اثرات جبران‌ناپذیر تعطیلی مدارس و ادامه آموزش مجازی

بیرجند(پانا) - مدیر دبیرستان دخترانه عبدالعلی بیرجندی بیان کرد کرونا بخش عمده‌ای از فعالیت‌های بشری از جمله ارتباطات، اطلاعات، اقتصاد، آموزش و پرورش، بورس، صادرات و واردات و... را دگرگون کرد و برخی از شغل‌ها را به کلی از بین برده است، اما آسیب تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی در این بین اثرات جبران‌ناپذیری دارد.

کد مطلب: ۱۲۱۷۷۷۴
لینک کوتاه کپی شد
اثرات جبران‌ناپذیر تعطیلی مدارس و ادامه آموزش مجازی

سهیلا سعیدی در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین شریان حیاتی جامعه از تغییرات کرونایی مصون نمانده است، اظهار کرد: «در این بین طوفانی سهمگین، آموزش و پرورش را درنوردیده و بسیاری از روش‌های تدریس و روندهای آموزشی آن را تغییر داده است. آموزش و پرورش و به ویژه مدرسه جای اجتماعی شدن نسل بشر است، نه اینکه تنها جایی برای اجتماعی شدن بشر باشد، زیرا رفتارها و آموزش‌هایی که در مدرسه ارائه می‌شود همراه با تکرار است، به خوبی نهادینه شده و ملکه ذهن دانش‌آموزان می‌شود و آن‌ها را در ارتباطات اجتماعی به کار می‌گیرند.»

وی در خصوص ضرورت بازگشایی مدارس افزود: «مدرسه را باید شریان حیاتی جامعه برای ساختن نسلی فهیم، آگاه، مسؤلیت پذیر، مشارکت جو، منطقی، همراه و... دانست، بنابراین آموزش و پرورش یک سرمایه گذاری بلند مدت است، هم برای توسعه و پیشرفت جامعه و هم برای مسئولیت پذیری و مدیریت جامعه.»

چالش‌های کلانی که آموزش غیرحضوری برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کند

سعیدی اظهار کرد: «از چالش‌های کلانی که آموزش غیرحضوری برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کند، می‌توان به عدم اطمینان از فرآیند یادگیری، عدم ارتباط چهره به چهره معلمان با دانش‌آموزان، عدم تحقق عدالت آموزشی، افزایش نرخ بازماندگان از تحصیل، ترک تحصیل، عدم دسترسی معلمان به آموزش‌های روز و ...اشاره کرد.»

مدیر این دبیرستان با بیان اینکه در شرایط مجازی و غیرحضوری، یک معضل جدی خانواده‌ها را تهدید می‌کند، افزود: «در موضوع عدم توانایی والدین در کنترل فرزندانشان، والدین قبل از کرونا میزان دسترسی بچه‌هایشان به فضای مجازی را کنترل می‌کردند، اما بعد از شیوع بیماری کرونا، با وجود میل باطنی و بنا بر ضرورت ایجاد شده و مقتضیات روز، شرایط را برای استفاده فرزندانشان از فضای مجازی فراهم کردند. درگیری و گرفتاری‌های خانواده‌ها، نظارت و کنترل بر دانش‌آموزان را کاهش داده، این موضوع برای بچه‌ها به یک تهدید جدی تبدیل شده است.»

وی ادامه داد:«استفاده از فضای مجازی برای آگاهی از آموزش‌های نوین علمی و پژوهشی با نظارت والدین و مدرسه امر خوبی است، ولی اگر این استفاده بدون کنترل و لجام گسیخته باشد، صدمات جبران ناپذیری بر خانواده و جامعه وارد می‌کند. آشتی با فضای مجازی در راستای استفاده بهینه و ارتقای فرهنگ استفاده از فضای مجازی برای دسترسی دانش‌آموزان به منابع متعدد آموزشی خوب است، اما نباید اجازه داد این فرصت به یک تهدید برای خانواده ها و جامعه تبدیل شود. بر این اساس بازگشایی مدارس در شرایطی که جامعه از نظر کرونایی امن شده باشد یک ضرورت است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار