مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی در گفت و گو با پانا تشریح کرد:

تشدید گره‌های کور و نارسایی‌های امر تربیت، با آموزش مجازی در دوران کرونا

تبریز(پانا)- مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی، ضمن تاکید بر زیان‌های آموزش مجازی در دوران کرونا از وجود نارسایی‌های جبران پذیر در آموزش و پرورش استان خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۱۸۳۶۵
لینک کوتاه کپی شد
تشدید گره‌های کور و نارسایی‌های امر تربیت، با آموزش مجازی در دوران کرونا

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی ضمن تبریک هفته دفاع مقدس و آغاز سال تحصیلی جدید به پانا گفت: «سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در استان آذربایجان شرقی همزمان با سراسر کشور آغاز شده و در اول مهرماه با عنوان جشن شکوفه ها و غنچه ها نوآموزان به کلاس های خود آمدند و به صورت کلی از سوم مهرماه سال تحصیلی جدید در سراسر کشور آغاز شد. در آذربایجان شرقی آموزش در ۸ هزار و ۵٠٠ مدرسه و ۳۳ هزار کلاس درس با ۸۷۰ هزار نوآموز و دانش آموز شروع شد و دانش آموزان به مدرسه یعنی جایگاه علم و ایمان بازگشتند.»

سیاست گذاری آموزش و پرورش برای سال تحصیلی جدید

سال تحصیلی جدید؛ آرام، تدریجی، اقتضایی و متناسب با شرایط محیطی است

جعفر پاشایی افزود: «معیار سیاستگذاری وزارت آموزش و پرورش برای سال تحصیلی جدید، به صورت آرام، تدریجی، اقتضایی و متناسب با شرایط محیطی است و اینگونه نیست که از اول مهرماه همه دانش‌آموزان در مدرسه حضور داشته باشند. در استان ما نیز کلاس های زیر ۱۵ نفر در روستاها و مدارس عشایری حضوری است و از نیمه دوم مهرماه به تدریج تعداد بیشتری از مدارس روستایی را تحت پوشش حضوری قرار خواهیم داد و از اول آبان ماه هم برابر برنامه‌ریزی‌های انجام شده به شکل تدریجی و آرام و به لحاظ موقعیت های محیطی و محلی و با همکاری اولیا و تصویب شورای مدرسه و اطمینان از سلامت جسمی دانش‌آموزان و بحث نظافت عمومی مدرسه حضور دانش‌آموزان را به صورت حضوری در مدارس خواهیم داشت.»

افت کیفی آموزش‌های عمومی برای دانش‌آموزان در دوران کرونا امری طبیعی است

وی ضمن تاکید بر افت کیفی آموزش های عمومی در دوران کرونا گفت: «طبیعی است که بعد از ۱۸ ماه آموزش مجازی و عدم حضور دانش آموزان در مدارس از دو جهت برای نظام آموزش و پرورش کشور مشکل ساز شده است؛ اول افت کیفی آموزش‌های عمومی برای دانش‌آموزان است زیرا که مدرسه محل حضور دانش‌آموزان است. کارگاه های آموزشی، آزمایشگاه، کتابخانه و حتی حضور بین دوستان و روابط اجتماعی بین آنها در کنار آموزش‌های رسمی و انتقال محتوای آموزشی به دانش‌آموزان، برای ارتقای سطح کیفی و کمی آموزش بسیار مهم است.»

نقش مهم آسیب های اجتماعی در مشکلات آموزش و پرورش

مدرسه، بهترین جایگاه و منظر و کلاس های درس بهترین مکان آموزشی برای دانش آموزان است

این مقام مسئول در نظام تعلیم و تربیت آذربایجان شرقی آسیب های اجتماعی را یکی از مهمترین مشکلات در این دوران دانست و ادامه داد: «از نظر آسیب‌های اجتماعی هم می توان گفت با وجود اینکه ۱۸ ماه دانش‌آموزان را جدا از جایگاه‌های علم و دانش و معرفت نگه داشتیم، طبیعی است که مشکلاتی برای آنها ایجاد شود. در دنیا بهترین جایگاه و منظر برای حضور دانش آموزان مدرسه است. حتی با وجود پیشرفت های خیلی خوب در عرصه تکنولوژی آموزشی، همچنان بستر مدرسه و کلاس های درس بهترین مکان برای آموزش است.»

سعی در رفع گره ه ای کور و نارسایی ها با کمک والدین داریم

پاشایی افزود: هم اکنون مسیر حضور دانش‌آموزان در مدرسه فراهم شده است. هماهنگی بین خانه و مدرسه و انتقال تجارب خانواده‌ها به مربیان و معلمان می‌تواند گره‌های کور و نارسایی هایی که در ۱۸ ماه گذشته ایجاد شده را رفع کند و بتوانیم بستری مناسب برای ارتقای آموزش‌های عمومی دانش‌آموزان داشته باشیم. نکته دیگر فعال کردن مشاوران و مربیان پرورشی مدارس و توجه معاونین مدارس به مسائل رفتاری و پرورشی و فرهنگی دانش آموزان است. بنا به تصمیم آموزش و پرورش استان، بحث ورزش و تربیت بدنی و همچنین مسابقات فرهنگی و هنری را که دقیقاً با رفتارهای تربیتی و تربیت عملی دانش‌آموزان ارتباط مستقیم دارد، به صورت دقیق و منظم انجام خواهیم داد تا این نقیصه را جبران کنیم.»

اطلس آموزشی دانش آموزان استان سازگار با همه شرایط و سناریوهای مختلف است

وی ضمن اشاره به ابتکار طلایی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی برای آموزش دانش آموزان گفت: «خوشبختانه آموزش و پرورش استان اطلس دسترسی دانش آموزان را به مسائل آموزشی فراهم کرده است. این اطلس سازگار با شرایط موجود یعنی هم در آموزش به شکل حضوری در مدارس و هم به شکل آموزش مجازی و آموزش تلویزیونی و انتقال محتوای آموزشی برای دانش آموزان طراحی شده است، به طوری که هیچ دانش‌آموزی از صحنه آموزش کنار نباشد. نکته دوم در این خصوص جبران عقب‌ماندگی‌های دانش آموزان به علت عدم حضورشان در مدارس در ۱۸ ماه گذشته است. در بخش پرورشی و تربیتی نیز باید این عقب ماندگی را جبران کنیم تا آموزش و رفتارهای اجتماعی و در کنار آن ایمان و اراده محکم فرزندان عزیز مرز و بوم ایران عزیزمان را تقویت کنیم و بتوانیم طوری این ۱۸ ماه را جبران کنیم تا در آینده خانواده‌ها و دانش‌آموزان نگرانی نداشته باشند.»

تربیت امری سخت و پیچیده و در عین حال آرام و تدریجی است که باید در مدرسه اتفاق بیفتد

پاشایی ادامه داد: «با هماهنگی اولیا جایگاه اصلی امر تربیت، مدرسه است. ۵۰ درصد این مسئله که باید در مدرسه اتفاق می‌افتاد و دانش آموزان ۱۸ ماه توسط مربیان، معلمان و مدیران، آموزش می دیدند، میسر نشده و آموزش محتوای درسی بصورت حضوری انجام نگرفته و این امر به حوزه خانواده منتقل شد و طبیعی است خانواده‌ها که کمک مربیان برای آموزش‌های مجازی هستند، نمی‌توانند نقش معلم را در خانه انجام دهند و تجربه لازم را ندارند. از طرفی در این مدت این تجربه جدیدی بود که آموزش صرفاً فقط از فضای مجازی باشد و قبلا آن را تجربه نکرده بودیم.»

مشکلات تجهیزات الکترونیکی در دوران کرونا

وی با تاکید بر آثار مخرب عدم استفاده درست از ابزارهای آموزش الکترونیکی گفت: «ابزارهای الکترونیکی مانند موبایل و تبلت که در اختیار دانش آموزان قرار دارد اگر توسط مربیان و اولیا هدایت نشوند و بی‌برنامه استفاده شوند مانند اقیانوسی است که هم جنبه مثبت و هم جنبه منفی را می‌توان در آنها دید. بنابراین بحث آموزش و در خانه ماندن و مسائل مربوط به رفتارهای خشن دانش‌آموزان و ارتباطاتی که با دوستان خود داشتند؛ اکنون در خانه معنا پیدا کرده است و بنابراین هم از لحاظ رفتاری و هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ درسی و محیطی مشکلاتی برای دانش آموزان ایجاد شده است، اما می‌توان این نقیصه را با حضور در مدارس و طراحی یک برنامه منسجم، منظم و هماهنگ جبران کرد.»

اشتیاق دانش آموزان برای حضور در مدارس و کلاس های درس بیشتر از سال های گذشته است

پاشایی افزود: «بر طبق نظرسنجی های انجام شده در کشور و استان، همه اولیا و دانش آموزان رقابت شدیدی برای حضور در مدارس دارند. حوصله دانش آموزان با حضور در کلاس های مجازی سر رفته است و علاقه و انگیزه اولیا و دانش آموزان برای حضور دوباره در مدرسه بیشتر است. بنابراین معلمان، مدیران و مربیان مدرسه فضای آموزش‌های مدرسه را باید طوری آماده کنند که علاقه مندی حضور دانش آموزان در مدارس بیشتر از پیش باشد.»

آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس کاملا متفاوت است

وی ادامه داد: «برای امسال از اول مهر آغاز سال تحصیلی را داشتیم یعنی نگفتیم که همه دانش‌آموزان مثل سال های قبل در یک روز به عنوان کار ملی برای بازگشایی در مدرسه حضور یابند. چرا که آغاز سال تحصیلی با بازگشایی کاملا متفاوت است. بازگشایی به معنای واقعی آرام از آبان ماه انجام می‌شود. در این راستا انجام واکسیناسیون فرهنگیان و دانش آموزان مسیر را هموارتر می کند. واکسن‌های تک دز برای دانش‌آموزان وارد کشور شده است تا در زمان باقی مانده، طیف بیشتری از دانش‌آموزان واکسینه شوند. این واکسن وارد شده برای افراد ۳ تا ۱۷ سال تزریق می‌شود. بنابراین ضروری است با اهمیت موضوع سلامت دانش آموزان و رفع دغدغه‌های خانواده‌ها و عمومی کردن بحث واکسیناسیون دانش آموزان و فرهنگیان، زمینه حضور دانش‌آموزان در مدارس را فراهم آوریم و انشالله دانش‌آموزان با حضورشان حال و هوای مدارس را عوض کنند و بوی ماه مهر را مانند سال های قبل به مدارس بازگردانند.»

سیاست و الگوی یکسان در آموزش و پرورش برای سراسر کشور، به صورت تدریجی، اقتضایی، آرام، منظم و هماهنگ است

پاشایی با اشاره به سه نکته بسیار مهم در تعلیم و تربیت گفت: «سیاست آموزش و پرورش برای بازگشایی و آغاز سال تحصیلی جدید سیاست و الگوی واحدی در سراسر کشور و به صورت تدریجی، اقتضایی، آرام، منظم و هماهنگ است. بنابراین روش؛ استفاده از ظرفیت های گوناگون مانند فضای مجازی، حضور دانش‌آموزان در شبکه شاد و ظرفیت آموزش تلویزیونی است. ابزارهای گوناگونی برای دسترسی دانش‌آموزان از جمله گوشی، تبلت و محتوای آموزشی پیش بینی شده و حضور دانش‌آموزان در مراکز آموزشی انتظار می رود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار