حجتالاسلام عسکری، مشاور وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با پانا مطرح کرد:
نهضت عاشورا و ثمربخشی جهانی آن
فلسفه اصلی نهضت عاشورا معروفگستری و منکرزدایی بود/ عاشورا سرچشمه جاوید قیامها و نهضتهای رهاییبخش است/ امام حسین (علیه السلام) درس آزادگی به جهانیان آموخت/قیام امام خمینی در اقتدای به امام حسین (علیه السلام) و نهضت عاشورا بود/عزاداری حسینی، باید شور و شعور حسینی را به شکل توامان با خود به همراه داشته باشد
تهران (پانا) - نماینده پیشین مشهد و مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امام حسین (علیه السلام) بهعنوان رهبر آزادگان جهان درس آزادگی به جهانیان آموخت، تاکید کرد عزاداری حسینی، قبل از اینکه ظاهرگرایی دینی محسوب شود، باید شور و شعور حسینی را به شکل توامان با خود به همراه داشته باشد.
حجت الاسلام علی عسکری، در گفتوگو با پانا درباره قیام امام حسین (ع) با بیان این بیت که "بزرگ فلسفه قتل شاهدین این است / که مرگ سرخ به از زندگی ننگین است" گفت: «نهضت عاشورا با پرچمداری سید و سالار شهیدان حضرت حسین علیهالسلام، در راستای بعثت پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) و غدیر ولایت به وقوع پیوست و فلسفه اصلی آن معروفگستری و منکرزدایی بود.»
وی ادامه داد: «این رخداد و قیام حسینی محدودیت زمانی و مکانی ندارد. سخنهای روشنگرانه و داهیانه امام (ع) و عمل جهادیاش بر تارک تاریخ میدرخشد و درسآموز است. پس از مرگ معاویه و بیعتخواهی یزید از امام حسین علیهالسلام، حضرت، مدینه را به همراه خانواده و برادران و خویشاوندان و تعدادی از رهروانش به سوی مکه ترک گفت و علت خروجش را اینگونه بیان کرد: "إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی (ص) أُرِیدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَسِیرَ بِسِیرَةِ جَدِّی وَ أَبِی عَلِيِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیهما السلام" تنها دلیل خروج من اصلاح امت جدم رسول خداست و اینکه اراده کردم معروفگستر و منکرزدا باشم و در سیره جدم رسول الله و پدرم علی بن ابی طالب (علیهم السلام) گام بردارم.»
حجت الاسلام عسکری اضافه کرد: «خطابهها و سخنان آشکار دیگری نیز از آن حضرت نقل شده است که معروفگستری و منکرزدایی در مکتب عاشورا را شاهد و گواه است. بهعنوان نمونه در نخستین مواجهه با لشکریان یزید خطاب به آنان فرمود: ای مردم آیا نمیبینید که به حق عمل نمیشود و باطل پایانناپذیر شده، لجامش گسیخته گشته و همه جا را درمینوردد، در چنین وضعی من مرگ را چیزی به جز سعادت نمیدانم و زندگی با ظالمان را به جز خفت و خواری محسوب نمیکنم. این کلام نورانی و حیاتبخش امام که در گوش مردم آزاده دنیا طنینانداز است در گام نخست در حر بن یزید ریاحی، فرمانده لشکر یزید چنان هوشمندی ایجاد کرد و باعث تغییر شد که خود را برای همیشه از قید نفس و نظام یزیدی رهایی داد. او پس از توبه و ملاقات با امام (علیه السلام) در رکاب حضرت قرار گرفت و با پذیرش حق و دفاع تمام قد از آن، از جان دریغ نکرد و شهید راه حق و عدالت شد.»
نماینده پیشین مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: «در این میان پس از روشنگریهای کلامی و جهاد زبانی، آنگاه که دانستند ارزشهای دینی و انسانی، بدون جهاد و استقامت در برابر دشمن امکان دوام و استمرار ندارد و لازم است عاشورا را با خون خویش رقم بزنند، در مصاف با دشمن قرار گرفته و شجاعانه با تمام توان در برابرش صفآرایی نمودند و هر یک به نوبه خود شربت شهادت نوشیدند، خون دادند و عاشورا را رقم زدند.»
مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: «از آن روز عاشورا سرچشمه جاوید قیامها و نهضتهای رهاییبخش است و چنین بود که امام حسین (علیه السلام) بهعنوان رهبر آزادگان جهان درس آزادگی به جهانیان آموخت. از آن تاریخ (محرم سال ۶۱ هجری) تاکنون صدها قیام و نهضت در اقتدا به امام حسین (علیه السلام) و نهضت عاشورا به وقوع پیوسته است. نمونه بارز و آشکار آن در دوران معاصر، قیام امام خمینی در اقتدای به امام حسین (علیه السلام) و نهضت عاشورا است. امام راحل (ره) بیش از هر فرد دیگری میدانست که نهضت عاشورا و بهرهگیری از مکتب حسینی بیش از هرچیز دیگری میتواند مردم را به قیام علیه طاغوت وادارد.»
حجت الاسلام علی عسکری در ادامه گفت: «او میدانست که امام حسین (علیه السلام) با تکیه بر خدامحوری به شکلی زیبا و عاشقانه، خون خود و عزیزانش را تقدیم معشوق حقیقی و خدا کرده و حرارت ایمانی خداخواهی و خدادوستی در نهضت عاشورا با هیچ نیرویی قابل مقایسه نیست. روی همین جهت بود که با احساس و اعتقاد راسخ به خدامحوری و درسآموزی از عاشورا و امام حسین (علیه السلام) در محرم ۱۳۵۷ خطاب به ملت ایران اعلام کرد: همه و همه همصدا و پشت بر پشت هم، به سوی هدف مقدس اسلام یعنی برچیدن سلطه پهلوی و هدم و نابودی نظام منحط شاهنشاهی و برقراری جمهوری اسلامی مبتنی بر احکام مترقی اسلام به پیش، که پیروزی از آن ملت بپاخاسته است.»
وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) با اتکا به قیام عاشورا و مکتب حسینی توانست در تقابل ملت با شاه، کمر شاه و اربابانش را بشکند و جمهوری اسلامی را جایگزین نظام سلطه و طاغوت نماید، گفت: «روی همین جهت بود که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ضمن تصریح بر اصول ارزشمندی همچون اصل معروفگستری و منکرزدایی و دیگر اصول مورد تایید و خواست ملت، آمده است: حاکمیت مطلق بر جهان و انسان ازآن خداست و همو انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است، هیچ کسی نمیتواند این حق را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد و یا گروهی خاص قرار دهد.»
حجت الاسلام علی عسکری در پایان گفت: «در هرحال درک درست و واقعی فلسفه قیام عاشورا باعث نهضت و انقلاب بوده و هست و نباید آن را به عزاداریهای ظاهری خلاصه کرد. روشن است که عزاداری حسینی، قبل از اینکه ظاهرگرایی دینی محسوب شود، باید شور و شعور حسینی را به شکل توامان با خود به همراه داشته باشد.»
ارسال دیدگاه