یک روان‌شناس و درمانگر حوزه کودک و نوجوان:

حضور فیزیکی دانش‌آموزان در کلاس باعث ایجاد نظم و مسؤلیت در آن‌ها می‌شود

تهران(پانا)- یک روان‌شناس و درمانگر حوزه کودک و نوجوان با اشاره به اهمیت حضور دانش‌آموزان در بین همسالان خود و در کلاس درس تاکید کرد که کودکان و نوجوانان در کلاس‌های مجازی توانایی حل مسئله را به صورت انتزاعی ندارند.

کد مطلب: ۱۲۱۹۵۷۳
لینک کوتاه کپی شد
حضور فیزیکی دانش‌آموزان در کلاس باعث ایجاد نظم و مسؤلیت در آن‌ها می‌شود

معصومه راسخ مدیر آموزشگاه غیردولتی افق واقع در شهر پرند با اشاره به اهمیت لزوم بازگشایی مدارس و آموزش حضوری برای دانش‌آموزان در گفت و گو با پانا اظهار کرد: «با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس به مدت دوسال متوالی، آموزش و پرورش مجبور به شروع آموزش آنلاین در سراسر کشور شد؛ دانش‌آموزان و معلمان هم که در ابتدا خوشحال بودند که با وجود این بیماری مجبور نیستند از منزل بیرون رفته و در مکان‌های عمومی حضور یابند، پس از زمان کوتاهی دچار خستگی جسمی و حتی روحی شدند.»

وی با اشاره به اینکه یادگیری دروس تنها یکی از اهداف آموزشی است، ادامه داد: «از دیگر اهداف مهم آموزش و پرورش رشد تعاملات اجتماعی دانش‌آموزان و ارتقای سلامت روان آنهاست، همچنین رشد عاطفی آن‌ها که مستلزم آن است تا دانش‌آموزان بتوانند مستقیم و بدون واسطه‌ با معلم و بقیه دانش‌آموزان ارتباط چهره به چهره داشته باشند؛ از طرفی مشکلات درسی ناشی از این نوع آموزش، بخصوص در مقطع ابتدایی و عدم آشنایی والدین به اکثر موارد آموزشی و تربیتی باعث شده است که آستانه تحمل والدین به شدت پایین آمده و به مرور درس و تکالیف دانش‌آموزان نادیده گرفته شود و طبق آمار تعداد دانش‌آموزانی که ترک تحصیل کرده‌اند افزایش یافته و در مواردی والدین خواستار تکرار پایه تحصیلی برای فرزندان خود شده‌اند.»

راسخ افزود: «دانش‌آموزان در مقطع پیش‌ دبستانی و کلاس اول در مرحله پیش‌عملیاتی هستند. آن‌ها در این سن، خودمحوری دارند و نمی‌توانند مسائل مطرح شده را از دید یک نفر دیگر تحلیل کنند و آموزش آنلاین مانع تحلیل و درک بسیاری از مسائل در کودکان می‌شود. همچنین در کودکان بزرگتر یعنی تا پایه ششم ابتدایی هم چون هنوز رشد ذهنی-انتزاعی تکامل نیافته است، آموزش به صورت عینی اتفاق می‌افتد یعنی زمانی می‌توانند به صورت عملیاتی، مسئله‌ای را حل کنند که به صورت عینی و محسوس دیده باشند. پس هنگامی که در آموزش مجازی از دانش‌آموزان خواسته می‌شود مسئله‌ای را حل کنند و محاسبات ذهنی را انجام دهند، با وجود اینکه در این سن توانایی بقا در ذهن وجود دارد، ولی توانایی حل این مسائل به صورت انتزاعی نیست و سطح یادگیری به دلیل دوری از محیط آموزشی و عینیت نیافتن مسائل پایین است.»

این مدیر مدرسه با اشاره به مزایای برگزاری کلاس‌های حضوری بیان کرد: «یکی از امتیازات برگزاری کلاس‌های حضوری ایجاد نظم در دانش‌آموزان است. وقتی که دانش‌آموزان معلم را نمی‌بینند لزومی بر رعایت نظم نمی‌بینند؛ برنامه‌ریزی برای هر یک از دانش‌آموزان در کلاس‌های حضوری و عدم امکان این برنامه‌ریزی در آموزش مجازی از دیگر دلایل بی‌نظمی دانش‌آموزان در این مدت است. همچنین وقتی دانش‌آموزان به صورت حضوری و فیزیکی در کلاس حاضر می‌شوند مشارکت بیشتری نسبت به کلاس‌های مجازی دارند. بسیاری از دانش‌آموزان با تصور اینکه امکان ضبط و استفاده آفلاین از کلاس را دارند، در کلاس‌های آنلاین حضور با کیفیتی ندارند.»

راسخ با تاکید بر اهمیت تعاملات اجتماعی کودکان و ارتباطات کلامی آنها گفت: «ارتباطات جمعی دانش‌آموزان به شدت کم و ضعیف شده است و از آنجا که این ارتباطات باعث افزایش مشارکت گروهی و تیمی در بین دانش‌آموزان، ایجاد اعتماد به نفس و افزایش دایره لغات در بین آن‌ها می‌شود ما اخیرا شاهد کاهش انگیزه تحصیلی در بچه‌ها بوده‌ایم.»

وی ادامه داد: «بسیاری از دروس مثل دیکته آموزگارمحور هستند و در کلاس مجازی معلم نمی‌تواند متوجه شود که دانش‌آموز به طور حتم چیزی را یاد گرفته است یا خیر. همچنین دانش‌آموزان در کلاس حضوری هنگام تدریس سوالاتی که در ذهنشان به وجود می‌آید را می‌پرسند، ولی هنگامی که در جمع حضور ندارند با خود دچار چالش می‌شوند که آیا درست است این سوال را بپرسم یا خیر. به‌علاوه دانش‌آموزان در کلاس حضوری مجبور به ارائه دروس هستند و معلم از آن‌ها می‌خواهد از روی درس خوانده یا بنویسند و یا مسئله ای حل کنند حال آنکه در آموزش مجازی این امکان با کیفیت مطلوب موجود نیست.»

این روان‌شناس تصریح کرد: «یکی از معیارهای شناسایی اختلالات یادگیری و بیش‌فعالی دانش‌آموزان مشاهدات معلم است که مکان مهم آن مدرسه و کلاس درس است که با توجه به غیرحضوری بودن مدارس، شناسایی این موارد بسیار سخت شده است. همچنین آموزش مهارت‌هایی که در مدارس به صورت حرفه‌ای رخ می‌دهد به صورت غیرحضوری بازخورد باکیفیتی نخواهد داشت. از طرفی آموزش آنلاین سبک زندگی دانش‌آموزان را تغییر داده است و به دلیل عدم فعالیت‌های بدنی بسیاری از آنها دچار اضافه وزن شده‌اند که این هم از معضلات این نوع از آموزش است.»

وی ابراز امیدواری کرد که با یاری خدا و تلاش مسؤلین و سرعت‌یافتن واکسیناسیون، هرچه زودتر در همه مدارس به روی دانش‌آموزان باز شده و بچه‌ها بار دیگر فضای مدارس را سرشار از نشاط کنند.

خبرنگار: شیدا مشهور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار