در گفت وگوی پانا با رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران مطرح شد؛

سخت‌تر شدن شرایط تولید، نقدینگی را به سمت سفته‌بازی هدایت می‌کند

مهمترین دلیل تورم کسری بودجه دولت و پس از آن ناترازی بانکی است/بیش از ۹۰ درصد بودجه صرف کار جاری دولت‌ها می‌شود

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اکنون بخش زیادی از مردم عادی دیگر توانی برای تحمل تورم ندارند، می‌گوید بانک مرکزی باید بتواند تصمیم‌های درست و به موقع اتخاذ کند. کنترل‌ها، مجوزهای متعدد و شرایط سخت تولید افراد را از مسیر تولید دور می‌کند و به مسیر سفته‌بازی هدایت می‌کند وقتی پول‌های سرگردان در مسیر سفته‌بازی باشند خود به عنوان عاملی تورمی عمل می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۰۴۶۰۸
لینک کوتاه کپی شد
سخت‌تر شدن شرایط تولید، نقدینگی را به سمت سفته‌بازی هدایت می‌کند

جمشید نفر در گفت وگو با پانا اظهار کرد: «شرایط اقتصادی در ماه‌های پیش‌رو به دیدگاه‌های اقتصادی دولت آتی بستگی زیادی دارد اگر دولت آینده اشتباهات اتفاق افتاده در اقتصاد ایران را بررسی و آسیب‌شناسی کند می‌توان جلوی پدیده شوم ابرتورمی را که هم واحدهای تولیدی و هم مصرفی را درگیر می‌کند، گرفت.»

مهمترین موضوعی که در بانک مرکزی باید مورد توجه قرار بگیرد علاوه بر مدیریتی توانمند و کاربلد، استقلال کامل در تصمیم‌ها است. در سال‌های اخیر توسط بانک مرکزی تنها مسکن به اقتصاد تزریق شده است و این مسکن‌ها مشکل را حادتر و بیشتر کرده است. باید بتوان نقدینگی را به جریان تولید سوق داد و اگر این شرایط حاصل شود خود به عنوان عاملی ضدتورمی عمل می‌کند

وی افزود: « مهمترین دلیل تورم کسری بودجه دولت و پس از آن ناترازی بانکی است. همچنین عدم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و عدم توان بخش دولتی در سرمایه‌گذاری از مهمترین عوامل بروز تورم‌های شدید در اقتصاد ایران است. اکثر کسانی هنوز سرمایه خود را از کشور خارج نکرده‌اند در صورت بروز تورم‌های شدید تولید سرمایه خود را به سمت سفته‌بازی هدایت خواهند کرد و خود را درگیر تولید و مصائب آن نخواهند کرد.»

نفر خاطرنشان کرد:‌ « هر مشکل اقتصادی با هر حجمی با علم و مدیریت قابل حل بوده است اما اگر بازهم روش‌های گذشته، ندادن اطلاعات و آمار درست و‌ ایجاد نکردن شادابی اقتصادی ادامه پیدا کند، بروز ابرتورم در اقتصاد ایران چندان دور و غیرممکن نخواهد بود.»

وی افزود: « مهمترین موضوعی که در بانک مرکزی باید مورد توجه قرار بگیرد علاوه بر مدیریتی توانمند و کاربلد، استقلال کامل در تصمیم‌ها است. در سال‌های اخیر توسط بانک مرکزی تنها مسکن به اقتصاد تزریق شده است و این مسکن‌ها مشکل را حادتر و بیشتر کرده است. باید بتوان نقدینگی را به جریان تولید سوق داد و اگر این شرایط حاصل شود خود به عنوان عاملی ضدتورمی عمل می‌کند.»

رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد:‌ « باید تلاش کرد تا تولید سودآور باشد و افرادی که ریسک کرده و در تولید سرمایه‌گذاری می‌کنند از سود مناسب برخوردار باشند و پس از آن راهیابی به بازارهای صادراتی را تقویت کرد تا با بازگشت ارز حاصل از صادرات تراز تجاری مثبت شود.»

وی ادامه داد: « بانک مرکزی باید بتواند تصمیم‌های درست و به موقع اتخاذ کند و کنترل‌ها، مجوزهای متعدد و شرایط سخت تولید افراد را از مسیر تولید دور می‌کند و به مسیر سفته‌بازی هدایت می‌کند وقتی پول‌های سرگردان در مسیر سفته‌بازی باشند خود به عنوان عاملی تورمی عمل می‌کند. اکنون بخش زیادی از مردم عادی دیگر توانی برای تحمل تورم ندارند.»

نفر بیان کرد:‌ « دولت باید کوچک و چابک شود و بخشی از درآمدهای خود را برای سرمایه‌گذاری یا کمک به سرمایه‌گذاران به کار گیرد. بیش از 90 درصد بودجه صرف کار جاری دولت‌ها می‌شود و تا زمانی که شرایط اینگونه است امیدی به بهبود نیست.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار