سایه غبار خشکسالی بر سر 40 شهر و 4 هزار روستای سیستان و بلوچستان

زاهدان (پانا) - گردوخاک ناشی از بادهای 120 روزه زابل که در سه روز گذشته به بیش از 100 کیلومتر بر ساعت رسید حداقل بر 40 شهر و 4 هزار روستای سیستان و بلوچستان سایه انداخته است.

کد مطلب: ۱۲۰۳۸۳۸
لینک کوتاه کپی شد
سایه غبار خشکسالی بر سر 40 شهر و 4 هزار روستای سیستان و بلوچستان

کارشناسان معتقدند خشک شدن تالاب‌ بین المللی هامون در وسعتی معادل پنج هزار و ۶۶۰ کیلومتر مربع، وسعت چشمه‌های تولید گرد و غبار سیستان و بلوچستان را به حد قابل توجهی افزایش داده است. از سوی دیگر قرارگیری این تالاب‌ در مسیر جریان بادهای ۱۲۰ روزه، بر بحران جوی سیستان و بلوچستان افزوده است، به طوریکه گرد و غبار برخواسته از این مناطق تا سواحل دریای عمان و شمال اقیانوس هند نیز پمپاژ می‌شود.

اولین مناطق درگیر با بادهای 120 روزه پنج شهرستان شمال استان و زاهدان و سپس نوار شرقی سیستان و بلوچستان است که به‌تدریج به سایر مناطق استان و مناطق غربی کشورهای افغانستان و پاکستان نیز سرایت می‌کند.

39 روز متوالی هوای آلوده در زاهدان

محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با پانا اظهار کرد: «برای سی و نهمین روز متوالی کیفت هوای زاهدان در شرایط ناسالم برای تمام گروه های سنی قرار دارد.»

وی افزود: «در این مدت بیشینه غلظت ذرات غبار در هوای این شهر به 7864 میکروگرم بر مترمکعب معادل 51 برابر حد مجاز نیز رسیده است.

حیدری اضافه کرد:« بررسی های ما نشان می دهد که منشأ اکثر پدیده های خاکدار امسال زاهدان غیرمحلی بوده و از سایر نقاط به این شهر نفوذ کرده است.»

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد:« با افزایش کانون های تولید گردوغبار در استان و فعالیت بادهای های 120 روزه در شمال و جریانات مونسون هند در جنوب استان، فراوانی وقوع پدیده های خاکدار در زاهدان افزایش یافته است.»

وی خاطرنشان کرد:«خشک شدن تالاب هامون در شمال استان، وجود بیابان در غرب و شرق شهرستان زاهدان، قرارگیری در امتداد کویر لوت و وجود بیابان های گسترده در مرزهای افغانستان و پاکستان سبب شده تا گردوغبار بیشتری به این شهر منتقل شود.»

حیدری تصریح کرد:«فصل گرم سال بیشترین روزهای گردوغباری سال زراعی جاری را برای زاهدان به ارمغان آورده است به طوریکه هم گردوغبار جریانات شمالی یعنی بادهای 120 روزه و هم جریانات جنوبی و فعالیت سامانه های همرفتی در بیابان های اطراف، موجب گسیل گردوغبار به این شهر شده است.

عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت:« با وجود کاهش شدید بارندگی در استان در سه فصل گذشته، انتظار افزایش فراوانی وقوع پدیده های خاکدار در استان وجود داشت.»

حیدری گفت:«تحلیل تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که گردوغبار ناشی از این بادها در این مدت حداقل 40 شهر و 4هزار روستای استان را فرا گرفته است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار