ملکی: در دفاع مقدس احیاء شدیم

تهران (پانا)‌ - نشست حلقه صالحین پایگاه بسیج شهید موسوی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با حضور معاون وزیر و فرمانده پایگاه بسیج شهید موسوی، با موضوع گرامی داشت هفته دفاع مقدس برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۱۷۴۹۲
لینک کوتاه کپی شد
ملکی: در دفاع مقدس احیاء شدیم

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در شروع این جلسه حسن ملکی ضمن تبریک هفته گرامی دفاع مقدس، با اشاره به آیه شریفه "و ذکرهُم بأیام اللَّه" بیان کرد: خداوند به حضرت موسی (ع) می‌فرماید ایام خدا را به بنی اسرائیل و قومی که با شما مرتبط هستند یادآوری فرما. مراد از ایام‌ الله، روزهایی است که در آن حرکت‌های اساسی و بنیادین برای قرب الهی و برای زمینه‌سازی برای تقرب الهی فردی و اجتماعی پدید می‌آید و شکل می‌گیرد.

هفته دفاع مقدس مصداق ایام الله است

او افزود: حقاً و انصافاً باید هفته دفاع مقدس را از مصادیق بارز و اتم و اکمل، یوم ‌الله و ایام ‌الله تلقی کنیم زیرا در این ایام و در این هفته‌ها و در این چند سال دفاع مقدس، ملت ایران با مجاهدت‌ها، شهادت‌ها، جانبازی‌ها، ایثارگری و فدا کردن خود در راه دین و آرمان‌های اسلامی، در برابر استکبار بی رحم ایستادند و با نابودی برنامه‌های استکباری و خنثی کردن همه توطئه‌های دشمن، زمینه‌هایی برای حرکت به سوی قرب الهی برای ملت ایران و همه ملت‌های مؤمن و مسلمان در سطح جهان ایجاد کردند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: نقل است که بعد از بازگشت اسرا از شام به مدینه، فردی از امام سجاد (علیه السلام) پرسید که شما چرا به سفر کربلا رفتید و این همه عزیز شهید شدند؟ امام فرمود شما قدری فکر کنید که اگر نمی‌رفتیم چه می‌شد و چه بر سر اسلام می‌آمد؟ ایشان فلسفه قیام را در این جمله حکیمانه تفهیم کردند. بنده از این جمله امام سجاد (ع) استفاده می‌کنم و می‌گویم شما تصور کنید که اگر در جنگ تحمیلی، برکت خون شهدا و ایثارگری‌ها و دلیری‌ها نبود، دشمنان بی رحم چه بر سر ما می‌آوردند و سرنوشت آتی ما چگونه می‌توانست رقم بخورد؟ بنابراین به تعبیر بنده، بین رفتن و نرفتن از زمین تا آسمان فاصله است.

مبارزه با استکبار از ابتدای خلقت انسان آغاز شد

فرمانده پایگاه بسیج شهید موسوی خاطر نشان کرد: مسئله استکبار مربوط به امروز و دیروز نیست بلکه استکبار و زورگویی از همان ابتدای خلقت انسان آغاز شد. از همان زمان که دست قابیل بر خون هابیل آغشته شد و قابیل برادرش را بی گناه کشت، مقابله استکبار با استضعاف و مقابله حق با باطل آغاز گردید. این مقابله در زمان حضرت نوح (علیه السلام)، حضرت ابراهیم (علیه السلام)، حضرت موسی (علیه السلام) و حضرت عیسی (علیه السلام) ادامه پیدا کرد و بعد به خاتم پیامبران حضرت محمد مصطفی (ص) رسید.

وی افزود: پیامبر اکرم (ص) فرمود هیچ پیامبری به اندازه من در راه تبلیغ دین اسلام اذیت نشد. ایشان را خیلی آزار دادند و توهین‌های زیاد کردند و جراحت‌های بسیار بر وجودش وارد کردند اما چون بنا بود از سوی خدای متعال سمبل و نماد جبهه ضد استکبار و سمبل و نماد ایمان و تحول باشد، ایستاد و همه سختی‌ها را به جان خرید و نهایتا موفق به تشکیل اولین حکومت اسلامی در مدینه النبی شد. بعد از ایشان حضرت علی (ع) بنا بود همین مسیر را ادامه دهد که نگذاشتند. زمانی که این اختیار به دست حضرت علی (ع) افتاد سه جبهه ناکثین، قاسطین و مارقین صف‌آرایی کردند زیرا تحمل عدالت او را نکردند.

ملکی با اشاره به اینکه ناکثین، قاسطین و مارقین هر کدام با یک ماهیت، نماد و شعار در مقابل امام علی (ع) صف‌آرایی کردند، افزود: نماد اصلی قاسطین، معاویه بود و از نمادهای اصلی مارقین نیز ابن ملجم مرادی بود که حضرت علی (ع) را به شهادت رساند. فرد بارز ناکثین نیز طلحه و زبیر بودند که شمشیرزنان رکاب پیامبر بودند اما از خود مراقبت نکردند و برای دنیا در مقابل امامت، حق و غدیر خم ایستادند و در نهایت به آن روز افتادند. این یعنی اگر شما شمشیرزن رکاب پیامبر هم باشید ولی مراقب خودتان نباشید طعمه شیطان می‌شوید.

در دفاع مقدس احیاء شدیم

رئیس سازمان پژوهش با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی ایران، انقلاب ریزش‌ها و رویش‌هاست، اظهار داشت: در انقلاب اسلامی نیز به مانند صدر اسلام افرادی وجود داشتند که باختند. خیلی‌ها ریزش کردند در حالیکه خیلی‌ها هم رویش کردند.

وی افزود: ما در هفته مقدس احیا شدیم و عزت به دست آوردیم و نشان دادیم که مومن زیر بار ستم نمی‌رود.

ملکی با اشاره به آیه "وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَموَاتًا بَل أَحیَاءٌ عِنْد رَبِّهِمْ یُرْزَقُون"، بیان کرد: خداوند در این آیه به رسول گرامی اسلام می‌فرماید "گمان مبر افرادی که در راه خدا به شهادت رسیده‌اند، مردگانند، بلکه آنان زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند."کلید این آیه، عبارت فی سبیل‌ الله است. این یعنی کسانی که در راه خدا مرده‌اند، مشمول عنایت خاصه الهی و یک حیات ویژه هستند و در محضر خود خدا رزق می‌خورند.

وی افزود: هر واژه قرآن یک ایستگاه معنایی است بنابراین درخواست من این است که در حین خواندن قرآن، روی واژه واژه آیات، بایستید و تأمل کنید.

شهدا، تربیت شده خداوند هستند

ملکی با اشاره به اینکه خداوند اسامی متعددی دارد ولی در این آیه به اسم "رب" اشاره فرموده است، افزود: . یک معنایی که برای واژه رب در کتب لغت برشمرده‌اند، تربیت‌گری است و خداوند در این آیه از واژه رب استفاده کرده است به این معنا که بدانید آن‌هایی که شهید شده‌اند تربیت شده هستند. بنابراین بدانید که شهید سلیمانی، شهید حججی، شهید همت و همه شهدا تربیت شده خداوند هستند.

فرمانده پایگاه بسیج شهید موسوی سپس عنوان کرد: آیا تربیت‌های معمولی قادرند شهید حججی تربیت کنند؟ آیا کتاب‌های درسی که ما می‌نویسیم حججی پرور هستند؟ این کتاب‌ها سردار دل‌ها را پرورش می‌شوند؟ ما تلاش خودمان را می‌کنیم ولی شهدای عزیز در اینجا تربیت نشده‌اند، بلکه دل را به خدا سپرده‌اند و خدا دل آن‌ها را متحول کرده است.

در ادامه موضوع دفاع مقدس در کتاب‌های درسی سال تحصیلی 1400-1401 مورد بررسی قرار گرفت و در پایان جلسه به ایثارگران حاضر در جلسه تقدیرنامه‌ای با پیام و امضای حسن ملکی اهدا شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار