نوری: اگر طرح فضای مجازی مجلس تصویب شود، تا ۵ ماه آینده پلفترم‌های خارجی مسدود می‌شوند

تهران (پانا) - عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی وزارت ارتباطات را از کار می‌اندازد.

کد مطلب: ۱۲۰۳۱۶۷
لینک کوتاه کپی شد
نوری: اگر طرح فضای مجازی مجلس تصویب شود، تا ۵ ماه آینده پلفترم‌های خارجی مسدود می‌شوند

به گزارش ایلنا، غلامرضا نوری قزلجه نماینده مردم بستان آباد و عضو فراکسیون مستقلین ولایی در مجلس یازدهم درباره طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی، گفت: موضوع فضای مجازی مجددا در دستور هفته جاری قرار داد که ما اصلا دوست نداریم در این فضا مطرح شود، فضای اجتماعی خیلی برای طرح چنین موضوعاتی مساعد نیست و امیدواریم ان‌شاءالله مطرح نشود.

وی افزود: این مساله یک موضوع بسیار مهم و حساس است و در اینکه باید روی آن کار شود و اینکه باید یک ساماندهی و نظام‌مندی روی این مساله وجود داشته باشد، کسی شک ندارد اما آنچه که کمیسیون فرهنگی آورده است، چند مساله دارد؛ اولا این‌ها هر چند وقت یکبار یک ورژن تازه می‌دهند و چند مدل طرح‌ را عوض کرده‌اند، یعنی خود کمیسیون هم تکلیفش مشخص نیست که روی کدام طرح می‌خواهد کار کند؟ طرح ۳۷ ماده‌ای یا طرح ۳۴ ماده‌ای یا آنکه ۵۰ و چند ماده‌ای است؟ همین مساله ما را نگران می‌کند که بسپاریم به دست کمیسیون فرهنگی که هنوز این را مشخص نکرده‌اند.

نوری در ادامه بیان کرد: همچنین اینکه اگر آنچه من آخرین بار در سامانه دیدم را مبنا قرار دهیم، اولا چون موضوع مهمی است ما نمی‌خواهیم این را اصل ۸۵ی کنیم و تحویل کمیسیون بدهیم که طی چند روز کار را تمام کند، این مساله مهم است چراکه یک بحث فوری و حیاتی نیست که لازم باشد اینطور رسیدگی شود. اهمیت موضوع زیاد است اما باید بیاید در صحن و همه روی آن بحث کنیم و ماده به ماده روی آن کار کنیم.

وی افزود: آخرین متنی که من در سامانه دیدم در تاریخ ۴ مرداد، اگر این طرح تصویب شود نتیجه آن این خواهد بود که در ۴-۵ ماه آینده با مسدودی و محدودیت‌های شدید پلفترم‌های خارجی مواجه خواهیم بود. به این علت که در اینجا گفته است آن‌ها باید ضوابط داخلی ما را بپذیرند و در کشور دفتر ثبت کنند، سرور خود را به داخل کشور بیاورند. همه این موارد خوب است اما باید توجه کنیم که با چه محدودیت‌هایی مواجه هستیم.

عضو فراکسیون مستقلین ولایی همچنین اظهار داشت: اولا در بحث محتوای مجرمانه تعاریف خیلی باز و کلی است، به همه کارها و موضوعات می‌توان چنین اطلاقی داشت و از همه چیز هم می‌شود گذشت، این باید مشخص شود. از سوی دیگر در بحث مراودات مالی و ارتباطات هم ما تحت یک سری تحریم‌های ظالمانه هستیم که این شرکت‌ها و پلتفرم‌ها هم شامل آن می‌شوند. مساله دیگر اینکه ما پلتفرم داخلی همسان یا رقیب با آن‌ها نداریم، مثلا چیزی جایگزین توئیتر یا اینستاگرام نداریم که بگوییم از آن استفاده کنند، ای کاش بود و می‌شد که بگوییم از آن استفاده شود اما چنین چیزی که قابل رقابت باشد، نداریم. اما باید به وجود بیایند و شروع به فعالیت کنند و تقویت شوند و به مرحله رقابت برسند.

وی افزود: یعنی از یکسو ما مشابه داخلی را کم داریم و در سوی دیگر خارجی را هم تصریح کرده‌ایم بعد از چند ماه مسدود می‌شود، با این شرایط اگر جلو برویم در ظاهر نمی‌گوییم که می‌‌خواهیم مسدود کنیم، اما در نهایت منجر به همین می‌شود.

نوری با اشاره به تبعات اقتصادی این طرح، خاطرنشان کرد: در این حوزه اشتغال‌های زیادی در قالب استارتاپ‌ها و شرکت‌ها و مشاغل خانگی انفرادی وجود دارند که اهمیت زیادی برای مردم دارد، از سوی دیگر در این شرایط کرونایی مردم ارتباط اجتماعی خود را در بستر همین فضای مجازی تنظیم می‌کنند که همه این‌ها دچار اختلال می‌شود. از همین جهت ما معتقدیم که باید در این حوزه کار بیشتری صورت بگیرد و مرکز پژوهش‌ها، بخش خصوصی، ذی نفعان همه در روند طراحی آن حضور داشته باشند و توجه داشته باشیم که این مساله یک حوزه‌ای است که ما هر هفته در آن نوآوری داریم و به سرعت در حال پیشرفت است. در نتیجه نیاز است که اجماع عمومی ذی‌نفعان روی موضوع وجود داشته باشد که ذی‌نفع‌ها، بهره‌برداران، کنترل‌کنندگان، ناظران و مسئولان امنیتی همگی نظرشان گرفته شود و یک اجماع نظری در این موضوع داشته باشند و کار را با دقت بیشتری پیش ببرند.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس یازدهم در رابطه با فرمایشات رهبری که گفتند در موضوعات مهم، مجلس صبر کند تا دولت لایحه بدهد چرا که دولت در نهایت باید اجراکننده آن مصوبه باشد، بیان کرد: اتفاقا یکی از نقدهای ما هم همین است که اجازه بدهند دولت جدید بیاید، چون با این طرح داریم وزارت ارتباطات را از کار می‌اندازیم. بهتر است که دولت جدید بیاید وزیر و معاون وزیر در این حوزه مشخص شود، نظرات خود را بدهند؛ چرا که آن‌ها با این طرح باید کار کنند پس بهتر است که نظر آن‌ها را هم داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار