پزشکان ، منادیان امید به زندگی هستند

کرج (پانا)_ پزشکان، پرستاران و تمامی اعضای کادر درمان قشری ارزشمند، ایثارگر و فداکار هستند و جامعه سالم محصول ایثار و مسئولیت‌پذیری اجتماعی پزشکان و کادر درمان است. پس از شیوع بیماری کرونا پزشکان و کادر درمان در خط اول مبارزه با کرونا قرار گرفتند و بیش از دیگر اقشار جامعه به بیماران نزدیک و در معرض خطر بودند که در این راه تعداد زیادی از پزشکان و کادر درمان به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

کد مطلب: ۱۲۱۰۵۹۳
لینک کوتاه کپی شد
پزشکان ، منادیان امید به زندگی هستند

نجمه جمشیدی فر، پزشک عمومی البرز در خصوص علاقه مندی خود به رشته پزشکی به پانا گفت: «من از دوران ابتدایی و راهنمایی به انتخاب رشته پزشکی فکر می کردم و به این رشته علاقه داشتم، حتی گاهی اوقات در خانه و خانواده مرا خانم دکتر صدا می‌زدند و همین موضوع باعث علاقه بیشتر من به پزشکی و پشتکار و تلاشم برای خواندن درس ها بود. همینطور از کودکی زمانی که هنگام بیماری به مطب پزشک مراجعه می کردیم به تشخیص و معاینه پزشک علاقه داشتم و توجهم را جلب می‌کرد بنابراین تصمیم گرفتم رشته پزشکی را برای تحصیل انتخاب کنم.»

وی در ادامه درباره ی سختی های کار پزشکی بیان کرد : «قطعا تمامی رشته ها و مشاغل سختی ها و زحمات به خصوص خودشان را شامل می‌شوند ، اما اگر علاقه و پشتکار وجود داشته باشد سختی ها هم کمتر و قابل تحمل می‌شوند. در رشته و کار پزشکی نیز سختی های زیادی وجود دارد و گاهی اوقات احساس می‌کنیم به انرژی مضاعف برای ادامه کار نیاز داریم. همینطور سختی دیگری که در این کار وجود دارد تنهایی و دوری از خانواده است به ویژه در زمان امتحانات و یا زمانی که کشیک هستیم و یا طرح پزشکی داریم. همچنین در این کار اولویت ما همواره بیماران هستند و خیلی اوقات آنها را بیمار و مضطرب می بینیم که جزء دیگری از سختی های کار است و البته از طرفی زمانی که بهبودی بیماران و خوشحالی و رضایت آنها را می بینیم بار بزرگی از زحمات و سختی ها ، تنهایی و حتی گلایه های بیماران و .... از دوشمان برداشته می‌شود و همین موضوع از شیرینی های کار پزشکی است.»

جمشیدی فر اضافه کرد: «علاوه بر لبخند بیماران و بهبودی و رضایت آنها که بسیار ارزشمند و شیرین است، ما در این کار به گونه ای عضو خانواده بیمار می‌شویم و خانواده بیمار، ما را امین خود می‌دانند و اطمینان می‌کنند تا از عزیزشان مراقبت کنیم. این موضوع هم شیرین است و هم زمانی که خانواده و بیماری به ما امید دارند بار مسئولیت ما نیز بیشتر می‌شود، اما سختی ها را برای بهبودی بیمار و نشاندن لبخند بر روی لب خانواده ها تحمل می کنیم.»

این پزشک در رابطه با علم یا تجربه بودن پزشکی تصریح کرد: «علوم بر اساس تجربه ثابت شدند در پزشکی نیز مواردی که ثابت شده اند در آزمایشگاه ها آزمایش و تجربه شدند یا بر اساس آمار و ارقامی که قبلا تجربه شده اند اثبات می‌شوند و در کل پزشکی نیز جزو علوم تجربی است به این معنی که واقعی تجربه و آزمایش شده و بعد به اثبات رسیده و وارد کتاب های تخصصی ما شده، پس علم یا تجربه جدا از هم نیستند و در کنار هم معنا پیدا می‌کنند.»

جمشیدی فر از خصوصیات خوب یک پزشک عنوان کرد : یکی از خصوصیات مهم و ارزشمند یک پزشک صبر است به این معنا که باید همواره صبور ، سخت کوش باشد و توکل کند و همواره به بهبود شرایط امیدوار باشد و همه تلاش خود را برای بهبود شرایط بهداشتی و درمانی مردم جامعه به کار گیرد. همچنین از نظر من یک پزشک باید گذشت و ایثار داشته باشد. اگرچه منبع درآمد بسیاری از پزشکان و کادر درمان همین شغل پزشکی است، اما اولویت ما همواره سلامت و بهبودی بیماران است و یک پزشک نباید سلامتی بیماران را فدای رسیدن به اهداف اقتصادی کند.»

جمشیدی فر در رابطه با اوقات فراغت خود به عنوان یک پزشک بیان کرد: «پزشکان اغلب در فراغت خود گذراندن اوقات با خانواده و نزدیکانشان را ترجیح می‌دهند. گذراندن اوقات فراغت بستگی به ویژگی ها و شرایط روحی هر شخص دارد اما در پزشکی به این دلیل که وقت برای گذراندن اوقات با خانواده کم است، معمولا این مورد را برای اوقات فراغت خود انتخاب می‌کنم.»

این پزشک در ادامه در مورد مسائلی که در شغل پزشکی موجب ناراحتی می‌شود خاطرنشان کرد: چیزی که بیش از همه موارد ما را ناراحت می‌کند بی توجهی برخی از مردم به سلامت و خودمراقبتی و پیشگیری از بیماری هاست و مورد دیگر اینکه امکانات کافی برای رسیدگی به بیمار موجود نباشد که در بعضی مناطق این موضوع شایع است و مواردی که به خصوص در شرایط کرونایی این روزها ناراحت کننده است، این است که چه از کسانی که در راس تصمیم گیری هستند و چه از مردم، فعالیت هایی بر اساس موارد غیر علمی و غلط انجام می‌دهند یا توجه به شایعات و پخش کردن اطلاعات نادرست که باعث اضطراب و بیشتر شدن بیماری بین مردم می‌شود و در نهایت عدم رعایت پروتکل ها که کنترل بیماری را نیز از دست خارج می‌کند. همینطور از موارد شایعی که به خصوص در کشور ما موجود است که خیلی از افراد بر اساس اطلاعات خود یا حتی شایعاتی که به اشتباه پخش شده تصمیم گیری می‌کنند و نسبت به رشته پزشکی و کار پزشکان نیز اظهار نظر می‌کنند و گاهی اوقات حتی نمی‌شود این افراد را قانع کرد که چه اقداماتی درست یا اشتباه است و باید به توصیه پزشکان و کادر درمان عمل کرد.»

وی تاکید کرد: «یکی دیگر از مواردی که موجب آزردگی پزشکان می‌شود این است که برخی افراد شرایط و حال پزشکان را درک نمی‌کنند و تصور می‌کنند یک پزشک همواره باید سرحال و پرانرژی باشد و شرایط پزشک در نظر گرفته نمی‌شود. به هر حال پزشکان نیز انسان هستند و گاهی خسته می‌شوند، گاهی اوقات با مشکلاتی مواجه می‌شوند ، از نظر اقتصادی یا پرداخت حقوق کاری، یا تعداد کشیک هایی که در شبانه روز و هفته می‌گذارنند که فشرده و سخت هستند به خصوص در این روزها و شرایط سخت کرونایی که پزشکان و کادر درمان علاوه بر مشکلات و سختی هایی که به جسمشان وارد می‌شود و ماسک ها و روپوشی که در طول روز و در گرما تحمل می‌کنند ، با مشکلات و دغدغه های روحی بسیاری نیز مواجه هستند.»

جمشیدی فر در پایان از وظایف مردم در برابر زحمات پزشکان و تمامی اعضای کادر درمان گفت: «مردم به ویژه در این روزها مراقب سلامتی خود و خانواده شان باشند و اطلاعات خود مراقبتی و سبک زندگی سالم را در خود پرورش دهند و به توصیه پزشکان حتما عمل کنند. مردم جامعه باید به پزشکان اطمینان کنند ؛ پزشکان و کادر درمان همه مردم را عضوی از خانواده خود می‌دانند و به ویژه در این روزها تمامی تلاش خود را برای بهبود شرایط کرونایی و سلامت جامعه می‌کنند، اما خیلی از مردم به توصیه ها عمل نمی کنند و گویا خیلی چیز ها را بر سلامتی خود مقدم می‌دانند که بسیار ناراحت کننده است. شرایط این روزها سخت و دشوار است. از مردم می‌خواهیم به توصیه های پزشکان و کادر درمان عمل کنند، در خانه بمانند و از بیرون رفتن برای انجام کارهای غیر ضروری صرف‌نظر کنند، ماسک بزنند و پروتکل ها را رعایت کنند تا این بیماری ریشه کن شود.»

خبرنگار ؛ آتوسا هشترود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار