شایان تک‌تاز مشاور وزیر آموزش و پرورش در گفت و گو با پانا گفت:

دانش‌آموزان آینده‌سازان و سکان داران این مرز و بوم هستند

تهران(پانا)- در روزهای پایانی شهریور ماه که تعطیلات تابستانی نفس‌های آخرش را می‌کشد؛ دانش‌آموزان، والدین و مسئولین همگی در هیاهوی بازگشایی حضوری مدارس و سلامت دانش‌آموزان در ایام کرونا هستند.

کد مطلب: ۱۲۱۴۷۷۱
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان آینده‌سازان و سکان داران این مرز و بوم هستند

«این روزها یکی از دغدغه‌های اصلی دانش‌آموزان، والدین و مسئولین کشور، مخصوصا در حوزه آموزش و پرورش مبحث بازگشایی مدارس است.» این را شایان تک‌تاز؛ کارپرداز مجلس دانش‌آموزی کشور در رابطه با بازگشایی مدارس می‌گوید.

وی عنوان در گفت و گو با پانا می‌کند:«شاید بتوان گفت این تعطیلی دو ساله مدارس و عدم حضور دانش آموزان در مدارس بیشتر مناطق؛ سبب شد تا ما دانش آموزان و والدین بیش از پیش قدردان جایگاه مدرسه باشیم و به این آگاهی رسیدیم که مدرسه محلی برای تعلیم همراه با تربیت و محلی برای اجتماعی شدن است، مدرسه مکانی است که در آن دانش آموزان با سایر همسالان خود معاشرت دارند و با فرهنگ‌ها و شخصیت‌های مختلف آشنا می‌شوند؛ همین موضوع سبب می‌شود تا در این فرآیند، شخصیت خود را شکل دهند و چگونگی آداب معاشرت را بیاموزند. این امر نشانگر تعلیم در کنار تربیت در مدارس است.»

کارپرداز دهمین دوره مجلس دانش آموزی در زمینه تناقض رویکرد آموزش و پرورش نسبت به فضای مجازی می‌گوید:«در دو سال گذشته، به سبب شیوع بیماری کرونا در سراسر جهان دانش آموزان از آموزش حضوری محروم بودند و قالب آموزش‌ها در بستر مجازی برگزار شد. یک موضوع حائز اهمیت در این اتفاق تناقض رویکرد ما نسبت به فضای مجازی بود؛ تلفن همراه که پیشتر خطری برای دانش آموزان تلقی می‌شد و اجازه استفاده از آن در مدرسه از دانش آموزان سلب شده بود؛ در این دو سال اتفاقی بر خلاف سال‌های قبل رقم خورد و هر اندازه که برای دور کردن تلفن همراه از مدرسه تلاش شده بود؛ مدارس به تلفن های همراه آمدند. حتی مجبور به درخواست کمک از خیرین برای تهیه تلفن همراه و تبلت برای دانش آموزان شدیم؛ تا تمامی دانش آموزان بتوانند از آموزش آنلاین بهره‌مند شوند.»

تک‌تاز همچنین ضمن تاکید بر اهمیت سلامت دانش آموزان و اشاره به تاثیر اطلاعات موجود در فضای مجازی بر رفع نیازهای علمی دانش آموزان ادامه می‌دهد:« ادامه این جریان سبب شد تا متاسفانه مشکلات متعددی در زمینه آموزش مجازی گریبان گیر ما شود. البته در شبکه بومی و ملی شاد سعی شد دانش آموزان با این فضا آشنا و به سمت آن سوق داده شوند. نکته مثبتی هم که به دنبال آن اتفاق افتاد آموزش نحوه صحیح استفاده از تلفن همراه بود. یکی از کاربردهای خوب و مثبت تلفن همراه که آموزش و پژوهش علمی است این گونه به دانش آموزان منتقل شد.»

وی در ادامه پرسش کیفیت تحصیل در دوران مجازی را مطرح و بیان کرد: تا به امروز که تقریبا دو سال از ساخت اپلیکیشن ملی شاد می‌گذرد، ما تا چه اندازه توانسته‌ایم از لحاظ آموزش موفق عمل کنیم؟ با یک حساب سرانگشتی در می‌یابیم که عملکرد ما جای پیشرفت نیز داشته و شاید آن نحوی که باید تحقق نیافت. پاره‌ای از این اعتراضات به این خاطر است که عده‌ای از دانش آموزان آموزش آنلاین را نمی پذیرفتند. بعضی از این مشکلات نیز به دلیل نبودن امکانات لازم برای آموزش در شبکه شاد است. چرا که شبکه شاد شرایط لازم برای آموزش دو سویه را نداشت و سایر مشکلاتی که توجه به آنها می‌توانست عملکرد ما را بهبود ببخشد.»

مدارس نیز همانند همیشه در ایام آموزش مجازی دچار چند دستگی شدند و این چند دستگی در نحوه ارائه مطلب نیست، بلکه در ماهیت آموزشی است؛ نماینده مجلس دانش آموزی در همین زمینه می‌گوید: «برخی مدارس در دوران آموزش مجازی، تنها به آموزش از طریق شبکه شاد اتکا کردند و تمامی آموزش‌ها را در این شبکه انجام دادند، برخی مدارس در کنار شبکه شاد از سایر پلتفرم هایی همچون اسکای روم، ادوبی کانکت و ... نیز استفاده کردند و این تناقض ایجاد شده باعث برخی از مشکلات از لحاظ انتخاب مدرسه شد.

در حالیکه سال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۴۰۱ نیز زیر سایه‌ بیماری کرونا آغاز می شود؛ کارپرداز مجلس دانش آموزی کشور، در خصوص بازگشایی مدارس پس از گذشت دو سال عنوان می‌کند:« دانش آموزان مهمترین قشر جامعه به شمار می‌روند، چرا که آینده سازان و سکان داران آینده این مرز و بوم هستند و اگر مورد آسیب جسمی و روحی قرار بگیرند آسیب آن مستقیما بر کشور وارد می‌شود. باید علاوه بر تعلیم و تربیت به سلامت دانش آموزان نیز اکیدا توجه شود. خانواده ها، دانش آموزان، دبیران و مسئولین، همگی نگران سلامت دانش آموزان هستند. روند واکسیناسیون بسیاری از معلمان را تحت پوشش خود قرار داده است، اما هیچ یک از دانش آموزان هنوز تحت روند واکسیناسیون قرار نگرفته‌اند، محیط مدرسه نیز با سایر محیط های عمومی متفاوت است. برخی می‌گویند دانش آموزان در سایر محیط های عمومی تردد دارند. نکته درست در همین جمله است، دانش آموزان در این مکان ها تردد دارند اما در مدرسه ساعات بسیاری را در یک مکان مطلق قرار دارند. ضمن اینکه در این زمان مدید دانش آموزان برای نوشیدن آب، تغذیه و... نیاز به پایین کشیدن ماسک خواهند داشت؛ اگر قرار بر بازگشایی مدارس باشد می‌بایست به تمامی این نکات توجه کنیم.»

وی به اهمیت بسترسازی محیطی برای بازگشایی مدارس اشاره کرده و بیان می‌کند: «ما باید دانش آموزان را با توجه به شرایط کلاس ها دسته بندی کنیم و در هر کلاس حداکثر ۱۰ دانش آموز حضور پیدا کند. یکی از مشکلات ما در مدارس، به خصوص مدارس غیر دولتی بنای مدارس است که معمولا خانه های مسکونی قدیمی هستند و این خانه های فرسوده که تبدیل به مدرسه شده اند آمادگی لازم برای حضور ۱۰ دانش آموز را با شرایط کنونی ندارد که باید تدبیری نیز برای این مورد اندیشیده شود. برای مثال در این مدارس تعداد دانش آموزان هر کلاس به ۵ نفر کاهش یابد. موضوع بعدی این است که با توجه به این تقسیم بندی ها زمان کلاس ها می‌بایست تغییر کند. شرایط فعلی مدارس برای برگزاری کلاس حضوری با شرایط پیش از کرونا متفاوت است. ما نیازمند این هستیم که تعداد دانش آموزان در کلاس ها، آماده سازی محیط مدرسه، و بررسی روند واکسیناسیون در دستور کار قرار گیرد.»

در رابطه با موضوع رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس، شایان تک‌تاز اظهار میکند:« برخی از دانش آموزان و خانواده های آنها اعتقادی به ماسک ندارند و هم برای خود و هم اطرافیان خود خطر آفرین می‌شوند. اگر قرار به آموزش حضوری دانش آموزان باشد به سرویس مدارس نیز باید توجه ویژه شود. همچنین دانش آموزان ما که به سه مقطع؛ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم تقسیم می‌شوند، نیازمند آموزش‌های خاصی برای بازگشایی مدارس هستند.»

از آنجایی که در کنار بیان هر مشکلی راهکاری نیز وجود دارد، کارپرداز مجلس دانش آموزی راهکار خود را اینگونه شرح می دهد:«ما باید از این دو سال درس بگیریم و آموزش را به بهترین شیوه، پیش ببریم. شبکه شاد یک شبکه ملی و بومی است، اما مشکلاتی نیز دارد که رفع آنها سبب بهبود وضعیت ما خواهد بود به نحوی که شاید نیازی به آموزش حضوری برای تمام دانش آموزان نباشد و با کلاس های رفع اشکال حضوری، آموزش های مجازی تکمیل شود. یکی از بزرگترین مشکلات شاد، عدم امکان ارتباط تصویری دوسویه است. معلمان در هنگام برگزاری لایو در شبکه شاد نمی‌توانند تصویر دانش آموزان را داشته باشند و ارتباط دانش آموزان تنها از طریق پیام هایی است که در قسمت چت ارسال می‌کنند. این مسئله علاوه بر اینکه یادگیری را کاهش می‌دهد، اجتماع دانش آموزی و فرآیند اجتماعی شدن دانش آموزان را نیز به خطر می‌اندازد. می‌توانیم امکاناتی همچون امکانات اسکای روم و سایر پلتفرم های از این قبیل را در شاد برقرار کنیم و یا اینکه نرم افزاری را در کنار شبکه شاد داشته باشیم و از این شبکه برای حضور و غیاب و ارسال تکلیف و آزمون استفاده کنیم.»

شایان تک‌تاز همچنین در رابطه با موضوع اهمیت و ریشه‌ای بودن آموزش در دوره ابتدایی می‌گوید:«در دوره ابتدایی بخصوص در پایه های اول و دوم و که دانش آموزان تازه وارد محیط مدرسه می‌شوند و مهارت خواندن و نوشتن که اصلی ترین مهارت در دوره تحصیل و به نوعی زیربنای کار برای یادگیری سایر علوم است، را می‌آموزند ما نیازمند پلتفرم خاص و مناسب هستیم. اگر آموزش را در پلتفرم درستی قرار بدهیم، تعلیم نیز به دنبال آن درست خواهد شد و ما نتیجه بهتری را دریافت می کنیم.»

نماینده دهمین دوره مجلس دانش آموزی و کارپرداز مجلس دانش آموزی کشور در پایان به اهمیت حل مشکلات شبکه شاد پرداخته و عنوان می‌کند:«با ساخت زیربنای لازم می‌توانیم، مشکلات آموزش را حل کنیم و اگر تدبیری برای آن نیاندیشیم، سال آینده نیز خواهیم گفت که عملکرد ما در حوزه آموزش با نقصان همراه بود و اگر شبکه شاد را بهبود ببخشیم و یا پلتفرمی را برای بهبود شرایط در کنار شاد داشته باشیم و در تمام مدارس اعم از دولتی، غیر دولتی و مدارس خاص از آن استفاده کنیم و در کنار آن پکیج های رفع مشکل، کلاس های رفع اشکال حضوری و آموزش های تلوزیونی را داشته باشیم، می توانیم آموزش مناسب و سالمی را برای دانش آموزان داشته باشیم.»

*خبرنگار دانش آموز پانا؛ آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار