آغاز بهره‌برداری از طرح‌های ریلی و آزادراهی با حضور رئیس‌جمهوری

تهران (پانا) - مراسم بهره‌برداری از چند طرح بزرگ ریلی و آزادراهی وزارت راه و شهرسازی، دقایقی پیش با حضور رئیس جمهوری و به صورت تصویری در مجموعه حافظیه تهران آغاز شد.

کد مطلب: ۱۲۰۳۴۲۹
لینک کوتاه کپی شد
آغاز بهره‌برداری از طرح‌های ریلی و آزادراهی با حضور رئیس‌جمهوری

در هشتاد و ششمین برنامه از افتتاح طرح‌های کلان ملی، در ابتدای این مراسم وزیر راه و شهرسازی گزارشی از طرحها و برنامه‌های این وزارتخانه ارائه می‌کند و پس از پاسخ به سئوالات حسن روحانی بهره برداری از این طرحها آغاز خواهد شد. در پایان این مراسم هم رئیس جمهوری سخنرانی می‌کند.

خط راه آهن یزد- اقلید ، ۱۸۲ کیلومتر خط دوم راه آهن زنجان-قزوین، ۱۰۶ کیلومتر خط دوم راه آهن بافق- زرین دشت اصفهان، اتمام عملیات ریل گذاری راه آهن بستان آباد - تبریز و زاهدان - خاش و تونل البرز در مسیر رفت آزاد راه تهران- شمال از طرح هایی است که در استان های یزد، فارس، زنجان، قزوین، اصفهان، البرز، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان و مازندران با دستور رئیس جمهوری بهره‌برداری از آن‌ها آغاز می‌شود.

راه‌آهن یزد-اقلید به طول ۲۷۰ کیلومتر، با تسهیل در حمل ریلی بار مراکز اقتصادی معادن فعال مجاور طرح، امکان انتقال چهار میلیون تن بار و یک میلیون مسافر در سال اول بهره‌برداری و ۷ میلیون تن بار و ۳ میلیون مسافر در افق طرح را فراهم می‌کند.

این خط آهن که شامل ۱۲ ایستگاه است، فاصله ریلی استان‌های جنوبی کشور و خراسان رضوی را بیش از ۳۱۰ کیلومتر کوتاه می‌کند و نرخ بازگشت سرمایه آن بیش از ۳۰ درصد است. اعتبار ساخت این خط ۱۴۰۰ میلیارد تومان بوده و ارزش روز آن ۶۰۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود. گفتنی است در این مرحله ۵ ایستگاه از این خط به بهره‌برداری می‌رسد.

تونل البرز که در انتهای قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال قرار گرفته است، بیش از ۶ کیلومتر طول دارد و بلندترین تونل آزادراهی ایران به شمار می‌رود. این تونل منطقه پیچ سرهنگ را به پل زنگوله متصل می‌کند. از اهداف احداث منطقه دوم آزادراه تهران-شمال می‌توان به کاهش ۶ کیلومتر از طول مسیر موجود جاده کرج-چالوس و تبدیل ۲۸ کیلومتر جاده عیر استاندارد به ۲۲ کیلومتر مسیر آزادراهی، کاهش ۲۰ دقیقه‌ای زمان سفر، ایجاد راه ارتباطی سریع و ایمن برای چهار فصل سال، اصلاح قوس‌های موجود و تسهیل تردد، کاهش حوادث و تلفات جاده‌ای، کاهش میزان مصرف سوخت و آلایندگی هوا، کاهش استهلاک خودروها، کاهش شیب طولی مسیر از ۱۰ درصد به حداکثر ۶ درصد، افزایش ظرفیت عبور و توسعه صنایع مختلف در استان‌های شمالی نام برد.

این طرح های کلان ریلی و آزادراهی با سرمایه گذاری ۱۰ هزار و صد میلیارد تومان تکمیل شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار