تالیف کتاب «مژگان شماری»از غزل‌های بیدل به پایان رسید

رشت (پانا) - تالیف کتاب «مژگان‌شماری» شامل روایت‌ها و یادداشت‌های سید ضیاءالدین شفیعی از غزل‌های عبدالقادر بیدل دهلوی‌ به پایان رسید.

کد مطلب: ۱۲۱۳۱۰۴
لینک کوتاه کپی شد
تالیف کتاب «مژگان شماری»از غزل‌های بیدل به پایان رسید

به گزارش ایرنا، این کتاب که شامل ۵۰۰ یادداشت، بر پانصد غزل از بیدل طی یک سال و نیم با صرف بیش از ۱۰ ساعت وقت نوشته شده‌است.

سید ضیاءالدین شفیعی شاعر و پژوهشگر گیلانی گفت: در مسیر نگارش این یادداشت‌ها سعی شده ‌است در هر یادداشت ساختاری مستقل اما تکمیل کننده‌ یادداشت‌های دیگر مد نظر قرار بگیرد تا مخاطب با مطالعه‌ کتاب و به دست آوردن تصویری از بیدل، شعر و جهان او لذت ببرد.

وی افزود: هر یادداشت اگر چه ناظر بر غزل همجوارش نوشته شده اما می‌تواند در فهم و ارتباط با دیگر غزل ها نیز به کار بیاید. این یادداشت‌ها بر خلاف رویه‌ مرسوم، در مسیر معنای کلمه به کلمه‌ی ابیات پیش نرفته، بلکه بنا به تجربه‌ ۳۰ ساله‌ در شرح غزل‌های بیدل، ابیات به شکلی بازگردانی شده که تنها گره‌های تصویری و لفظی و معنایی باز شوند و دریافت کلی از شعر به میزان برقراری ارتباط میان مخاطب و شعر وانهاده شود.

به گفته وی این کتاب شرح ۴۵۳ غزلی است که بیدل در سرایش آن‌ها از کلمه «مژگان» استفاده کرده به همراه ۴۷ غزل دیگر که در نمونه و شاخص بودن‌شان در میان غزل‌های بیدل، در میان بیدل‌شناسان اختلافی وجود ندارد اما کلمه‌ «مژگان» در آن‌ها غایب است.

این کتاب در ۷۳۸ صفحه قطع وزیری بزرگ، و با جلد لب برگردان و طلاکوب و با قیمت ۲۵۰ هزار تومان از سوی انتشارات هنر رسانه اردیبهشت به بازار خواهد آمد.

با توجه به هزینه‌های سنگین انتشار کتاب با چنین مشخصاتی، سید ضیاءالدین شفیعی و ناشر تصمیم دارند کتاب را به صورت پیش‌فروش در رسانه‌ها به مخاطبان معرفی کنند و از همه‌ علاقمندان به شعر و بیدل امید دارند که در جهت کمک به این حرکت فرهنگی با پیوستن به صفحه‌ای‌ که به همین منظور به نام mojganshomari در اینستاگرام راه اندازی شده برای پیش خرید کتاب به آن‌ها بپیوندند.

سید ضیاءالدین شفیعی دهم اردیبهشت ۱۳۴۴ (از پدر و مادری گیلانی) در مشهد متولد شد و در آغاز دهه ۶۰ در شهرستان رودسر گیلان اقامت گزید. در همان سال‌ها به ادبیات گرایش پیدا کرد و پس از انتشار آثارش در روزنامه‌ها و مجلات، آثارش به شکل کتاب در قالب‌های شعر، نثر و داستان منتشر شد. شفیعی ابتدا لیسانس پیراپزشکی و سپس فوق لیسانس ارتباطات و سرانجام دکترای ادبیات فارسی گرفت. نخستین کتابش در سال ۱۳۷۲ با نام «سرود مرد غریب» منتشر شد. از جمله آثار دیگر او می‌توان به «من مرگ را او خطاب می‌کنم»، «سکوت آزاد است» و «چهار عنصر بیدل»، « گسستگی»، «شاعر شدن »، «محال یا ممکن» اشاره کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار