هوای سرویس‌های بهداشتی عمومی ناقل کروناست؟

تهران (پانا) - یک تیم از محققان استرالیایی در مطالعات اخیر خود به بررسی احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق استنشاق هوای سرویس‌‌های بهداشتی عمومی پرداختند.

کد مطلب: ۱۲۱۴۰۱۰
لینک کوتاه کپی شد
هوای سرویس‌های بهداشتی عمومی ناقل کروناست؟

به‌گزارش جام‌جم آنلاین، در مطالعه جدیدی که توسط دانشگاه ملی استرالیا (ANU) انجام شده است، محققان هیچ شواهدی مبنی‌بر انتقال کووید ۱۹ از طریق سرویس‌های عمومی پیدا نکرده‌اند.

در یک بررسی سیستماتیک که در Science of Total Environment منتشر شده است، محققان در مطالعات منتشر شده طی ۲۰ سال از ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰، خطر انتقال انواع عفونت‌های ویروسی و باکتریایی را از طریق استنشاق، تماس سطحی و مدفوع در سرویس‌های بهداشتی عمومی بررسی کردند.

پروفسور وردولاکیس گفت: ما هیچ شواهدی مبنی بر انتقال عوامل بیماری زا از جمله کووید ۱۹ در سرویس‌های بهداشتی عمومی در هوا پیدا نکردیم. ما دریافتیم اگر افراد بهداشت دست را رعایت کنند و حمام به خوبی نگهداری شود، خطر ابتلا به کووید ۱۹ از سرویس بهداشتی عمومی کم است.

وی افزود: ما متوجه هستیم که مردم نگران استفاده از سرویس‌های عمومی در طول همه گیری هستند، اما اگر زمان خود را در حمام به حداقل برسانید، دستان خود را به درستی شسته و خشک کنید و از تلفن همراه خود استفاده نکنید، غذا نخورید و نیاشامید، هیچ خطری نخواهد داشت و یا بسیار کم است.

محققان می‌گویند اقدامات بهداشت عمومی هنوز باید به شدت دنبال شود.

پروفسور وردولاکیس گفت: افراد هنوز باید اصول بهداشتی را رعایت کنند و از توصیه‌های بهداشت عمومی محلی خود پیروی کنند.

این مطالعه نشان می‌دهد بهداشت مناسب دست، تمیز کردن سطح، ضد عفونی، نگهداری از سرویس بهداشتی و تهویه می‌تواند خطر انتقال بیماری‌های عفونی را به حداقل برساند.

پروفسور وردولاکیس گفت: یافته‌های سایر مطالعات نشان می‌دهد که انتقال هوایی یک راه بالقوه انتقال کووید ۱۹ است، با این حال ما در مطالعاتی که در سال اول همه گیری منتشر شده بود، شواهدی از آن در سرویس‌های بهداشتی عمومی پیدا نکردیم. دلایل زیادی مبنی بر کم خطر بودن سرویس‌های عمومی وجود دارد و مردم مدت زیادی را در حمام نمی‌گذرانند و با دیگران تعامل ندارند.

وی افرود: نکته مهم این است که آئروسل‌هایی که ممکن است هنگام شستشوی توالت استنشاق کنید از مدفوع خود شما ناشی می‌شود. خطر آلودگی متقاطع چندان زیاد نیست، به شرطی که افراد دست‌های خود را به درستی شسته و خشک کنند، و سرویس بهداشتی به خوبی نگهداری و تهویه شود.

با این حال این مطالعه نشان داد لوله کشی معیوب ممکن است خطر را افزایش دهد، بنابراین نیاز به مطالعات بیشتری برای ارزیابی خطر انتقال سارس-کوو-۲ در مکان‌های عمومی وجود دارد.

به گفته محققان، نمونه‌های محیطی از توالت‌های بخش‌های کرونایی در بیمارستانی در سنگاپور، چین، انگلیس و ایتالیا شواهدی از وجود سارس-کوو-۲ در سطوح مشترک حمام از جمله کاسه و درب توالت، سینک ظرفشویی، شیر آب و تخلیه و دستگیره درب توالت نشان داده است.

پروفسور وردولاکیس گفت: آلودگی با انتقال متفاوت است. ما متوجه شدیم سطوح حمام عمومی می‌تواند به عوامل بیماری زای باکتریایی و ویروسی آلوده شود، با این حال، بهداشت موثر دست، تمیز کردن سطح و نگهداری خوب، خطر عفونت را به حداقل می‌رساند.

این مطالعه مجموعه‌ای از اقدامات احتیاطی شخصی، بهداشت محیط و طراحی حمام را برای در نظر گرفتن کاهش خطر آلودگی و انتقال در سرویس‌های بهداشتی عمومی از جمله در‌های برقی و بستن درب توالت قبل از شستشو توصیه می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار