از ضرورت بازگشایی مدارس تا مضرات آموزش مجازی

همدان(پانا)-‌2 سال است به‌دلیل شیوع کرونا تمامی فعالیت‌های آموزشی، به‌صورت مجازی شده است. با توجه به شروع واکسیناسیون دانش‌آموزان و مشکلات ناشی از آموزش مجازی، لزوم بازگشت دانش‌آموزان به کلاس درس بصورت حضوری بیش از قبل احساس می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۲۰۰۰۸
لینک کوتاه کپی شد
از ضرورت بازگشایی مدارس تا مضرات آموزش مجازی

منصوره مداحیان دبیر آموزش و پرورش در استان همدان، ضمن بررسی کلاس های مجازی از مشکلات آموزش مجازی به پانا عنوان کرد: «با توجه به اینکه دانش آموز و دبیر به صورت رو در رو و حضوری با یکدیگر دیدار ندارند فهم برخی مطالب برای دانش آموزان سخت تر می‌شود.»

وی افزود: «چون دبیران از نزدیک بر کارهای دانش آموزان نظارت ندارند بسیاری از دانش آموزان به جای سعی در فهم و درک دروس از شیوه های غلطی مانند روخوانی و تقلب استفاده می‌کنند.»

مداحیان در ادامه بیان کرد: «دانش آموزان(به خصوص در مقطع ابتدایی)نیاز دارند که دروس را به صورت ملموس و قابل مشاهده یاد بگیرند و این مهم در فضای مجازی فراهم نیست.بسیاری از دروس در فعالیت های گروهی و جمعی بهتر تدریس می‌شوند اما در آموزش مجازی فعالیت گروهی بسیار سخت است.»

وی ادامه داد: «همچنین گاهی اوقات برای دروسی مانند علوم تجربی استفاده از آزمایشگاه نیاز است، زیرا درک بسیاری از مسایل علوم تجربی با تجربه حاصل می‌شود و جذابیت درس در لمس،مشاهده و کشف است.»

این معلم افزود: «در مقطع ابتدایی پس از پایان یافتن کلاس ها دانش آموزان سوالات خود را از پدر و مادر می‌پرسند و ممکن است تفاوت شیوه آموزش آن مطلب توسط دبیر و پدر و مادر باعث ایجاد سردرگمی در دانش آموز شود.»

وی در پایان به عنوان یک دبیر بر ضرورت بازگشایی مدارس تاکید کرد.

سمانه رحیم‌داد، فیزیوتراپیست نیز از آسیب های جسمانی کلاس های مجازی می‌گوید. وی در گفت‌و گو با پانا عنوان کرد: «ساعت ها نشستن بی وقفه بر روی صندلی بدون برخواستن و کاهش تحرک منجر به اضافه وزن و آسیب به استخوان بندی بدن می‌شود.»

وی تاکید کرد: «همچنین نگاه مداوم به نمایشگر رایانه یا گوشی موبایل بدون رعایت فاصله صحیح چشم ها با صفحه نمایشگر یا گوشی موبایل به مرور زمان باعث آسیب دیدن چشم ها می‌شود. مشکل نزدیک بینی(تاری دید در مشاهده اجسام نزدیک)از جمله این آسیب ها است.»

رحیم داد همچنین گفت: «پایین بودن طولانی مدت گردن برای نگاه به گوشی موبایل،نشستن غیر صحیح بر روی صندلی و ساعت ها در دست گرفتن گوشی موبایل باعث می‌شود استخوان بندی و عضلات بدن تحت فشار قرار بگیرند و منجر به مشکلاتی مانند درد عضلانی در زمان حال و مشکلاتی مانند پوکی استخوان و لرزش شدید دست ها در آینده شوند.»

این فیزیوتراپیست تاکید کرد: «روشن بودن مداوم اینترنت و نزدیک بودن به مودم یا گوشی موبایل با اینترنت روشن تاثیرات مخربی بر فعالیت مغز و قلب می‌گذارد.»

رحیم‌داد در پایان تصریح کرد: «با وجود آسیب های ذکر شده و ادامه این آسیب‌ها، بازگشایی حضوری مدارس هم اکنون امری ضروری محسوب می شود.»

همچنین سید کمال حسینی یمین، روانشناس و مشاور در خصوص آسیب‌های آموزش مجازی و در محیط مدرسه نبودن و تاثیرات آن بر روح و روان دانش‌آموزان با پانا گفت و گو کرد.

وی عنوان کرد: «همیشه پاسخ دادن به پرسش های درسی استرس آور است. حتی برای باهوش ترین دانش آموزان و دلیل این امر ترس از فراموشی مطلب است.این مسئله در کلاس های مجای دو چندان می‌شود. گاهی اوقات دانش آموزان با مشکلات فنی مانند:(عدم ورود به کلاس، بیرون انداخته شدن شدن از کلاس توسط سامانه، دیر به روز شدن داده ها(صدا یا تصویر یا فایل)، نداشتن صدا یا تصویر و...) مواجه می‌شوند. در چنین مواقعی دانش آموزان با استرس و نگرانی هایی مواجه می‌شوند که ممکن است در برخی دانش آموزان به مشکلات جسمانی همچون:(تپش قلب، تنگی نفس،رگ رفلاکس معده، سردرد و...)نیز منجر شود.»

وی تاکید کرد: «دانش آموزان در آموزش مجازی به دلیل عدم ارتباط با دوستان و همکلاسی های خود شور و هیجان خود نسبت به درس را از دست داده و به مرور زمان اشتیاق خود نسبت به درس را از دست می‌دهند.»

حسینی در ادامه بیان کرد: «همچنین محدود شدن ارتباطات فرادرسی و خارج از مدرسه‌ای دانش آموزان نیز به گرایش دانش آموزان به سوی افسردگی کمک می‌کند.»

یک متخصص کامپیوتر نیز از مشکلات فنی کلاس‌های مجازی می‌گوید.

حسین زینتی در گفت و گو با پانا تاکید کرد: «گاهی اوقات به دلیل ورود و استفاده تعداد زیادی کاربر سرعت بستر(سامانه)پایین می‌آید. گاهی با قطعی برق اینترنت نیز سامانه قطع می‌شود و دسترسی دانش آموز با اختلال مواجه می‌شود. همچنین برخی اوقات سرورهای سامانه با اختلال مواجه می‌شوند. از آن سو، در مناطق روستایی بستر اینترنت پرسرعت وجود ندارد و کلاس ها با قطعی و اختلال بیشتری مواجه هستند. اینها بخشی از مشکلات فنی آموزش مجازی است که هر زمان می‌تواند رخ دهد و بر این اساس هم می‌توان گفت ضرورت بازگشایی مدارس چه میزان احساس می شود تا این مشکلات دیگر تکرار نشوند.»

خبرنگار:حسین زرنقاب

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار