واکسن کرونا در سیستان و بلوچستان شامل بی‌شناسنامه‌ها هم می‌شود

مهاجران افغانستانی قرنطینه می‌شوند

علما و ریش‌سفیدان مردم را تشویق به واکسیناسیون کنند

تهران (پانا) - بنا بر اعلام وزارت بهداشت کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی مربوط به سیستان و بلوچستان است، استانی که ۴۲ درصد جمعیت آن در ۵ هزار هکتار منطقه حاشیه‌ای زندگی می‌کنند.

کد مطلب: ۱۲۱۱۱۲۲
لینک کوتاه کپی شد
مهاجران افغانستانی قرنطینه می‌شوند

به‌گزارش ایران، آنجا که شغل اکثر مردم کارگری و دستفروشی است و درآمد اندکشان کفاف نان شبشان را نمی دهد چه برسد به تهیه دستکش و ماسک. آنجا که با وجود تخصیص واکسن به افراد بالای 35 سال و اجرای طرح «واکسیناسیون خانه به خانه» تعداد زیادی به خاطر نداشتن شناسنامه نمی‌توانند واکسن بزنند و تعدادی هم به خاطر داشتن باورهای غلط و همچنین نداشتن مراکز درمانی در شهر یا روستایشان تمایلی به زدن واکسن ندارند. در این شرایط برادران و خواهران افغانستانی هم از ترس جنگ، میهمان مردم این استان شده‌اند و حالا مردم بیشتراز همیشه برای کرونا نگرانند. البته مسئولان بهداشتی این استان می‌گویند با سرعت گرفتن روند واکسیناسیون که این روزها به 35 ساله‌ها رسیده، مردم از روزهای تیره و تار تیرماه که کرونا در استان به مرز بحران رسیده بود فاصله گرفته‌اند اما همچنان شرایط شکننده است.

محکوم به زندگی همراه با ترس هستیم
اسلام یکی از ساکنان محله همت آباد که از کودکی شناسنامه نداشته می‌گوید: کرونا چند نفر از نزدیکترین افراد زندگی‌ام را از من گرفته و طاقت غم دیگری را ندارم. از کودکی تا حالا که دیگر نزدیک به 40 سالگی هستم مهر بی‌شناسنامه و بی‌هویت بودن روی پیشانی‌ام مانده اما این بار فرق دارد این بی‌هویتی خیلی دلم را سوزانده است. او که این روزها بیشتر از همیشه ناراحت است ادامه می‌دهد: گفتند قرار شده به هم سن و سال‌های من واکسن بزنند و من هم با وجود مسافت طولانی برای زدن واکسن از روستا به یکی از مراکز درمان در شهری دیگر مراجعه کردم اما آنجا گفتند شما چون شناسنامه و کارت ملی ندارید، نمی‌توانید واکسن بزنید. می‌دانید کجا بیشتر دلم سوخت آنجا که گفتند واکسن به اندازه کافی داریم اما شامل شما نمی‌شود. باور کنید که ما هم مردم همین کشوریم چه کنیم که بی‌شناسنامه‌ایم. ما هم مثل همه از کرونا می‌ترسیم اما ناخواسته، محکوم به زندگی همراه با ترس هستیم.

بی شناسنامه بودن تنها یکی از زخم‌های حاشیه نشینان سیستان و بلوچستان است که در این روزهای کرونایی سر باز کرده است. دور بودن از مراکز درمانی، نداشتن درآمد کافی برای هزینه‌های درمان و تهیه ماسک و الکل، افزایش تعداد مهاجران افغان و هزاران مشکل که این روزها علاوه بر کرونا دردی شده بر دل مردم این استان. با سرعت گرفتن روند واکسیناسیون در صورت احراز تابعیت ایرانی، بی‌شناسنامه‌های سیستان و بلوچستان هم واکسن کرونا می‌گیرند.

به وضعیت بهتری رسیده‌ایم
محمدهادی عباسی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از ادامه تاخت و تاز کرونا در این استان خبر می‌دهد و می‌گوید: شرایط استان نسبت به یک ماه قبل تغییر کرده و حالا به وضعیت بهتری رسیده‌ایم اما هنوز با وضعیت عادی فاصله داریم و کوچکترین سهل‌انگاری دوباره شرایط را بحرانی می‌کند.
وی با اشاره به افزایش پوشش واکسیناسیون در مناطق تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی زاهدان، ادامه می‌دهد: ما تلاش داریم با افزایش واکسیناسیون این بحران را مدیریت کنیم. البته شرایط فعلی تنها مربوط به واکسیناسیون نیست و مردم هم همکاری مناسبی داشته‌اند. در این مدت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح استان به حدود ۶۰ درصد رسیده در حالی که در زمان بحران و حدود یک ماه قبل این میزان کمتر از ۴۰ درصد بوده است.

عباسی با اشاره به افزایش مهاجرت‌ها به استان می‌افزاید: با دستور وزیر بهداشت اردوگاه مرزی در زابل برای جمع‌آوری و قرنطینه تمام افغانستانی‌هایی که به‌صورت غیرمجاز وارد ایران شده‌اند و ممکن است آلوده به ویروس کرونا باشند و جمعیت استان را در معرض خطرات جدی‌تر قرار دهند برپا شده و ما غربالگری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

در صورت احراز ایرانی بودن، افراد بدون شناسنامه هم واکسن کرونا دریافت می‌کنند
وی درباره وضعیت واکسیناسیون «بدون شناسنامه‌های ایرانی» هم که دغدغه بسیاری از مردم این استان است توضیح می‌دهد: «تمام ساکنان استان، صرفنظر از ایرانی بودن و غیر ایرانی بودن، خدمات اولیه مراقبت‌های سلامت را دریافت می‌کنند و طبق دستور وزیر بهداشت به نماینده تام‌الاختیارشان در استان، در صورت احراز ایرانی بودن هر فرد بدون شناسنامه، واکسن کرونا به او تزریق خواهد شد.» مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان می‌افزاید: جهش‌هایی که در ویروس کرونا اتفاق افتاده باعث شده این بیماری برای هر سن و سال و جنسیت خطرناک‌تر از گذشته باشد و تنها راه کاهش ابتلا به نوع شدید بیماری و مرگ و میر، واکسیناسیون است. در حال حاضر با توجه به شرایط استان سهمیه واکسن به افراد زیر 35 سال در اختیار استان قرار گرفته و روند واکسیناسیون در استان در تمام مناطق ادامه داد. البته برخی از مردم تمایلی به دریافت واکسن ندارند و ما از تمامی علما، بزرگان و ریش سفیدان تقاضا داریم مردم را تشویق به انجام واکسیناسیون کرونا کنند.

جوامع محلی ترس از واکسن دارند و مثلاً هر فردی که واکسن می‌زند و یک تب کوچک می‌کند، همه آشنا و فامیل و منطقه زنجیروار به هم اطلاع می‌دهند که واکسن نزنید چون مریض می‌شوید. علاوه بر ترس، اعتقادات سنتی هم تأثیر دارد. درست است که تشکیل قرارگاه اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی روند واکسیناسیون را بهبود بخشیده، اما باید اجبار هم دخیل باشد تا بحران زودتر کنترل شود. مردم دقت کنند با توجه در پیش بودن فصل سرما و افزایش آنفلوانزا از تمامی افراد و گروه‌های هدف واکسیناسیون تقاضا داریم برای انجام واکسیناسیون مراجعه کنند و نسبت به جان خود و دیگران مسئول باشند.

از بحران تیرماه عبور کرده‌ایم
علیرضا شهرکی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان هم می‌گوید: رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا در این استان با میانگین کشوری فاصله بسیار زیاد دارد اما با پیگیری‌های انجام شده و همکاری مردم این رقم در حال رشد است. ما در تلاشیم مردم را نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی حساس کنیم زیرا اگر این میزان به ۸۰ درصد برسد ویروس جهش یافته در استان کنترل خواهد شد.
وی با اشاره به افزایش پوشش واکسیناسیون در استان ادامه می‌دهد: طی روزهای اخیر حجم قابل توجهی به مراکز واکسیناسیون مراجعه کردند از این‌رو در تلاشیم با افزایش مراکز واکسیناسیون این روند را سرعت ببخشیم. در حال حاضر از بحران تیرماه عبور کرده‌ایم و روند بیماری کنترل و شرایط تثبیت شده اما نگرانی‌ها ادامه دارد. مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان با توصیه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌گوید: عده‌ای از افزایش مهاجرت‌ها به استان و به تبع آن افزایش بیماری نگرانند اما باید بگویم در مرزها محدودیت‌های سختگیرانه‌ای برای مقابله با ویروس کرونا در نظر گرفته‌ایم و ترددهای مرزی به صفر رسیده است. البته نمی‌توان تردد از عبورگاه‌های غیر رسمی را نادیده گرفت.
وی یکی از مهم‌ترین مشکلات در استان سیستان و بلوچستان، اقبال و اشتیاق بسیار کم از سوی مردم نسبت به سایر مناطق کشور برای انجام واکسیناسیون می‌داند و می‌افزاید: از تمامی علما، بزرگان و ریش سفیدان تقاضا داریم مردم را تشویق به انجام واکسیناسیون کرونا کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار