آسیب های آموزش های غیرحضوری در نیشابور مورد بررسی قرار گرفت

نیشابور (پانا) - برای اولین بار آسیب های مربوط به آموزش های مجازی و غیرحضوری در نیشابور با حضور افراد متخصص و کارگروه های هفت گانه مورد بررسی قرار گرفت.

کد مطلب: ۱۲۱۲۷۰۵
لینک کوتاه کپی شد
آسیب های آموزش های غیرحضوری در نیشابور مورد بررسی قرار گرفت

معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش نیشابور در این جلسه که در محل سالن همایش های آموزش و پرورش برگزار شد، با طرح و اشتراک گذاشتن یک مساله با عنوان آسیب های نوپدید و نوظهور آموزش های مجازی در دانش آموزان، گفت: گفتمان های مناسب با اولیاء و کارشناسان اهل فن در دستور کار قرار گرفته است. این آسیب ها می تواند در ابعاد مختلف؛ هوش عاطفی، سلامت روانی و معنوی و در کنار بعد جسمانی باشد.

علیرضا کلیدری افزود: ما به شدت نیازمند برگزاری جلساتی از این دست هستیم و کارگروه هایی در این زمینه تشکیل داده ایم. آسیب شناسی و کیفیت بخشی مستمر تعلیم و تربیت به صورت خودجوش در آموزش و پرورش نیشابور فعال بوده است و یقینا نتایج حاصله در نیشابور لحاظ خواهد شد.

در این نشست تخصصی و کارگاهی مواردی از قبیل؛ آسیب شدید دانش آموزان پایه نهم و بر هم خوردن تعادل هدایت تحصیلی، عدم بهره برداری کامل از فضای آزمایشگاه ها در فضای مجازی، نامناسب بودن آموزش های مجازی برای اغلب دروس کارگاهی، آسیب شدید دانش آموزان پایه دوازدهم، عدم اعتماد خانواده ها به آموزش های غیرحضوری، عدم کنترل کیفی مطلوب و مناسب فضای مجازی و زمان بر بودن این مساله، مشکلات مربوط به دروسی مانند ترییت بدنی که نیازمند تحرک فیزیکی دانش آموز است، نامناسب بودن زیر ساخت های آموزش مجازی در بعضی از مدارس، نامناسب بودن آموزش مهارت ها خاصه از طریق فیلم، یکپارچه نبودن آموزش های مربوط به درس تربیت بدنی و عدم اشراف مدیران به درس تربیت بدنی، مشکلات مربوط به دانش آموزان اوتیستیک و دانش آموزان دیر آموز، همچنین دانش آموزان نابینا و ناشنوا که دارای ویژگی های خاصی هستند، گرفته شدن ارتباط دانش آموزان با گروه همسالان خود، برهم خوردن تعادلات شیوه های درست یاددهی و یادگیری و پرسش و پاسخ، ترک تحصیل دانش آموزان حتی در قشرهای برخوردار جامعه، مشکلات حاد مربوط به استفاده از گوشی های هوشمند، ایجاد زمان بیکاری بیش از حد برای دانش آموزان و اختیاری بودن حضور دانش آموزان در دروس کارگاهی هنرستان ها، حجم بالای مورد نیاز اینترنت برای دروس کارگاهی و نارضایتی خانواده ها از این موضوع، چالش های مربوط به نگرانی مادران و بالارفتن پرخاشگری مادر و فرزند و تضعیف رابطه عاطفی مادر و فرزند و مهر مادری، آسیب های رسانه ای و فیلترشکن ها، نیاز جامعه هدف به یک نگاه تعاملی و چشم در چشم دانش آموز با معلم، تنبلی و حواس پرتی، جای بازی های کودکانه را گرفت، عدم ارزشیابی مناسب و اثربخش، عدم ارائه طرح درسی مناسب در برخی از کلاس های درسی، کمرنگ شدن نقش مدیران، معاونان و راهبران آموزشی، خدشه به جایگاه معلم در برخی از مدارس، ارتباط یک سویه در فضای مجازی، عدم تامین پیش نیازهای سخت افزاری مناسب، دور بودن دانش آموز از روح و دانش نوین معلمی، عدم ثبات در تصمیم گیری و برنامه ریزی، مشکلات شدید مربوط به نرم افزار شاد و مسائل بسیاری از این دست توسط کارگروه های مختلف عنوان شد.

بازگشایی مدارس به صورت تدریجی، تاکید آموزش بدون اضطراب در فضای مجازی، تعیین محدوده زمانی برای مدارس، برگزاری جلسات دیدار با معلم در طول سال تحصیلی، توجه به فعالیت های پرورشی، راه اندازی چالش های مجازی که دانش آموزان را به فضای خنده وارد کرده و اضطراب را به حداقل برساند، فعال نگه داشتن یادگیرنده ها در فضای مجازی، مشارکت، فعالیت و تعامل، بالا بردن انگیزه دانش آموزان، استفاده از آموزش ترکیبی و تدوین شیوه نامه های مختلف، فراهم کردن محیط جذاب تر برای آموزش، استفاده از مهارت کلاس معکوس با این منظور که محتوا در فضای مجازی بارگذاری شود و در کلاس به صورت حضوری فقط پرسش و پاسخ انجام شود، استفاده از محتوای تعاملی و ... از پیشنهادات عنوان شده در این جلسه بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار