نوجوان قمی در گفتگو با پانا

انس با قرآن مثل یک رشته تسبیح همه خوبی ها را دور هم جمع می کند

قم(پانا)- «محمد حسن نوروزی منش» نوجوان نخبه قرآنی گفت انس با قرآن و اهل بیت(ع) مثل یک رشته تسبیح می ماند که همه خوبی ها و ارزش ها را در وجود انسان دور هم جمع می کند.

کد مطلب: ۱۲۱۲۱۶۳
لینک کوتاه کپی شد
انس با قرآن مثل یک رشته تسبیح همه خوبی ها را دور هم جمع می کند

مجموعه گسترده آموزش و پرورش، دربرگیرنده خیل عظیم نوجوانان و جوانانی است که قرار است با تلاش آگاهانه و مستمر خود و راهنمایی مربیان و معلمان دلسوز، آینده سازانی برای میهن اسلامی باشند و در عرصه های مختلف به جامعه خدمت نمایند.

در این میان، نوجوانانی هستند که با توکل بر خدا، توجه به راهنمایی پدرومادر و معلمان و مربیان، انجام تکالیف و حرکت پیوسته در مسیر صحیح رشد و شکوفایی، توانسته اند در همین دوران نوجوانی، به خوبی بدرخشند و نویدبخش آینده ای درخشان برای خود، خانواده و جامعه باشند.

«محمد حسن نوروزی منش» از دانش آموزان پرتلاش و باانگیزه ای است که با حرکت در مسیر صحیح پیشرفت، از همین سن نوجوانی رسیدن به قله های ارتقاء دانش و مهارت و معنویت را آغاز کرده و در عرصه هایی چون ورزش های رزمی، فراگیری زبان انگلیسی، خبرنگاری و قرائت و حفظ قرآن کریم گام نهاده است.

برای آشنایی بیشتر، گفتگویی را با این نوجوان قمی انجام داده ایم:

لطفا خودتان را به طور کامل معرفی کنید:
به نام خدا. اینجانب محمد حسن نوروزی منش فرزند محمد صادق متولد سال 1385 در شهر مقدس قم هستم، پدرم دارای مدرک کارشناسی ارشد است و در حال حاضر به شغل آزاد نیز می پردازد، یک خواهر کوچکتر از خودم دارم و ان شاءالله امسال در شرف ورود به پایه نهم در مدرسه شهید محمد منتظری ناحیه یک قم هستم.

چه اقداماتی در زمینه قرآن انجام داده اید و چه توفیقاتی در این راه بدست آورده اید؟
بحمدالله در زمینه تلاوت قرآن کریم موفقیت های متعددی به دست آورده ام که از جمله در مسابقات کشوری سفیران نور که از ابتدای شیوع بیماری کرونا به صورت مجازی و با حضور قاریان نوجوان برتر کشور برگزار می شود، رتبه های اول در قرآئت و سوم در اذان را کسب نمودم.
همچنین در مسابقات تلویزیونی اسرا که دهمین سری از مجموعه فصل های خود را در سال ۹۸ از شبکه قرآن و معارف سیما سپری کرد، توانستم رتبه ممتاز را کسب کنم.

از دیگر افتخارات بنده در این زمینه، توفیق ۳ سال تلاوت ترتیل و تحقیق در جوار حرم حضرت معصومه (س) و ترتیل خوانی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان و قرآن اذانگاهی حرم مطهر است که همچنان ادامه دارد و ۴ سال است که رشته قرائت و ترتیل را به صورت حرفه ای دنبال می کنم.

همچنین چند وقتی است که در مسجد مقدس جمکران توفیق تلاوت تحقیق کلام الله مجید را دارم و بحمدالله در مجموع تاکنون در بیش از 300 محفل قرآنی به تلاوت پرداخته ام.

در مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان هم شرکت کردید؟
بله. رتبه اول استانی و رتبه چهارم مسابقات کشوری در رشته تحقیق را کسب کردم. البته در مقطع ابتدایی هم در دو جشنواره علمی ( بنیه علمی و دهه فجر) در کشور توانستم رتبه برترهای این مسابقات را کسب نمایم.

زیر نظر استاد مشخصی قرائت قرآن را تمرین می کنید؟
زیر نظر جناب استاد دکتر علی اصغر شعاعی از قاریان بین المللی قرآن کریم به تمرین می پردازم و البته استاد در نظر دارند در ماه های آینده طرح استعدادیابی قرآنی نوجوانان را نیز راه اندازی کنند.

در زمینه حفظ قرآن کریم هم فعالیت می کنید؟
خداوند به حفظ آیات این کتاب آسمانی توصیه فرموده است. احادیثی که از اهل بیت (ع) خواندم که فرمودند: اجر و قرب حافظ قرآن خیلی خیلی بالا است و این مرا وادار به حفظ قرآن کرد تا مبادا از این قافله عقب بمانم.
ان شاءالله قصد دارم تا حفظ قرآن رو به طور جدی پیگیری کنم چرا که در حال حاضر حافظ 10 جزء قرآن کریم هستم و ان شاءالله آن را با قوت ادامه خواهم داد.

زبان انگلیسی را چگونه فرا گرفتید؟
به لطف خدا این توفیق را بدست آوردم تا در کنار انس و فراگیری قرآن و عترت، بتوانم با یادگیری زبان انگلیسی، تبلیغ پیام های ارزشمند این کتاب آسمانی را نیز انجام بدهم. بنده از سن 5 سالگی تا کنون یعنی به مدت 9 سال پیاپی مشغول فراگیری زبان هستم و این یادگیری همچنان زیر نظر استاد احمد عارف زاده ادامه دارد.

در تکواندو به چه مدارجی رسیدید؟
بنده تکواندو را برای سلامتی و رشد بدنم انتخاب کردم و الحمدالله در مدت کوتاهی که تمرین کردم، توانستم زیر نظر استاد مجتبی صراف زاده کمربند سبز این رشته را دریافت نمایم.
ضمنا در مسابقات قرآن تکواندوکاران هم که در ماه رمضان امسال، برگزار شد توانستم رتبه اول را بدست آورم.

چطور شد سر از پانا درآوردید؟
بنده در کنار تلاوت قرآن، گاهی نیز با علاقه تمام اجرای برنامه های قرآنی را نیز بر عهده داشتم تا اینکه یکی از دوستانم پیشنهاد ورود به عرصه خبرنگاری را به من داد.
دوستم گفت: خبرگزاری پانا در استان، دانش آموزانی را که استعداد خبرنگاری دارند، جذب می کند و من هم استقبال کردم و بحمدالله تلاش دارم در زمینه های عکاسی و خبرنگاری و هر مهارت خبری که از دستم برآید بخصوص در زمینه انتشار اخبار حوزه های قرآنی، فعالیت کنم.
البته من در حرم حضرت معصومه(س) که برنامه قرآنی اجرا می کردم، گاهی دوربین عکاسی خود حرم را می گرفتم و از آن برنامه ها گزارش و عکس تهیه می کردم.

از برنامه ها و مسابقاتی که اجرا می کردید، خاطره ای هم دارید؟
حقیقتا قرآن در زندگی انسان ها از تاثیر گذارترین عوامل هم بر روند دنیا و هم بر آخرت است، مخصوصا حفظ کردن آن که بسیار زیاد به آن توصیه شده. از ابتدایی که حفظ قرآن رو شروع کردم تاثیرات عجیبی بر زندگی و نحوه درس خواندن من گذاشت..

هنگامی که قرآن رو حفظ می کردم از اون ابتدایی که صوت ترتیل هر صفحه رو برای حفظ گوش می کردم تا انتهایی که آن صفحه رو حفظ می شدم، واقعا احساس می کردم مرتب به قدرت حافظه ام افزوده می شود. وقتی حفظ یک صفحه تمام می شد، اضافه تر حفظ می کردم چرا که اشتیاقم به حفظ نه تنها کمتر نمی شد، بلکه علاقه مند تر هم می شدم.

پایه هفتم که بودم، یک روز توجهم به یکی از مطالب کتاب درسی جلب شد و مشتاق شدم تا آن را حفظ کنم. شاید باورتان نشود، آن مطلب را که یک درس ۳ صفحه ای بود، کاملا بدون غلط حفظ کردم و این کار برایم ادامه دار شد تا جایی که تمامی دروس را همین کار میکردم و دبیرانم امتیازات ویژه ای به بنده می دادند. این ها همه از برکات حفظ و انس با قرآن بود.

یکبار هم که به مسابقه تلویزیونی قرآن اسراء رفته بودم، چون این مسابقه در رسانه ملی پخش می شد، باید قبلش ضبط می کردیم. بنده به همراه پدرم به محل ضبط این برنامه در تهران رفتیم، همه چیز بحمدالله طبق برنامه به خوبی پیش می رفت تا اینکه هنگام ضبط آخرین بخش برنامه که ساعت ۸ شب بود، یک کار فوری برای پدرم پیش آمد که باید برمی گشتیم به قم. از خدا خواستم که ضبط اجرای من زودتر تمام شود، یکدفعه دیدم نام من را اول خواند برای ضبط و بحمدالله مشکل به خوبی حل شد.

خاطره سوم هم این است که یک روز بنده به همراه چندتن از دوستانم به اجرای برنامه قرآنی در مراسمی در تهران دعوت شدیم. برنامه که تمام شد و خواستند از ما تجلیل کنند، مسئول مراسم چفیه اهدایی رهبر بزرگوار انقلاب را هدیه دادند و این هدیه معنوی و دوست داشتنی برایم خاطره جالبی شد. آخر مراسم هم یک یادواره شهدا برگزار کرده بودند که واقعا در نوع خودش زیبا بود و البته از آنجا هدیه هایی هم به ما دادند.

پرداختن به این فعالیت های متنوع روی روند تحصیلی شما تاثیر منفی نداشت؟
فعالیت در کارهای مختلف نه تنها میل و رغبت من را برای درس خواندن بیشتر کرده بلکه باعث شده با قدرت بیشتری به تحصیل بپردازم. البته معروف است که می گویند ذهن انسان مثل چتر می ماند، هر چه بازتر باشد، بهتر عمل می کند. بحمدالله از شاگردان برتر مدرسه ام هستم و با معدل بالای 19.5 در کنار قرآن و معارف اهل بیت(ع) و ورزش و زبان انگلیسی و.. سعی کرده ام به تکالیف تحصیلی ام نیز جامه عمل بپوشانم. در حال حاضر نیز خودم را برای ورود به پایه نهم آماده می کنم.

چه کسانی بیشتر مشوق شما و عامل موفقیت تان بوده اند؟
در درجه اول لطف خداوند مهربان و عنایت اهل بیت(ع) عامل پیشرفت و موفقیت بنده بود و موجب دستیابی به آرزوهایم شد. در این مسیر والدین عزیزم بسیار مرا تشویق کردند و هر روز با امید دادن، موجب پیشرفت در زندگی، درس و فعالیت هایم می شدند.

رفتار خانواده چه تاثیری در پیشرفت فرزندان دارد؟
به نظر من اتفاقاتی که در یک خانواده می افتد، در زندگی اعضای خانواده سرریز می شود و شخصیت افراد را شکل می دهد. خانواده ها اگر اهل مطالعه و انس با قرآن و .. باشند، در فرزندان هم چنین روحیاتی را خواهیم دید.

چه دورنمایی برای زندگی تان تصور کرده اید؟
یکی از اهداف بزرگ من ترویج تلاوت قرآن و یاری رسانی به فرهنگ قرآنی در جامعه است. معتقدم انس با قرآن مثل یک رشته تسبیح همه خوبی ها را دور هم جمع می کند. آرزو دارم امام زمان(عج) را با فعالیت هایم خوشحال کنم تا بدانند که هنوز ما نوجوانان با رسیدگی به استعدادهایمان پای انقلاب و مکتب اهل بیت(ع) ایستاده ایم.

چه توصیه ای به نوجوانان هم سن و سال خودتان دارید؟
از آن جایی که شور و اشتیاق نوجوانان در این سن از هر مقطع سنی ای بیشتر است، پیشنهاد می کنم با انجام این امور یا حتی فعالیت های بیشتر، درون خود را تقویت کنند و یاری گر امام عصر(عج) باشند و حداقل ما نوجوانان قدمی برای ظهور امام زمان (عج) برداریم.


از اینکه در این گفتگو شرکت کردید، سپاسگزاریم.

گفتگو: ابوالفضل بمانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار