مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۴ تبریز:

تحول در جامعه منوط به تحول در آموزش و پرورش است

تبریز(پانا)- مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۴ تبریز با اشاره به شاخص‌ها و محورهای مهم سند تحول بنیادین گفت تحول در جامعه منوط به تحول در آموزش و پرورش است. کشورهای توسعه‌یافته برای تحول و گسترش خود از آموزش و پرورش شروع کردند.

کد مطلب: ۱۲۱۷۴۰۴
لینک کوتاه کپی شد
تحول در جامعه منوط به تحول در آموزش و پرورش است

غلامرضا علیزاده ضمن تبریک فرا رسیدن سال تحصیلی جدید و آغاز هفته دفاع مقدس گفت: ناحیه ۴ با ۲۶۴۵ همکار شاغل فرهنگی و بیش از ۴ هزار بازنشسته که تعدادی را به خاطر کمبود نیرو دوباره دعوت به همکاری کردیم و با بیش از ۶۷ هزار دانش آموز مشغول به تحصیل هستند که ۵۰ هزار در مدارس دولتی و بقیه در مدارس غیردولتی که تعداد مدارس غیردولتی ۱۹۸ و دولتی نیز ۱۹۸ مدرسه است، در سال تحصیلی جدید در خدمت عزیزان برای تعلیم و تربیت خواهیم بود.

وی با تاکید بر کمبود نیرو در این ناحیه گفت: تعدادی از همکاران بازنشسته را دعوت به همکاری مجدد کرده ایم؛ در این میان از همکاران شاغل نیز به صورت اضافه وقت و فول تایم تقاضای همکاری کرده ایم و از امروز اول مهر ماه هیچ کلاسی بدون معلم نخواهد ماند.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه۴ تبریز ادامه داد: در هنرستان طالقانی که یکی از مراکز تجمیعی واکسیناسیون ناحیه ۴ است، نزدیک به ۹۹ درصد همکاران واکسینه شده اند و نزدیک یک درصد هم با بیماری کرونا درگیر بوده اند و باید ۶ هفته از زمان ابتلا سپری شود تا بتوانند واکسن را دریافت کنند.از امروز اول مهر در دو مرکز، دختران در هنرستان حضرت خدیجه کبری و پسران در دبیرستان حضرت ابوالفضل به مدت ۳ روز، تا روز شنبه واکسیناسیون برای دانش آموزان انجام خواهد گرفت.

وی ضمن اشاره به این که آموزش در فضای مجازی جای آموزش حضوری را نمی گیرد، گفت: قطعا در کل کشور با افت معدل و افت میانگین نمرات مواجه هستیم. خوشبختانه در این میان ناحیه ۴ تبریز با کمترین افت در این قضیه بین ۳۹ ناحیه و منطقه آذربایجان شرقی است و از نظر درصد قبولی کنکور و نمرات رتبه اول استان را داراست.

علیزاده با اشاره به نتایج خوب ناحیه ۴ در کنکور امسال گفت: نفر اول کنکور تجربی کشور از این ناحیه است. از پسران ۱۴ نفر و از دختران نیز ۴ نفر رتبه زیر ۱۰۰ در ناحیه داریم و ۶۴ نفر پسر و ۵۰ نفر دختر داریم که با رتبه زیر ۱۰۰۰برای ناحیه افتخار کسب کرده اند.

وی افزود: تمامی مدارس از نظر بهداشتی آماده پذریش دانش آموزان هستند و در سه حالت حضوری، نیمه حضوری و مجازی آمادگی لازم را داریم. اطلس آموزشی برای تمامی شرایط تدوین ویژه شده است. مدارس روستایی و عشایری زیر ۱۵ نفر در مهر ماه حضوری خواهد بود، ولی مدارس شهری غیرحضوری است، ولی از اول آبان ماه اگر شرایط خاصی به وجود نیاید و یا شاهد جهش جدید بیماری نباشیم طبق تصمیمات به صورت تدریجی منظم و با آرامش مدارس بصورت ترکیبی، حضوری و تلفیقی بازگشایی خواهند شد.

این مقام مسئول ادامه داد: ما تمامی مدارس خودمان را مکلف کرده ایم معاونین پرورشی مدارس محتواهای مناسب در این رابطه را در تمامی کانال های خود بارگذاری کنند تا تمام دانش آموزان از این محتوا استفاده کنند، درست است که به خاطر وضعیت پیش آمده امکان حضوری برگزار شدن این موارد نیست و ما نمی توانیم به صورت صدرصد پیگیر این موضوعات باشیم، ولی تاحدی که امکان پذیر باشد از همکاران خود در خواست کرده ایم تا به مناسبت ها و موارد فرهنگی و اخلاقی نگاه ویژه ای داشته باشند تا دانش آموزان در کنار تکمیل رشد اخلاقی، رشد معنوی و دینی هم داشته باشند.

وی با اشاره به نقش تشکل های دانش آموزی در این ناحیه گفت: تشکل های دانش آموزی در کنار ما در تمامی برنامه ها با رعایت پروتکل ها برنامه های ارزنده ای اجرا می کردند و تصاویر آن در کانال ها برای دانش آموزان بارگذاری می‌شد تا دانش آموزان هم از این برنامه لذت ببرند.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۴ همچنین خاطر نشان کرد: دانش آموزانی که برای ثبت نام به ما مراجعه می‌کنند ما اولیا را شناسایی می کنیم و برای اولیا بی سواد پنجاه سال به پایین برنامه ویژه‌ای تدارک دیده ایم و در این راستا حدود ۲۰۰ نفر آموزش دهنده در اختیار داریم. ما در معاونت سوادآموزی سه دوره برگزار می‌کنیم؛ سوادآموزی، انتقال و تحکیم که سهمیه ما ۷۵ نفر سواد آموز بود که آموزش داده شده اند. در دوره انتقال ۳۴۰نفر سهمیه داشتیم و ۴۴۰ نفر مرحله تحکیم که همگی محقق شده و جذب شده اند و تا زمان ریشه کنی بی سوادی ادامه خواهد داشت. ‌‌

علیزاده با بیان اینکه در مدارس استثنایی نیز برنامه های ویژه را دنبال می کنیم افزود: این دانش آموزان مشکلات خاصی دارند که از همکاران خواسته ایم در صورت امکان با حضور در منازل این دانش آموزان و یا با فرستادن ماشین برای حضور آنها در مدرسه امکانات ادامه تحصیل این دانش آموزان را فراهم کنند.

وی از ابتکار حضورش در مدرسه بمدت ۲ ساعت در هفته خبر داد و گفت: با تدریس به این دانش آموزان می خواهم از مشکلات آنها بیشتر خبردار شوم تا بتوانم بهتر و بیشتر کمک حال آنها باشم.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۴ تبریز ادامه داد: فضای مجازی با وجود محاسن زیاد و دستاوردهای زیادی که داشت، معایبش بیشتر از محاسنش بود. از لحاظ جسمانی دانش آموزان بدون تحرک هستند، کم شنوایی و کم بینایی ، چاقی ، استرس ، عصبانیت و لج بازیها در آنها بیشتر شده است و از همه مهمتر روابط اجتماعی آنها ضعیف تر شده در حالی که دانش آموزان در بین گروه همسالان خود تربیت می‌یابند و از یکدیگر تعلیم می بینند و این موضوع از شروع کرونا عملا تعطیل شده و باعث بروز مشکلات در دانش آموزان گشته است.

وی ادامه داد: در طرح کوچ ناحیه ۴ بسیار عملکرد خوبی از خود ارائه داد بطوری که در استان رتبه اول را کسب کرد. دبیران تربیت بدنی را موظف کرده ایم تا هم به صورت تئوری و هم به صورت عملی در فضای مجازی دانش آموزان را وادار به فعالیت کنند و این کار را با کمک اولیای گرامی انجام می دهیم تا بازخورد خوبی داشته باشیم.

علیزاده شاخص‌ها و محورهای مهم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را توصیف کرد و گفت: مهم‌ترین شاخص معلم است که باید متحول شود و این تحول باید با به‌روز شدن آنها و دستیابی به فناوری‌های روز دنیا و نیز داشتن آرامش فکری همراه باشد تا در کلاسها با آرامش حاضر شوند. باتصویب طرح رتبه بندی در مجلس امیدواریم دغدغه های معلمین کم شود و به آموزش دانش‌آموزان بدون دغدغه و با آرامش مشغول شوند.

وی همچنین شرح داد: دومین محور اولیای دانش آموزان هستند که از معلمان خود خواستیم که با تک‌تک اولیای دانش آموزان ارتباط برقرار کرده و با خلق و خوی آنها آشنا شوند زیرا که دانش‌آموزانی با موضوعات طلاق، اعتیاد و مشکلات اقتصادی نیز داریم.اگر معلم به تفاوت های فردی و روحیه دانش‌آموزان اهمیت نداده و با یک نسخه واحد عمل نماید نمی تواند زیاد موفق شود.

این مقام مسئول خود دانش‌آموزان را شاخص‌های سوم خواند و گفت: خداوند تمامی انسانها را با اخلاق و فکر و ذهن متفاوت خلق کرده است. مهارت های فردی دانش آموزان متفاوت است و باید معلمان استعدادهای دانش آموزان را درست شناسایی و در مسیر استعدادهایشان آنها را هدایت کنند. چهارم تحول در محتوای آموزشی است، زمان آموزش در آموزش مجازی بسیار کمتر است و لازمه جبران این کمبود تدریس صحیح، تحول در محتوا و بروز کردن آن است.

وی در آخر تحول در مدرسه و ایجاد شادی و نشاط و امنیت در مدرسه را جزو شاخص‌های اصلی خواند و افزود: تحول در جامعه منوط به تحول در آموزش و پرورش است. کشورهای توسعه یافته برای تحول و گسترش خود از آموزش و پرورش شروع کردند و برای آینده بهتر کشورمان نیز باید تحولات در آموزش و پرورش را سر راه خود قرار دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار