبهای روحی و جسمی برای دانشآموزان به همراه داشتهاست.
«مهدی باقری» کارشناس روانشناسی و مشاور تحصیلی در گفت و گو با پانا در قم عنوان کرد: «فضای مجازی، فضای امنی نیست و ما قبل از کرونا همواره به والدین توصیه می کردیم که بدون مدیریت و کنترل، دانش آموزان را در فضای مجاری رها نکنند.»
وی تاکید کرد: «اگر شخصی نتواند درست از فضای مجازی استفاده کند، خیلی راحت دچار آسیب های زننده می شود، آسیب هایی که بخصوص برای روح و روان نوجوانان، بسیار سخت و جبران ناپذیر خواهد بود.»
باقری در خصوص جزئیات آسیب های برگزاری کلاس های مجازی عنوان کرد: «ضعف چشم و نقص گردن و ستون فقرات بخشی از آسیب های جسمی استفاده از گوشی یا تبلت در کلاس مجازی هستند.»
وی تاکید کرد: «تحقیقات نشان داده حتی وقتی بعضی از دانش آموزان به صورت خوابیده از گوشی استفاده می کنند، فشاری که به چشم وارد می شود دوبرابر است، به همین دلیل توصیه می شود پس از پایان کلاس ها و تکالیف، حتما گوشی را کنار بگذارند و به اندازه کافی استراحت کنند.»
این کارشناس روانشناسی و مشاور تحصیلی با اشاره به میزان تمرکز دانش آموزان در کلاس های آنلاین، خاطرنشان کرد: «در این روش، تمرکز دانش آموزان کمتر می شود، بنابراین پیشنهاد می کنیم که دانش آموزان تصور کنند در مدرسه هستند، لباس فرم مدرسه را بپوشند و به این شکل، با معلم خود ارتباط برقرار کرده و نکته برداری کنند زیرا قرار گرفتن در این حالت موجب می شود تمرکز دانش آموزان افزایش پیدا کند و بهتر متوجه مطالب درسی شوند.»
وی با اشاره به اضطراب دانش آموزان در آزمون های کلاس مجازی در ماه های پیش رو، عنوان کرد: «دانش آموز موقعی دچار استرس امتحان می شود که از آنچه قرار است پیش آید مطمئن نباشد، بنابراین اگر قبل از تدریس معلم پیش خوانی کند و بعد از تدریس هم یکبار دیگر بخواند درس را راحت تر درک می کند.»
باقری ادامه داد: «به دانش آموزان پیشنهاد می دهم بعد از هر فصل، یک امتحان از خودشان بگیرند و از شرایط شان مطلع شوند و این را هم بدانند که شب امتحان، زمان مرور است نه یادگیری و اگر این کارها را انجام دهند و درس را به صورت مسلط یاد بگیرند، دیگر دچار استرس امتحان نمی شوند و به راحتی می توانند نمره خوب بگیرند.»
وی در توصیه ای به والدین یادآور شد: «از آنجا که دانش آموزان باید توانایی های خود را بشناسند و خود را دست کم نگیرند و اعتماد به نفس داشته باشند و با توجه به اینکه بخش اعظم اعتماد به نفس، باید در خانواده تشکیل شود، بنابراین والدین، انگیزه دانش آموزان را افزایش بدهند، نه اینکه آنها را تحقیر و یا تنبیه کنند، زیرا اینگونه رفتارها، آثار خیلی مخربی در روح و روان افراد و بخصوص نوجوانان دارد.»
خبرنگار: تینا سبحی منعم
ارسال دیدگاه