«زندگی میان پرچم‌های جنگی» در مادرید؛

راه‌یابی مستند پرس تی‌وی به جشنواره فیلم ImagineIndia اسپانیا

تهران (پانا) - مستند «زندگی میان پرچم‌های جنگی» (Life Among War Flags) شبکه بین‌المللی پرس تی‌وی در بیستمین دوره جشنواره فیلم ImagineIndia اسپانیا حضور دارد.

کد مطلب: ۱۲۱۷۶۶۱
لینک کوتاه کپی شد
راه‌یابی مستند پرس تی‌وی به جشنواره فیلم ImagineIndia اسپانیا

به‌گزارش روابط‌عمومی شبکه پرس تی وی، این مستند به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محسن اسلام‌زاده در بخش مسابقه فیلم‌های مستند با حضور ۱۵ مستند شرکت دارد. بیستمین دوره جشنواره فیلم ImagineIndia اسپانیا از ۲۴ سپتامبر الی ۹ اکتبر ۲۰۲۱ (۲ الی ۱۷ مهرماه ۱۴۰۰) در شهر مادرید برگزار می‌شود.
کسب جایزه ویژه جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت»، حضور در میان ۱۰ فیلم منتخب بخش مستند جشنواره فیلم فجر سال 98 و حضور در جشنواره‌های بین‌المللی نظیر «فیلم‌های آسیایی بارسلونا» و بازار فیلم «ویژن دوریل» سوئیس از جمله دیگر افتخارات این مستند شبکه پرس تی وی است.
داستان «زندگی میان پرچم های جنگی» که اسلام زاده آن را در سال 97 ساخت، با روستای کورک مغول در شمال غرب افغانستان آغاز می شود که ظاهری عادی دارد. کودکانی با بازی‌های ساده، چوپانی با گله کوچکش و کشاورزی که محصولاتش را برداشت می‌کند. اما این روستا نمی‌تواند قریه‌ای عادی باشد؛ چرا که مردم مجبور هستند در میان جنگ طالبان، آمریکایی‌ها و ارتش زندگی کنند و بدتر از آن اینکه، اخیرا شایعاتی مبنی بر حضور داعش در حوالی روستا به گوش می‌رسد…

این مستندروایت‌گر جنگ از دو منظر است. در ابتدای مستند، دوربین مستندساز ارتش افغانستان را در مناطق تحت کنترل دولت همراهی و سپس، جنگ را از داخل نیروهای طالبان روایت می‌‌کند.
کارگردان و تهیه‌کننده «زندگی میان پرچم‌های جنگی» درباره ساخت این مستند توضیح داده است: در ابتدا، یک سفر تحقیقاتی به مناطقی از افغانستان داشتم که حضور داعش در آن‌جا پررنگ بود. همچنین به مناطق تحت تسلط دولت افغانستان رفته و با نیروهای دولتی درباره داعش، طالبان، جنگ و مناطق تحت تسلط طالبان گفت‌و‌گو کردم.
اسلام زاده ادامه داد: مستند «زندگی میان پرچم‌های جنگی» به نیروهایی می‌پردازد که از گروه‌ها و نحله‌های فکری مختلف در افغانستان حضور دارند و پرچم‌‌هایشان برافراشته است؛ اما پرچم‌‌هایی که تحت لوای آن فقط یک کار می‌کنند و آن، جنگیدن با یکدیگر است.
وی با اشاره به اینکه ساخت مستند «زندگی میان پرچم‌های جنگی» یک‌سال و هفت ماه زمان برده است خاطرنشان کرد: از آن‌جا که دورادور با مسائل افغانستان آشنا بودم، در چند سفری که به افغانستان برای ساخت مستندهای دیگر داشتم، تصوراتم از وضعیت داخلی افغانستان تغییر کرد.
اسلام زاده افزود: پیش از این، تصورم بر شکست کامل طالبان بود و فکر می‌کردم از صفحه جغرافیای افغانستان به طور کامل حذف شده‌اند، ولی در این سفر دیدم که سانسور رسانه ‌ای وجود دارد و همین موضوع برایم جذاب شد تا تحقیق کنم چه میزان از مساحت افغانستان در دست طالبان است.
به گفته کارگردان «زندگی میان پرچم‌‌های جنگی»، این مستند پرده از راز بزرگی به نام طالبان برمی‌دارد و به سوالاتی که در ذهن مخاطب شکل گرفته است، پاسخ می‌دهد.
این مستندساز درباره مهم‌ترین و تاثیرگذارترین سکانس مستندش گفت: مهم‌ترین سکانس‌ها مربوط به نشان دادن داعشی‌های اروپایی است که در افغانستان و در زندان‌های مخفی طالبان حضور دارند. با پایان تصویربرداری مستند و برگشت ما به ایران، این زندانیان توسط آمریکایی‌ها نجات یافتند و این موضوع نشان می‌دهد که آنها شخصیت‌های مهمی بوده‌اند.
اسلام‌زاده خاطرنشان کرد: همچنین در مستند با رهبران محلی طالبان دیدار داشته‌ایم و با یکی از آن‌ها نیز گفت‌وگو کرده‌ایم.
کارگردان «زندگی میان پرچم‌های جنگی» با تاکید بر روایت جنگ افغانستان از دو زاویه مختلف در این مستند عنوان کرد: در بخشی از فرآیند ساخت مستند همراه ارتش افغانستان بودیم و بعد با وجود خطرناک بودن، به مناطق تحت تسلط طالبان سفر کردیم تا بتوانیم واقعیات را به طور کامل به تصویر بکشیم.
وی یادآور شد: مستند در چهار استان سرپل، جورجان، فاریاب و بادغیس تصویربرداری شده است اما بیشتر سکانس‌ها مربوط به فاریاب می‌شود.
گفتنی است، سایر عوامل مستند «زندگی میان پرچم های جنگی» عبارت اند از: پژوهشگر ، سیدحسام رضوی؛ نویسنده،فرید دغاغله؛ تصویربرداران، محسن اسلام ‌زاده و مهدی خوش ‌نژاد؛ تدوینگر، فرید دغاغله؛ طراحی و ترکیب صدا، محمدحسین ابراهیمی؛ اصلاح رنگ و نور، آرمین به امید حق و گوینده فرید دغاغله. مجری طرح این مستند نیز مرکز فرهنگی میثاق است.
بیستمین دوره جشنواره فیلم ImagineIndia اسپانیا از ۲۴ سپتامبر الی ۹ اکتبر ۲۰۲۱ (۲ الی ۱۷ مهرماه ۱۴۰۰) در شهر مادرید برگزار می‌شود و هم اکنون در جریان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار