رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری پاسخ داد؛

هشدار درباره شیوع آنفلوآنزای فصلی؛ چه کسانی واکسن تزریق کنند؟

پیام طبرسی: گروه‌های پرخطر واکسن آنفلونزا بزنند

تهران (پانا) - با تسریع در فرایند واکسیناسیون کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی رو به کاهش است، از طرفی فصل شیوع آنفلوآنزا نیز از راه رسیده است. موضوعی که باعث شده تا پزشکان نسبت به کاهش محدودیت‌های کرونایی و همزمانی آن با بیماری آنفلوآنزا هشدار دهند.

کد مطلب: ۱۲۱۸۶۰۲
لینک کوتاه کپی شد
هشدار درباره شیوع آنفلوآنزای فصلی؛ چه کسانی واکسن تزریق کنند؟

آنفلوانزا یک عفونت ویروسی، مسری و شایع است. این بیماری برای کادر درمان که در تماس مستقیم با بیماران هستند، سالمندان، کودکان خردسال و مبتلایان به بیماری‌های مزمن و زمینه‌ای می‌تواند خطرناک باشد. بی‌تردید شیوع وسیع آنفلوانزای فصلی همزمان با همه‌گیری کرونا می‌تواند بیمارستان‌ها و کادر درمان را از پا درآورد. از طرفی همزمانی بیماری کرونا و آنفلوآنزا موجب نگرانی مردم شده است و پزشکان توصیه می‌کنند، گروه‌های پرخطر حتما واکسن آنفلوآنزا را نیز دریافت کنند اما این سوال مطرح است که آیا افرادی که واکسن کرونا زده‌اند،‌ می‌توانند واکسن آنفلوآنزا را هم تزریق کنند؟

پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در گفت‌وگو با پانا درباره تزریق واکسن آنفلوآنزا گفت: «سال گذشته رعایت نکات بهداشتی در دنیا در سطح بالایی بود، آنفلوآنزا مانند سال‌های قبل نبود اما با کاهش محدودیت‌ها و افزایش تجمعات، خطر شیوع آنفلوآنزا نیز بیشتر می‌شود.بنابراین توصیه می‌شود افرادی که بیماری‌های های‌ریسک اعم از فشار خون، بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت دارند و افرادی که پر خطر محسوب می‌شوند، واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند.»

وی با بیان اینکه همزمانی و نزدیکی زمان تزریق واکسن کرونا و آنفلوآنزا مشکلی ندارد، گفت: «البته برخی کشورها اعلام کردند که تزریق همزمان واکسن آنفلوآنزا و کرونا مشکلی ندارد اما با این حال سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است، بین تزریق این واکسن‌ها، 2 هفته فاصله باشد.»

این پزشک متخصص درباره زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا نیز گفت: «بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا اواخر شهریور و مهرماه است اما نکته مهم این است که اگر قرار باشد درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی(استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی) ساده‌انگاری صورت گیرد، شیوع مجدد آنفلوآنزا را هم شاهد خواهیم بود.»

وی خاطرنشان کرد: «برای پیشگیری از ابتلای همزمان به بیماری‌های آنفلوانزا و کووید19 باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود. مردم باید ماسک بزنند و از حضور در اجتماعات و مکان‌های شلوغ پرهیز کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار