یادداشت/

اهمیت انس با قرآن کریم در دوران نوجوانی

قم(پانا)-انس با قرآن کریم همواره مورد سفارش ائمه معصومین(ع) بوده و بخصوص در دوران نوجوانی نقش موثری در هدایت انسان و دستیابی به موفقیت ها خواهد داشت.

کد مطلب: ۱۲۱۸۱۴۳
لینک کوتاه کپی شد
اهمیت انس با قرآن کریم در دوران نوجوانی

در تربیت اسلامی یکی از نکاتی که فراوان به چشم می خورد، عمل طبق دستورات قرآن کریم و سیره و سبک اولیاء الهی است که ضامن سعادت و خوشبختی انسان در دنیا و آخرت خواهد بود.

انس با قرآن کریم در هر زمینه ای از جمله تلاوت، حفظ، مطالعه نکات تفسیری، حضور در مسابقات مختلف و گفت و شنودهای قرآنی، از یک سو موجب افزایش قدرت مهارت انسان در این زمینه ها می شود و از سوی دیگر، به سبب اینکه با قرآن، کلام الهی مانوس می شویم، در درون خود قدرت فوق العاده و اعتماد به نفس بالایی احساس می کنیم و در پرتو آن، از رخوت و سستی در آمده و با روحیه ای بالا به امورات زندگی خود از جمله تحصیل می پردازیم.

بنابراین هر چه سن انسان به مرحله نوجوانی نزدیک تر باشد، شخصیت قرآنی او بهتر شکل می گیرد و قدرت روحی او بیشتر می شود و در نتیجه در لغزشگاه های زندگی کمتر آسیب می بیند و بیشتر مورد لطف و عنایات الهی قرار می گیرد.

اما آنچه که مهم به نظر می رسد، عمل به آموزه های قرآنی است. یعنی هر چه که می آموزیم، بدان عمل کنیم. این است که شخصیت رفتاری موقعی قرآنی می شود، که انس با قرآن توام با عمل به آن باشد.

به عنوان مثال، وقتی قرآن از غرور و تکبر نهی می کند، باید مراقب باشیم که افتادن در دام غرور و عجب و خودپسندی، در واقع رسیدن به لبه پرتگاه سقوط است.

یک روز یکی از قراء بین المللی قرآن هنگام تلاوت، یک قطعه زیبا اجرا میکند که مورد تعریف و تمجید فراوان مردم قرار می گیرد. نباید تشویقات مردم موجب تکبر و غرور او شود و دیگر کسی را به حساب نیاورد. گاهی اتفاق افتاده که غرور یک قاری باعث شده در قطعه بعدی، فراز بسیار بدی را اجرا کند و همان مردمی که او را تشویق کرده اند، سالن را ترک نمایند.

البته انسان در هر مرحله ای باید متوجه اشتباه خود شده و توبه نماید تا جایگاه و عزتش نزد خداوند متعال و مردم نازل نشود و بداند که هر فردی همواره در معرض آزمون های الهی است تا بداند چقدر به احکام الهی پای بند است.

نکته قابل توجه دیگر این است که هر فردی که به نوعی علاقمند به قرآن است، می تواند مبلّغ قرآن باشد و آن را بیاموزاند و نیاز نیست حتما قاری و حافظ و مفسر و ... باشد.

در اینجا ذکر خاطره کربلایی کاظم ساروقی خالی از لطف نیست. او به سبب اینکه اهل پرداخت خمس و وجوهات شرعی بوده، ناگهان برایش حالتی پبش می آید که با اینکه سواد خواندن و نوشتن نداشته اما در یک کتاب عربی، آیات قرآن را به صورت یک نور از دیگر الفاظ تشخیص می داده است.

همچنین یک روز یکی از علما فردی را در خواب می بیند که در حال آموزش به دو نفر دیگر است و ناگهان جایگاه او را در بهشت می بیند که خیلی خیلی بالاست نه بخاطر آن دو نفر، بلکه برای تبلیغ قرآن کریم از زاویه یک فرد عادی.

امیدوارم خداوند همه ما را عامل به قرآن، مبلغ قرآن و مانوس با قرآن بگرداند و مخصوصا ما را در دوران نوجوانی، اهل انس و عمل به قرآن و آموزش به دیگران قرار دهد تا از شر وساوس شیطانی و جنگ نرم دشمنان در امان باشیم.

خبرنگار پانا/ محمد حسن نوروزی منش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار