مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان:

بین آموزش و پرورش استان و رسانه‌ها تعامل دوسویه با رویکرد تفکر فلسفی وجود دارد

همدان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت امروز بین آموزش و پرورش استان و رسانه‌ها یک تعامل دو سویه با رویکرد تفکر فلسفی وجود دارد که در آن جامعیت تعمق، کنجکاوی، انعطاف‌پذیری و انتقاد پذیری کاملا مشهود است.

کد مطلب: ۱۲۰۶۹۱۶
لینک کوتاه کپی شد
بین آموزش و پرورش استان و رسانه‌ها تعامل دوسویه با رویکرد تفکر فلسفی وجود دارد

محمد پورداود در آیین تجلیل از خبرنگاران استان اظهار کرد: رسانه به عنوان واسط میان مردم و نظام، رکن چهارم دموکراسی است و از این جهت مطبوعات را با سه رکن اصلی نظام سیاسی یعنی قوای مجریه، قضائیه و مقننه همسان دانسته اند.

پورداود با بیان این که رسانه ها چنان در تار و پود بشر رخنه کرده اند که زندگی امروز کاملا به آن وابسته شده است، افزود: بسیاری از مردم به وسیله رسانه ها به زندگی خویش معنا می دهند و از آنها برای مقاصد گوناگون بهره می گیرند، از این رو رسانه ها نقش اساسی در متقاعدسازی و اقناع مخاطبان دارند.

وی با اشاره به این که در بین رسانه ها روزنامه ها در هدایت افکار عمومی برای رسیدن به اهداف و منافع از نقش ویژه ای برخوردارند، تصریح کرد: روزنامه ها و مطبوعات از مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری افکار عمومی و ارتقای سطح آگاهی در جامعه به شمار می آیند.

پورداود با بیان این که روزنامه نگاری محلی ظرفیت های بی بدیل و استثنایی برای ارتباط نزدیک و صمیمی با مخاطبان و بیان خواسته ها، دیدگاه ها، نظرات و انتقادات مردم و ایجاد ارتباط بین مسوولان در اختیار دارد، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش استان بالاترین استفاده را از این ظرفیت کرده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان نشریه یا رسانه محلی را ابزاری برای انعکاس رویدادها، اخبار، تفاسیر و وقایع روزمره در سطح منطقه و ملی دانست و گفت: جریان رسانه محلی با توجه به محدوده جغرافیایی حوزه فعالیت تأثیر بیشتری بر خوانندگان محلی می‌گذارد و موضوعات را عمیق تر و جزئی تر متناسب با نیاز و خواست محلی پوشش می دهد.

پورداود با اشاره به این که روزنامه نگاری در تاریخ مطبوعات ایران همواره با انبوهی از مشکلات دست به گریبان بوده که حیات آنها را همواره با مخاطره مواجه ساخته است، تصریح کرد: مهم‌ترین چالش پیش روی مطبوعات محلی به موضوع مدیریت منابع انسانی آنها باز می گردد که می توان آنها را در توسعه منابع انسانی با توجه به مسائل و موضوعات اجتماعی منطقه جغرافیایی نشر و پیوند صفی این حرفه مشاهده کرد.

وی با بیان این که مشکلات و دشواری خبرنگاری و فعالیت های رسانه ای از جمله خبرنگاری محلی و به تبع آن روزنامه نگاری محلی تا جایی است که ماده 76 قانون تأمین اجتماعی به صراحت شغل خبرنگاری را در ردیف مشاغل سخت و زیان‌آور دسته بندی کرده است، افزود: این دشواری برای خبرنگاران و روزنامه نگاران که در شهر و محیط های کوچک محلی فعالیت می کنند، با آسیب ها و مشکلات بیشتری همراه است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: نشریات و رسانه های محلی در صورت برخورداری از امکانات مالی، فنی و نیروی انسانی متخصص و با بهره گیری از اصول حرفه ای می توانند تأثیری مثبت بر توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی داشته باشند و حتی می توانند بر هویت ملی و قومی تأثیر گذار باشند و در جهت تقویت امنیت ملی گام بردارند.

پورداود با تأکید بر این که روزنامه ها و رسانه های محلی بایستی به سیر تطورات ارتباطات توسعه‌ای فراتر از بعد محلی نگاه موشکافانه داشته باشند، اظهار کرد: اگر به ادبیات کلاسیک ارتباطات و توسعه بر مدار دو پارادایم متضاد شکل گرفته غور و کنکاش کنیم، خواهیم دید که پارادایم نوسازی و رشد در مقابل پارادایم وابستگی و توسعه نیافتگی قرار گرفته است.

وی افزود: اراده این دو مکتب در جریان تکاپوهای برنامه‌ریزانه و تطورات نظریه پردازانه معرف این مسأله بوده است که برای عملیاتی شدن مدل جهانی و استاندارد توسعه که مطبوعات به دنبال آن در بُعد محلی و ملی هستند، چگونه باید مناسبات بومی و زیرساخت های فرهنگی جوامع را دستخوش تحولات بنیادین کرد تا به توسعه همه جانبه و پایدار دست یافت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان تصریح کرد: امروز رسانه های محلی نبایستی در کنار این حرفه که سنت های مستحکمی دارد، از نقش کارگروه های رسانه های اجتماعی غافل شوند.

پورداود با اشاره به این که در خصوص مهم ترین کارکردهای رسانه های اجتماعی یادگیری مطالب جدید عضویت و فعالیت در گروه های متناسب با سلایق فردی، سرگرمی و کسب اخبار در اولویت است، خاطرنشان کرد: روزنامه های محلی این مهم را بایستی در برنامه ریزی های خود جهت غنای فرهنگی در دستور کار قرار دهند.

وی با بیان این که بین آموزش و پرورش استان و رسانه ها یک تعامل دو سویه با رویکرد تفکر فلسفی وجود دارد که در آن جامعیت، تعمق، کنجکاوی، انعطاف پذیری و انتقاد پذیری کاملا مشهود است، افزود: رسانه های مرتبط با دستگاه تعلیم و تربیت در دو بُعد جریان‌سازی و انعکاس صحیح اخبار و اطلاعات و نقد برای شناختن سره از ناسره در این حوزه به درستی نقش خویش را ایفا نموده اند و اگر آموزش و پرورش استان در این سال ها از مدار تعلیم و تربیت خارج نشد و همواره به عنوان یک الگوواره بر آن پای فشرد، حاصل آگاهی بخشی و مطالبه گری منصفانه مطبوعات محلی بود که البته ثمرات ارزشمندی در بُعد افزایش سرمایه اجتماعی، کاهش فاصله صف و ستاد و این که معلمان آموزش و پرورش را خانه خود بدانند، داشته است.

پورداود با اشاره به بخشی از موفقیت های آموزش و پرورش استان، خاطرنشان کرد: پوشش بیش از 99درصد دانش آموزان، پوشش 100 درصد حجم ابلاغی سوادآموزی، راه اندازی استودیو خبری-آموزشی، پوشش حداکثری شبکه شاد در سطح استان، توسعه آموزش های مجازی در شرایط کرونایی، تهیه گوشی و تبلت برای دانش آموزان کم برخوردار که بخش عمده ای از آن توسط معلمان بوده است، اجرای 25 بسته تحولی آموزش و پرورش، اجرای 10 اولویت وزارت آموزش و پرورش، کسب رتبه برتر کشور در بین تمامی دستگاه های اجرایی در حوزه نماز، کسب رتبه برتر استان در حوزه نماز به مدت 2سال پیاپی، کسب عنوان مدیر نمونه استان در جشنواره شهید رجایی، کسب 15 رتبه برتر کشور در مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی و فرهنگیان، کسب رتبه برتر کشور در ارتقای شاخص های مدارس راه دور، کسب رتبه برتر کشور در پرسش مهر رییس جمهور، توسعه فحک با پوشش حدود 42 درصد، ارزیابی و پالایش 92درصد از دانش آموزان در طرح کوچ، تهیه و تدوین کتاب شهدای دانش آموز استان همدان، کسب یک مدال نقره و 5 مدال برنز در مرحله نهایی المپیادهای علمی کشور، راه‌یابی 184 دانش آموز استان همدان به مرحله دوم المپیادهای علمی کشور که در 10 سال گذشته بی سابقه است، کسب رتبه 4 کنکور توسط یکی از دانش آموزان همدان و برچیده شدن بخاری های نفتی و استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس از جمله این موفقیت ها بوده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان تصریح کرد: تمامی این موفقیت ها در سایه همکاری و همدلی رسانه ها، تلاش جهادگران آموزشی و پیوند سه مثلث ارزشمند آموزشی، تربیتی و اطلاع رسانی در مدارس به دست آمده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار