بازدید دادستان تهران از زندان اوین؛

دادستان تهران: بررسی وضعیت زندانی یکی از اولویت‌های هر روز قاضی باشد

تهران (پانا) - دادستان تهران در جریان بازدیدهای مستمر خود این بار به بازداشتگاه اوین رفت و با جمع کثیری از مددجویان این زندان ملاقات و ضمن استماع مسائل قضایی آنها، دستورات مقتضی را برای رسیدگی صادر کرد.

کد مطلب: ۱۲۱۱۹۹۵
لینک کوتاه کپی شد
دادستان تهران: بررسی وضعیت زندانی یکی از اولویت‌های هر روز قاضی باشد

به گزارش روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، علی القاصی‌ دادستان عمومی و انقلاب تهران امروز صبح پنج‌شنبه به همراه جمعی از معاونان ستادی از جمله معاون اول، امور زندان، ضابطین، اجرای احکام؛ سرپرستان دادسراها و بازپرسان، دادیاران اجرای احکام و قضات ناظر که زندانی یا بازداشتی داشتند از بازداشتگاه اوین بازدید کرد و از نزدیک در جریان مسائل قضایی زندانیان و مددجویان حاضر در این بازداشتگاه قرار گرفت.

دادستان تهران در جریان این بازدید، با جمع کثیری از مددجویان، ملاقات کرد و ضمن استماع مسائل قضایی آنها، دستورات مقتضی را برای رسیدگی صادر کرد.

القاصی در ابتدای بازدید خود از بازداشتگاه اوین طی سخنانی در جمع هیات قضایی همراه، یکی از اهداف اصلی این سلسه بازدیدها را بررسی مشکلات زندانیان و بازداشتی‌ها و تصمیم‌گیری در مورد آنها عنوان کرد و ضمن تقدیر از مجموعه زندان و مدیر کل زندان‌های استان تهران به دلیل فراهم کردن شرایط برای حضور قضات در زندان گفت: امروز تمامی قضات همراه با همه زندانیان و بازداشتی‌ها ملاقات چهره به چهره خواهند داشت و از نزدیک وضعیت زندانیان پرونده‌های خود را بررسی می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه ادامه بازداشت و زندان بسته به تصمیم خود قاضی است، افزود: چه خوب است قاضی در محل زندان و بازداشتگاه حاضر شود و وضعیت زندانی را از همه نظر از جمله روحی، جسمی، فیزیکی و محل نگهداری ببیند و پس از شنیدن صحبت‌های زندانی در مورد وی تصمیم گیری کند.

دادستان تهران با اشاره به اینکه خود بنده نیز از بازداشتگاه‌ها به خصوص بازداشتگاه امنیتی سرکشی می‌کنم، ادامه داد: به طور حتم با این دیدارها در جریان میزان رضایتمندی از نحوه برخورد و نگاه زندانیان نسبت به زندانبان و ضابطین و ... قرار می‌گیریم و سایر مولفه‌های مورد تایید مسئولان و قاضی از حیث محل نگهداری و نظارتی متهمان نیز بررسی خواهد شد.

القاصی با تاکید بر اینکه وقت ما امروز متعلق به زندانیان و بازداشتی‌هاست خطاب به قضات گفت: حتما با نگاه دقیق و دقت نظر در مورد بازداشتی‌ها و متهمان پرونده‌های خود تصمیمات لازم را بگیرید.

وی بر لزوم حفظ کرامت انسانی تمام زندانیان و بازداشتی‌ها تاکید کرد و گفت: همه کسانی که به هر اتهامی و به لحاظ ارتکاب هر جرمی تحت قرار قانونی در زندان و بازداشتگاه بسر می‌برند دارای کرامت انسانی هستند و همان طور که قرآن کریم بر روی ارزش، کرامت و انسانیت تاکید دارد ماهم باید به عنوان مددکار و قاضی پرونده به این افراد که تحت شرایط و قضا و قدر پایشان به زندان و بازداشتگاه باز شده نگاه ویژه داشته باشیم و تصمیماتی که در مورد فرد و بعضا خانواده آنها گرفته می‌شود با رویکرد حمایتی، اصلاحی و بازاجتماعی شدن باشد.

وی با بیان اینکه به طور حتم هیچکدام از ما از بازداشت و زندانی کردن یک نفر راضی نیستیم، ادامه داد: هیچ قاضی و هیچ کدام از همکاران از زندانی شدن انسانی راضی نیستند و زندانی کردن فرد برخلاف میل و رضایت همکاران است اما قانون برای ما تکالیفی مشخص کرده که بنا به شرایط و موجبات قانون موظف و ناچاریم که فرد را به دلیل ارتکاب جرم حتما به زندان بفرستیم اما حالا که ناگزیر به زندانی کردن این افراد هستیم باید با استفاده از تمام ظرفیتها مواظب و مراقب زندانی باشیم.

دادستان تهران اظهار کرد: فردی که به زندان اعزام می‌شود از نظر روحی و روانی و اوضاع و احوالی که در آن قرار می‌گیرد در یک شرایط محیطی کاملا متفاوت است و باید مراقب بود که حقوق انسانی و کرامتش در مواجهه با زندان و رفت و آمدها و... کاملا رعایت شود.

القاصی گفت: این حق هر زندانی است که از حقوق اساسی و شرعی مسلم برخوردار باشد و این حق باید از سوی ما به عنوان متولیان امور، قضات و کسانی که تصمیم گیری در مورد وضعیت زندانی را برعهده داریم، رعایت شود.

وی اولین تکلیف قاضی به محض بازداشتی شدن فرد را پیگیری و رعایت حقوق انسانی، بنیادی و اساسی متهمان و محکومان عنوان کرد و افزود: قاضی باید به صورت مستمر بر روی این موضوع هم نظارت داشته باشد و هم پیگیری کند تا حق و حقوق فرد زندانی یا بازداشتی تامین و اجرا شود، این مسئولیت با همان تصمیم‌گیری ما بر گردن ماست و در دنیا و آخرت باید پاسخگو بود.

وی بررسی روزانه وضعیت زندانی یا فرد بازداشتی را یکی از اولویت‌های هر روز قاضی دانست و تصریح کرد: هیچ کاری در مجموعه کارهای روزانه قاضی به اندازه رسیدگی به فرد زندانی و بازداشتی و تعیین تکلیف وی بر اساس موازین قانونی و شرعی و نظارت بر روند نگهداری در اولویت نیست، بر این اساس در بازدید امروز آنچه مهم است خروجی کار است و طبق روال سلسه بازدیدها باید این حضور اثرگذار باشد.

دادستان تهران با اشاره به اینکه در ملاقات چهره به چهره امروز باید صحبت‌های تمام زندانیان شنیده شود، گفت: در بازدید امروز قضات شعبه‌هایی که بازداشتی و زندانی دارند، هستند تا متهم را خودشان ببیند از این رو باید با صبر و حوصله حرف متهم و مطالبی که می‌گوید شنیده شود زیرا زمانی که وضعیت فرد برای ما تفهیم شود بهتر می‌توانیم تصمیم بگیریم.

وی همچنین خواستار تجدیدنظر برای قرارهای تامین شد و تاکید کرد: آنچه مد نظر ماست تناسب قرار تامین و موضوع اتهام است هرچند که در زمان صدور قرار به آن توجه کرده باشید، قرار باید به روزرسانی شود چراکه تناسب هم در زمان صدور و هم زمانی که فرد نگهداری می‌شود باید به روزرسانی شود تا اگر نیاز به فک و تخفیف است اقدام شود.

القاصی افزود: در صدور قرار باید وضعیت فرد از لحاظ مختلف از جمله جسمانی، روانی، خانوادگی، جنسبت، سن و موضوع اتهام و ... دیده شود زیرا مسئله، آزادی و سلب آزادی فرد است و ممکن است جبران نشود، وقتی آزادی فردی را سلب کردیم اعتبار، آبرو و حیثیت خانواده و... به مخاطره می‌افتد از این رو این وظیفه شرعی و قانونی ماست که باید توجه کنیم و اگر قراری نیاز به تغییر دارد، نسبت به آن اقدام شود.

دادستان تهران با اشاره به اینکه امروز هیچ زندانی نباید بگوید که با قاضی پرونده ملاقات نکردم، گفت: باید صحبت‌های همه زندانیان حتی آن فردی که قانون اجازه آزادیش را نمی‌دهد، شنیده شود و این اعتماد را بین فرد بازداشتی و زندانی ایجاد کنیم که متوجه شوند ما هم از بازداشت شدن آنها ناراحتیم به طور حتم این ناراحتی با ملاقات کمتر می‌شود و وجدان ما هم از جهتی راحت می‌شود زیرا به وظیفه و تکلیف خود عمل کرده ایم.

وی ادامه داد: در این بین افرادی هستند که به عنوان نمونه به اتهام قتل عمدی در زندان هستند و ما نمی‌توانیم آنها آزاد کنیم ما هم از این موضوع ناراحتیم و مامور هستیم تا قانون اجرا شود اما با این وجود همینکه صحبت هایش شنیده شود موثر است.

القاصی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر تجدید نظر پیرامون قرارهای تامین گفت: به طور حتم تا جایی که امکان دارد و قانون به ما اجازه می دهد با قرارهای تامین متهم را آزاد خواهیم کرد مگر جایی که قانون به ما اجازه نمی‌دهد یا اینکه فرد برای تامین قرار لازم مشکل دارد البته تا جایی که امکان تخفیف وجود داشته باشد، تخفیف داده شود.

وی با اشاره به اینکه قوه قضاییه در مقوله زندان و زندانیان دغدغه دارد، ادامه داد: ریاست قوه هم در جلسات عمومی و هم در جلسات خصوصی تاکید زیادی بر پیگیری امور زندانیان داشته اند تا مبادا کسی حتی یک ساعت هم بدون دلیل در بازداشت بماند زیرا همان یک ساعت هم اگر بدون دلیل و ناحق باشد مسئولیت شرعی و فردی برعهده ماست از این رو تلاش دستگاه قضایی بر این است که این نظارت‌ها مستمر و به صورت کارشناسی و هدفمند و میدانی باشد تا هیچ حقی از یک زندانی و خانواده تضییع نشود.

دادستان تهران با بیان اینکه در این بازدید نیز تصمیمات خوبی گرفته شد، گفت: امیدواریم این سلسله بازدیدها رضایتمندی زندانیان را به همراه داشته باشد، هیچ کدام از ما در مجموعه دستگاه قضایی از بازداشت و زندانی کردن انسانی راضی نیستیم اما به لحاظ تکلیف قانونی است و اولین شخصی هم که ناراحت می‌شود خود قاضی است همین حضور نشاندهنده نوعی همدردی است و تلاش می‌کنیم از ظرفیت‌های قانونی استفاده شود تا مشکلات به حداقل برسد.

وی با اشاره به دستورات ریاست قوه قضاییه برای حوزه زندان ادامه داد: در گذشته هم این دغدغه وجود داشته اما در این دوره هم دستورات ویژه‌ای برای تعیین تکلیف زندانیان داده شده و همچنین بر روی کرامت انسانی زندانی و خانواده آنها تاکید ویژه ای شده است که این موضوع به صورت ویژه در دستور کار است تا حقی از هیچ زندانی پایمال نشود و اگر هم حقی ضایع شد ما به عنوان مسئول آن را پیگیری می‌کنیم.

القاصی همچنین به یک موضوع ویژه که مربوط به یک دانشجوی زندانی اشاره کرد و ادامه داد: این مورد هم مانند دیگر موارد است که ریاست قوه قضاییه ارجاع داده‌اند، از جمله همین شخص که محکومیت قطعی دارد و دانشجوست که در سال 96 مرتکب جرم شده و نزدیک هشت ماه است که برای اجرای حکم به زندان اعزام شده و امروز هم به دلیل تاکیدات ریاست محترم قوه دستور ویژه ای روی این پرونده داده شد و با نظر موافق سریعا در کمیسیون عفو مطرح می‌شود و به مرخصی دو هفته‌ای می‌رود و قرار شد با توجه به عدم سابقه و سن فرد، رافت اسلامی تا جایی که امکان دارد شامل این فرد شود.

وی گفت: در این دیدار دستورات زیادی برای مرخصی، طرح در کمیسیون عفو، استفاده از پایند، تجدیدنظردر قرار تامین و... داده شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار