ماسوله، سکونتگاه ۴ هزار ساله گیلانیان

رشت (پانا) - سکونتگاه ۴ هزار ساله با فرهنگ‌های پیش از تاریخ در کوهستان‌های ماسوله کشف شد.

کد مطلب: ۱۲۱۸۴۴۰
لینک کوتاه کپی شد
ماسوله، سکونتگاه ۴ هزار ساله گیلانیان

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: شواهد جدیدی از فرهنگ‌های پیش از تاریخ در ارتفاعات ۲۵۰۰ متری ماسوله کشف شده است.

ولی جهانی افزود: براساس نظر باستان‌شناسان یافته‌های جدید نشان می‌دهد که انسان حداقل از اواخر دوره مفرغ از این مناطق مرتفع به‌طور فصلی استفاده می‌کرد و شواهد دوره‌های آهن یک و آهن سه، دوره اشکانی، آل بویه، سلجوقی و ایلخانی نیز حاکی از تداوم این الگوی سکونتی در چهار هزار سال گذشته را دارد.

وی تصریح کرد: این یافته‌های جدید می‌تواند ما را در تکمیل اطلس باستان‌شناسی غرب گیلان خصوصا در مناطق مرتفع البرز یاری کند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: کشف آثار سکونت در چنین ارتفاعاتی جلوه جدیدی از انطباق جوامع انسانی در دوره‌های پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی در مناطق کوهستانی گیلان دارد.

ولی جهانی با اشاره به مشاهدات تیم باستان شناسی در این منطقه و کشف چند دست تراش سنگی گفت: احتمال وجود آثار قدیمی‌تر در منطقه بسیار قوی است و در صورت بررسی‌های پیمایشی می‌توان انتظار داشت شواهد مطمئنی از حضور انسان‌های دوران پارینه سنگی نیز در منطقه یافت شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار