کارشناس مسئول مشاوره تحصیلی در گفت و گو با پانا عنوان کرد:

آموزش مجازی، تحصیل دانش‌آموزان را با نابسامانی مواجه کرده است

کرج (پانا)- در 2 سالی که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرده و انواع جهش‌های آن رخ داده است، تحصیل دانش‌آموزان با افت شدیدی مواجه شده و اکثر دانش‌آموزانی که در پایه های مهم تحصیل می‌کنند، با نابسامانی مواجه شده‌اند.

کد مطلب: ۱۲۱۹۶۵۰
لینک کوتاه کپی شد
آموزش مجازی، تحصیل دانش‌آموزان را با نابسامانی مواجه کرده است

فاطمه محمدخانی، کارشناس مسئول مشاوره تحصیلی ناحیه 3 کرج در خصوص نامناسب بودن کیفیت محتواها، به خصوص محتواهایی که به هدایت تحصیلی مربوط می‌شوند، در گفت و گو با پانا عنوان کرد:«محتواهای آموزشی دروسی که به هدایت تحصیلی مربوط می شوند، در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸، با توجه به اینکه دانش آموزان و معلمان با سیستم آموزش مجازی آشنایی نداشتند، افت تحصیلی شدیدی را برای دانش آموزان به وجود آورد و حتی ممکن بود به دلیل ثبت نام مجدد دانش آموزان وقفه هایی نیز اتفاق بیفتد، اما در سال تحصیلی۱۴۰۰-۱۳۹۹ فارغ از بحث کرونا، از ابتدا قرار شد محتواها و برنامه های آموزشی به صورت الکترونیک آماده شود و معلمان برای این نوع تحصیل شروع به فعالیت کنند و در مجموع محتواهای تدریس شده در فضای مجازی در سال ۱۴۰۰- ۱۳۹۹نسبت به سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸رشد داشت، اما هنوز به سطح آموزش حضوری نرسیده است.»

وی در ادامه تصریح کرد:«یکی از مهمترین موضوعاتی که باعث رشد محتوای درسی می شود، رده‌ سنی معلمان ماست. یعنی در این موضوع هر قدر سن و سابقه کاری معلم کمتر باشد، محتواهایی که تولید می شود بهینه تر است، اما این فرایند در محتواهایی که معلمان با سن و سابقه بالاتر تولید می کنند، سخت تر است و نیازمند کمک های مکمل مانند سیستم های تلویزیونی و... هستیم. البته رسیدن به هدف با سعی و تلاش فرق دارد و حتی معلمانی که از نظر تولید محتوا دست بازتری دارند نیز اثرات محتوایی‌شان هنوز به سطح بالایی نرسیده، اما می توان گفت که این تلاش ها تا 50 درصد کارایی داشته است.»

محمدخانی افزود:« ما در برنامه‌های پساکرونایی که داشتیم در دومین ماهی که سیستم آموزش مجازی شروع شد، اولین قدمی که با حضور مدیر منطقه و تعدادی از اساتید این حوزه برداشتیم این بود که، بررسی کینم آسیب های آموزش مجازی چیست و چگونه می توان آن را برطرف کرد؟ بعد از آن به سراغ شرایط پساکرونا رفتیم که اگر قرار باشد مدارس حضوری شود، این 2 سالی که از نظر مجازی وقفه تحصیلی محسوب می شود را در شرایط حضوری چگونه می توان جبران کرد؟ شاید گام های کوچک بتواند به این موضوع کمک کند که این وضعیت و ضعف ها در شرایط حضوری بهبود می یابد.»

این کارشناس در بخش دیگری از صحبت های خود به طرح هایی که آموزش و پرورش در مورد شرایط روحی و تحصیلی دانش آموزان تدارک دیده بود اشاره کرده و گفت:« ما طرح هایی در سال99 با نام های صدای مشاور و همیار مشاور داشتیم که یکی از مهم‌ترین بازخوردهایش این بود که مشاورین مدارس در کنار مسئولین مدرسه، با اولیا دانش آموز تماس می گرفتند و اگر اشکالی در راستای کار دانش آموز وجود داشت، آن را برطرف می کردند که این موضوع یک فرایند دو طرفه است، یعنی هرچقدر خانواده ها با سیستم آموزشی همراه باشند امنیت روحی و روانی دانش آموز بیشتر خواهد بود و به طور کل حضور خانواده ها تا حد چشمگیری از بروز مشکلات روحی و روانی دانش آموزان جلوگیری می کند.»

محمدخانی در پایان بیان کرد:«به نظر من به عنوان یک مشاور تحصیلی تغییر اجتناب ناپذیر است، یعنی ما چه بخواهیم چه نخواهیم سیستم آموزشی دنیا به سمتی می رود که فارغ از کرونا، باید آموزش مجازی را تجربه می کردیم. در واقع باید آن را جدی بگیریم. اما اگر قرار باشد کسی چیزی یاد بگیرد این امر در هر شرایطی رخ خواهد داد. مهم ترین توصیه من این است که در اولین گام باید سواد رسانه ای خودمان را بالا ببربم و یاد بگیریم چطور از فضای مجازی به صورت بهینه استفاده کنیم.»

خبرنگار: امیرمهدی رهنما

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار