طوفان شاهین با سواحل دریای عمان در سیستان و بلوچستان چه کرد؟

زاهدان (پانا) - پس از ۲ روز تلاطم در جنوب سیستان و بلوچستان بالاخره طوفان شاهین آرام گرفت اما میلیاردها تومان خسارت در بنادر و شهرهای جنوب استان برجای گذاشت.

کد مطلب: ۱۲۲۰۲۳۶
لینک کوتاه کپی شد
طوفان شاهین با سواحل دریای عمان در سیستان و بلوچستان چه کرد؟

از هفتم مهرماه هشدارهای هواشناسی سیستان و بلوچستان نسبت به قرمز شدن شرایط در دریای عمان آغاز شد و تمامی دستگاه‌های امدادی استان در حالت آماده باش قرار گرفتند تا اینکه بالاخره طوفان شاهین در روز دهم مهر در نزدیک‌ترین فاصله با سواحل ایران در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفت.
بندر گواتر در نقطه مرزی ایران با پاکستان اولین نقطه‌ای بود که در معرض مخاطرات این طوفان حاره پای قرار گرفت. شرایط در اسکله‌های صیادی بریس و پسابندر نیز یک به یک متلاطم شد. با وجود هشدارهای هواشناسی مبنی بر خروج شناورهای دریایی از دریا اما به گفته معاون صید و صیادی اداره کل شیلات استان، ۲ لنج صیادان ۱۰۰ درصد در اثر طوفان شکسته شده و بیش از ۲۰ میلیارد تومان خسارت وارد شد.

تا کنون ۲ نفر فوت کردند و ۳ نفر مفقود هستند

علاوه بر این ۳۰ قایق شکسته و ۱۲ لنج صدمه دیدند و ۲ قایق صیادی به همراه ۵ صیاد مفقود شدند.
جسد ناخدای لنج مفقود شده بر اثر طوفان حاره‌ای شاهین در پسابندر دشتیاری بعد از گذشت سه روز با تلاش نیروهای مردمی در نزدیکی ساحل پسابندر نقطه صفر مرزی دریایی ایران و پاکستان پیدا شد. همچنین روز گذشته جسد یکی از پنج صیاد مفقودی پیدا شده است. تیم‌های جستجو و نجات این اداره کل و نیروهای مردمی و هلال احمر برای یافتن سه صیاد مفقود شده در حال تلاش هستند. همچنین زیرساخت‌های بندر صیادی پسابندر و بریس و رمین به‌شدت آسیب دیده است. شبکه برق، روشنایی و جاده دسترسی بندر پسابندر نیز آسیب ۱۰۰ درصدی دیده است.

خسارت هزار میلیارد ریالی طوفان شاهین به تأسیسات برقی استان

از طرفی در اثر بارندگی‌های شدید ناشی از فعالیت طوفان در دریای عمان بسیاری از شهرهای نزدیک به ساحل متحمل خسارات زیادی شدند که خسارت بیش‌ از ۳۸ میلیارد ریالی به برق منطقه‌ای استان و خسارت ۷۱۰ میلیارد ریالی به شبکه توزیع برق سیستان و بلوچستان نمونه‌ای از مشکلات ایجاد شده در جنوب استان طی ۲ روز گذشته است.
به گفته مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان با عبور چرخنده حاره‌ای "شاهین" از سواحل دریای عمان و شهرستان چابهار به بخشی از تاسیسات، تجهیزات، خطوط و پست‌های فشار قوی امور انتقال نیروی ناحیه جنوب شرکت برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان خسارت مالی وارد شد. از جمله خسارت‌های وارده آسیب جدی به ساختمان پست ۶۳ کیلوولت پسابندر، پارگی سیم فیبر نوری خط انتقال ۲۳۰ کیلوولت پلان- چابهار و در پی آن معیوب شدن تجهیزات اکتیو پست‌های ۲۳۰ کیلوولت پلان و چابهار، آب‌بردگی پایه تیرهای خطوط فوق توزیع پسابندر و زرآباد بوده که مجموع خسارت‌های برآورد شده تا کنون بیش‌از ۳۸ میلیارد ریال گزارش شده است.
همچنین به گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان طوفان حاره‌ای شاهین بیش‌از ۷۱۰ میلیارد ریال به شبکه توزیع برق شهرهای چابهار، دشتیاری، قصرقند و راسک خسارت وارد کرد و ساعت‌ها خاموشی را برای مردم به دنبال داشت.
در این خصوص، ۴۵ اصله پایه فشار ضعیف و متوسط، ۵۳ کیلومتر سیم پارگی شبکه فشار ضعیف و متوسط، ۱۴ کیلومتر کابل سرویس مشترکان و آسیب دیدگی ۱۰ تا ۳۰ درصدی بیش از ۱۵۰ کیلومتر شبکه فشار ضعیف و متوسط از جمله خسارات وارد شده به شبکه توزیع نیروی برق این استان است.

بارش‌های فصل پاییز چابهار در کمتر از ۲۴ ساعت دریافت شد

براساس اعلام هواشناسی سیستان و بلوچستان، بیشینه سرعت باد متأثر از چرخند شاهین در چابهار به ۴۲ نات رسید که نه تنها در این موقع از سال بلکه در تمام طول فصل پاییز این شهر در ۴۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.
در جریان فعالیت این چرخند ۶۸ میلی متر بارش در چابهار ثبت شد که این مقدار بارش در کمتر از ۲۴ ساعت باریده است.
بررسی داده‌های اقلیمی چابهار نشان می‌دهد که این حجم بارندگی در این موقع از سال یعنی مهر نیز برای نخستین بار در ۴۰ سال اخیر بوده است. میانگین بارش پاییز چابهار در بلندمدت ۳۳ میلیمتر است که بارش شبانه‌روز گذشته این شهر ۲ برابر پاییز بلندمدت بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار