رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی:

اشاعه برنامه درسی ترکیبی یکی از نیازمندی‌های آموزش و پرورش است

تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، بیماری کرونا را یکی از عوامل تاثیرگذار در اشاعه برنامه‌های درسی ترکیبی دانست و گفت یکی از نیازمندی‌های آموزش و پرورش، اشاعه برنامه درسی ترکیبی است.

کد مطلب: ۱۳۴۰۵۲۸
لینک کوتاه کپی شد
اشاعه برنامه درسی ترکیبی یکی از نیازمندی‌های آموزش و پرورش است

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، حجت‌الاسلام والمسلمین علی لطیفی در دوره «اشاعه برنامه‌های درسی با راهبرد آموزش ترکیبی» وییه حوزه فنی و حرفه‌ای، برقراری ارتباط مدرسه با این سازمان را بسیار حائز اهمیت قلمداد کرد و بیماری کرونا را یکی از عوامل تاثیر گذار در اشاعه برنامه‌های درسی ترکیبی دانست.

وی با اشاره به اینکه یکی از نیازمندی‌های آموزش و پرورش، اشاعه برنامه درسی ترکیبی است، افزود: برنامه درسی فنی و حرفه‌ای و کاردانش از انسجام و چهارچوب مناسب برخوردار است و برگزاری دوره «اشاعه برنامه‌های درسی ترکیبی» نوعی اطلاع‌رسانی از تدابیر و برنامه‌های سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و کمک گرفتن از شرکت‌کنندگان در جهت ارتقا و بهبود برنامه‌ها است لذا مشارکت شرکت‌کنندگان این دوره در ارزشیابی برای بهبود وضعیت موجود، مهم است.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از فرهنگ‌های عمومی و غلط در کشور، پایین بودن کیفیت و جایگاه فنی‌وحرفه‌ای است که باید اصلاح شود و یکی از دلایل این امر، ضعف در ویترین حوزه آموزش‌های فنی‌و حرفه‌ای است که باید توسط دفتر تالیف کتاب‌های درسی فنی وحرفه‌ای و کاردانش تقویت شده و رشته‌های فنی وحرفه‌ای بهتر معرفی شوند تا محصولات در بازار دیده شوند.

حسن آقابابایی، مدیرکل دفتر تالیف کتاب‌های درسی فنی وحرفه‌ای و کاردانش، ویژگی‌های آموزش فنی‌وحرفه‌ای و مهارت‌آموزی (TVET)، خاستگاه آموزش مبتنی بر شایستگی،تعریف مفهوم شایستگی، فرایند برنامه‌ریزی درسی فنی و مهارتی، تحلیل حرف و مشاغل، ساختار توسعه صلاحیت حرفه ای-تولید، ارزشیابی مبتنی بر شایستگی و انواع روشهای سنجش عملکرد و استلزامات اجرای رویکرد شایستگی در ایران را تشریح و بر مشارکت دبیرخانه‌های راهبری در طراحی برنامه‌های درسی را تأکید کرد.

وی دبیرخانه‌های راهبری را حلقه‌های واسط بین دفتر فنی‌وحرفه‌ای و سایر هنرآموزان برشمرد و بزرگترین چالش آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای را هدایت تحصیلی دانست.

مجتبی انصاری‌پور، معاون دفتر در بخش صنعت، در کارگاه ارزشیابی برنامه‌های درسی به تشریح فرایند برنامه‌ریزی درسی در دفتر، فرایند تولید واجرای برنامه‌های درسی و تربیتی، شاخص‌ها و پرسش‌ها جهت تعیین وضعیت و مقایسه نظام سنجش و ارزشیابی، اصول سنجش و ارزشیابی حرفه‌ای، برنامه درسی فنی وحرفه‌ای در حوزه یادگیری کار وفناوری، نقش گروه‌های آموزشی و دبیرخانه‌های راهبری به عنوان ارکان اصلی آموزش و پرورش در اجرای برنامه درسی ملی پرداخت.

معصومه رضوانفر، معاون دفتر تالیف در بخش خدمات، کشاورزی و هنر گفت: در دوران آموزشی بیماری کرونا کسب تجارب زیادی اتفاق افتاد و باید فناوری به کلاس و آموزش وارد شود. در حال حاضر آموزش با رویکرد ترکیبی یا برنامه درسی ترکیبی بحث ملی است و ما نمی‌توانیم فارغ از آن باشیم.

محسن کیالاشکی، رئیس گروه علوم پایه و فناوری دفتر فنی‌وحرفه‌ای وجود راهبرد برای محقق ساختن برنامه درسی فعلی، زنده بودن برنامه درسی، وجود محرک‌هایی چون تغییرات فناوری، کرونا و نوسانات اقتصادی، تاب‌آوری، کوچ ازحاکمیت به حکمرانی در نظام آموزشی، آسیب‌پذیری آموزش‌های فنی وحرفه‌ای و وجود نگاه کل‌نگر در تهیه برنامه‌های درسی را تشریح کرد.

در این دوره مدعوین نظرات انتقادات و پیشنهادات خود را پیرامون مباحث کمبود تجهیزات مرتبط با کتاب‌های تالیف‌شده در هنرستان‌ها، به‌روزرسانی استانداردها، بازنگری در محتوای کتاب‌ها با توجه به نوآوری، افزایش تعامل بین رشته‌ای با دانشگاه‌ها، ضعف در معرفی و تبلیغ رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای به ارگان‌ها، سازمان‌ها و بازارکار، تشکیل کارگروه بین دفتر تالیف و صدا و سیما جهت برنامه‌سازی و اشاعه رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای، مشارکت اصناف در آموزش، عدم ضمانتنامه‌های اجرایی در بحث تفاهمنامه‌ها، تاسیس و تجهیز هنرستان‌های همجوار، ایجاد تعامل دوجانبه دفتر تالیف فنی و حرفه‌ای با دبیرخانه‌های راهبری، بومی‌سازی رشته‌ها، عدم تامین نیاز نیروی انسانی لازم در بازار کار، عدم جانمایی صحیح دانش‌آموزان در انتخاب رشته تحصیلی، عدم امکان آموزش‌های مهارتی به صورت برخط و نیاز شدید به به‌کارگیری از شبیه‌سازها بیان کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار